بمان، بجنگ، ببر!

فصل ۲۰۲۱ لیگ قهرمانان آسیا شاید یکی از عجیب‌ترین و خاص‌ترین دوره‌های این تورنمنت باشد. چراکه این بار قرار است دیدارهای هر گروه از این جام به میزبانی یک کشور و یک تیم برگزار شود. برخلاف سال‌های گذشته که ۳۲ تیم مختلف در این مرحله رقابت می‌کردند، این بار ۴۰ تیم در آسیا حضور دارند و این موضوع شرایط را کمی پیچیده خواهد کرد. چراکه این بار همه تیم‌های دوم نمی‌توانند وارد مرحله حذفی شوند و در ۱۰ گروه، ۶ تیم دوم که بهترین عملکرد را داشته باشند صعود خواهند کرد. نمایندگان ایران این بار کیلومترها دورتر از خانه، مرحله گروهی لیگ قهرمانان را کلید می‌زنند. تیم‌هایی که برای این مرحله، آرزوهای بزرگی در سر دارند.

آریا رهنورد

تراکتورسازی؛  در جست‌وجوی یک تفاوت

برای اولین بار پس از تبدیل شدن به یک باشگاه «خصوصی» تراکتورسازی توانسته جواز حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد. آنها فصل گذشته با ساکت الهامی، قهرمان جام حذفی شدند تا به لیگ قهرمانان آسیا برسند اما از همان موقع، سه سرمربی دیگر روی نیمکت این باشگاه نشسته‌اند. این فصل برای تبریزی‌ها با علیرضا منصوریان شروع شد و این مربی پس از سپری شدن تنها پنج هفته، جایش را به مسعود شجاعی داد. مسعود برای مدتی مربی موقت باشگاه بود و سپس در شروع نیم‌فصل دوم، رسول خطیبی هدایت قرمزهای تبریز را بر عهده گرفت. رسول که فصل را در آلومینیوم اراک شروع کرده بود، قبلا هم تجربه هدایت این باشگاه را داشت. تجربه‌های قبلی تراکتور در آسیا، اصلا رضایت‌بخش نبوده‌اند و حالا این باشگاه به رقم زدن یک تفاوت بزرگ در این جام فکر می‌کند. از دست دادن احسان حاج‌صفی در پنجره نقل و انتقالات، یک ضربه بزرگ برای این باشگاه بود اما آنها توانستند ستاره‌های باتجربه‌ای مثل اشکان دژاگه و مسعود شجاعی را حفظ کنند. مهره‌هایی که حضورشان برای چنین تورنمنتی، بسیار تعیین‌کننده به نظر می‌رسد. تراکتور برای سپری کردن مرحله گروهی، به کشور امارات سفر کرده و بازی‌هایش را در این کشور سپری خواهد کرد. سفر به امارات و بازی در این کشور برای نمایندگان ایران همیشه مطلوب‌تر و مناسب‌تر از سفر به کشوری مثل عربستان بوده است. در حقیقت این یکی از برگ برنده‌های تراکتور در مقایسه با سایر نمایندگان ایران در این جام به نظر می‌رسد. میزبان تراکتور در این مرحله، تیم الشارجه امارات خواهد بود. تیمی که این روزها در جدول لیگ امارات در رده چهارم جدول دیده می‌شود و برای موفقیت، روی زوج خارجی خط حمله‌اش حساب می‌کند. پاختاکور، حریف بعدی تیم خطیبی به شمار می‌رود. تیمی که فصل گذشته بخشی از قدرتش را به خوبی نشان داد. آنها در فصل قبلی لیگ قهرمانان، استقلال را حذف کردند و البته در مرحله بعدی روبه‌روی پرسپولیس از تورنمنت کنار رفتند. پاختاکور در این فصل از لیگ برتر ازبکستان درخشان ظاهر شده و فعلا 15 امتیاز از 15 امتیاز ممکن را دشت کرده است. نیروی هوایی عراق نیز آخرین تیم این گروه محسوب می‌شود. تیمی که برای چهارمین بار به لیگ قهرمانان قدم گذاشته تا شاید برای اولین بار بتواند برای صعود از مرحله گروهی این رقابت‌ها تلاش کند. نیروی هوایی مهره‌های خارجی شاخصی ندارد اما برای موفقیت، روی طارق همام به عنوان یکی از ستاره‌های مهم و کلیدی‌اش حساب باز می‌کند.

استقلال؛ این گروه آشنا

استقلال در همه این سال‌ها به شکل عجیبی به حضور در گروه‌های سخت آسیایی عادت کرده است. با این حال شرایط گروه این تیم به گونه‌ای است که می‌توان روی صعود آنها به مرحله بعدی حساب کرد. استقلال در فصل گذشته هم از این مرحله رد شد اما در دور حذفی، نتوانست روبه‌روی پاختاکور خودی نشان بدهد و با یک نمایش دور از انتظار، از آسیا کنار رفت. از آن روز تا حالا، اتفاقات زیادی در این باشگاه رخ داده است. مجید نامجومطلق با نیمکت تیم خداحافظی کرده و محمود فکری مرد اول نیمکت استقلال شده و پس از آن، فکری هم جدا شده تا نیمکت را دوباره در اختیار فرهاد مجیدی قرار بدهد. حالا فرهاد تیمش را مهیای یک حضور دیگر در لیگ قهرمانان آسیا کرده است. مردی که بالاخره حاضر نشد محمد دانشگر را مورد بخشش قرار بدهد و روی نام او برای آسیا، قلم قرمز کشید. مجیدی برای تیمش، نقشه‌های بزرگی دارد و برای عملی کردن این نقشه‌ها، باید استقلال را در یک فرم ایده‌آل ببیند. آمادگی شیخ دیاباته و مهدی قایدی، بیشتر از سطح آمادگی هر بازیکن دیگری برای این مربی اهمیت دارد. چراکه این دو نفر می‌توانند در کنار هم، همه خطوط دفاعی را در آسیا به خاک و خون بکشند.

گروهی که فرهاد و تیمش در این فصل از لیگ قهرمانان با آن روبه‌رو می‌شوند، گروه نسبتا آشنایی به شمار می‌رود. چراکه استقلال تقریبا با همه این تیم‌ها همگروه بوده است. الاهلی عربستان، تیم میزبان این گروه است. تیمی که این فصل در لیگ فوتبال عربستان نتایج ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشته است. امبایه نیانگ که زمانی در باشگاه میلان عضویت داشته، مهم‌ترین ستاره باشگاه الاهلی است. حریف بعدی استقلالی‌ها در این گروه، از فوتبال قطر می‌آید. الدحیل قطر فصل چندان بدی را سپری نکرده اما نتوانسته در جنگ قهرمانی، به السد غلبه کند. ژاوی و تیمش این فصل با اختلاف قابل توجهی، قهرمان شده‌اند و به الدحیل اجازه نفس کشیدن نداده‌اند. دیگر تیم این گروه، فصل گذشته در همین مرحله با استقلال همگروه بود و در هر دو دیدار رفت و برگشت هم با آبی‌ها به تساوی رسید. در نهایت البته این استقلال بود که توانست بالاتر از الشرطه به مرحله بعدی راه پیدا کند.

نکته جالب توجه این مرحله از لیگ قهرمانان برای پرسپولیسی‌ها، دیدار با ستاره‌ای است که تا همین چند ماه قبل دست از بوسیدن لوگوی پرسپولیس برنمی‌داشت! شجاع که خودش یکی از عوامل اصلی رسیدن پرسپولیس به فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان بوده، حالا در ترکیب الریان به میدان می‌رود

پرسپولیس؛ شجاع‌دل علیه شجاع!

آخرین باری که پرسپولیس پس از حضور در فینال آسیا به لیگ قهرمانان قدم گذاشت، اوضاع برای این تیم اصلا خوب پیش نرفت. آنها در همان مرحله گروهی از رقابت‌ها حذف شدند. حالا برای دومین بار، سرخ‌ها لیگ قهرمانان را به عنوان فینالیست فصل قبلی آغاز خواهند کرد. برگزاری متمرکز این تورنمنت، برای تیم یحیی کاملا خوشایند به نظر می‌رسد. چراکه باشگاه توانست به خوبی از این فرصت برای درخشیدن در لیگ قهرمانان استفاده کند. بازگشت عیسی آل‌کثیر در آستانه فصل جدید لیگ قهرمانان، بهترین خبر برای این تیم به شمار می‌رود. عیسی این هفته توانسته اولین گل‌ لیگ برتری‌اش برای پرسپولیس را به نیز به ثمر برساند. نگرانی بزرگ این تیم اما به خط دفاعی مربوط می‌شود. جایی که فرشاد فرجی و سعید آقایی به دنبال مثبت اعلام شدن تست کرونا، هنوز نتوانسته‌اند تیم را همراهی کنند و احتمالا به دیدارهای اول این تیم در آسیا نخواهند رسید. فرجی فعلا در جمع قرمزها یک بازیکن نیمکت‌نشین است اما پرسپولیس هیچ جانشینی برای سعید آقایی ندارد و غیبت او می‌تواند باشگاه را به دردسر بیندازد. نکته جالب توجه این مرحله از لیگ قهرمانان برای پرسپولیسی‌ها، دیدار با ستاره‌ای است که تا همین چند ماه قبل دست از بوسیدن لوگوی پرسپولیس برنمی‌داشت!

شجاع که خودش یکی از عوامل اصلی رسیدن پرسپولیس به فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان بوده، حالا در ترکیب الریان به میدان می‌رود. تیمی که با حضور دو بازیکن خارجی در قلب دفاع، در رده سوم لیگ ستارگان قطر قرار گرفته و سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان را نیز تصاحب کرده است. تیم الوحده امارات نیز توانسته از مرحله پلی‌آف، خودش را به این گروه برساند. چهره آشنای این تیم برای پرسپولیسی‌ها عمر خریبین است که سابقه یک نمایش درخشان روبه‌روی تیم برانکو در لیگ قهرمانان آسیا را دارد. عمر البته آن روزها در ترکیب الهلال عربستان حضور داشت و حالا در لیگ امارات توپ می‌زند. جالب است بدانید که اسماعیل مطر هم هنوز برای این تیم بازی می‌کند. قرمزها در این گروه، باید در استادیوم تیم فوتبال گوا در هندوستان به میدان بروند. تیمی که فصل گذشته قهرمان فوتبال هند شده و حالا برای اولین بار در تمام تاریخش توانسته به رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند.

کاری که فولاد در اولین تجربه آسیایی‌اش با جواد نکونام انجام داده، حقیقتا تحسین برانگیز بوده است. این تیم توانسته العین را با چهار گل مجازات کند و خودش را به دور گروهی لیگ قهرمانان برساند

فولاد؛ می‌خواهیم پدیده باشیم

کاری که فولاد در اولین تجربه آسیایی‌اش با جواد نکونام انجام داده، حقیقتا تحسین برانگیز بوده است. این تیم توانسته العین را با چهار گل مجازات کند و خودش را به دور گروهی لیگ قهرمانان برساند. برای دومین بار متوالی، هر چهار نماینده ایران موفق شده‌اند به مرحله گروهی لیگ قهرمانان برسند و این یک موفقیت مهم برای فوتبال ایران به شمار می‌رود. فولاد همه فاکتورهای لازم برای درخشیدن در این فصل از لیگ قهرمانان را دارد. از خط دفاعی آماده با والی و کولیبالی با مهره‌های جوان و بسیار پرانگیزه‌ای مثل صابر حردانی که عملکردی فراتر از انتظار در این تیم داشته‌اند. فولاد نفرات باتجربه‌تری مثل آیاندا پاتوسی و شمیبا را نیز در اختیار دارد که می‌توانند گره بازی‌های سخت را برای این تیم باز کنند.

کار فولادی‌ها در این مرحله بسیار سخت خواهد بود اما آنها با نکو، آماده برداشتن یک قدم بلند رو به جلو هستند. این سومین تجربه آسیایی تیمی است که تا امروز هرگز موفق نشده از مرحله یک‌هشتم نهایی مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی در فوتبال اروپا عبور کند. فولادی‌ها دست به هر کاری می‌زنند تا پدیده و شگفتی‌ساز این فصل از لیگ قهرمانان آسیا لقب بگیرند و در قاره کهن، چشم‌ها را خیره کنند.

کار فولاد برای رد شدن از این گروه، اصلا ساده نیست. آنها در این رقابت باید با السد قطر روبه‌رو شوند. تیمی که در 22 هفته گذشته لیگ ستارگان قطر، حتی یک بار هم نباخته و بدون شکست قهرمان لیگ قطر شده است. ژاوی برای رسیدن به این نتایج رویایی، ستاره‌هایی مثل تاباتا، کازورلا، عفیف و بونجاح را در اختیار دارد.

دیدارهای این گروه به میزبانی النصر عربستان برگزار خواهند شد. تیمی که این روزها در رده ششم جدول لیگ عربستان دیده می‌شود. چهارمین تیم این گروه نیز الوحدات اردن است. باشگاهی که تا امروز به ندرت اسمش را در رقابت‌های آسیایی شنیده‌ایم اما در عمل، یکی از مهم‌ترین و پرافتخارترین تیم‌های فوتبال در کشور اردن به شمار می‌رود و توانسته 17 بار لیگ داخلی این کشور را فتح کند. این گروه، یک رقابت بسیار سخت را برای فولاد رقم خواهد زد.