سهراب مرادی و کیانوش رستمی هنوز موفق نشده‌اند که سهمیه خود را برای حضور در المپیک توکیو به دست بیاورند اما هر کدام از آنها مسافر المپیک شود، مسیر برای رسیدن‌شان به سکوی نخست احتمالا آسان‌تر خواهد شد. ماجرا از این قرار است که برخی اخبار از احتمال غیبت وزنه‌بردار دسته 96 کیلوگرم چینی‌ها که طلای قهرمانی جهان را در کارنامه دارد، حکایت می‌کنند. در صورت قطعی شدن این اتفاق تیان تائو که از حریفان جدی سال‌های اخیر سهراب و کیانوش است، در المپیک وزنه نمی‌زند.

«تیان تائو» چینی که در المپیک ۲۰۱۶ ریو در رقابت با «کیانوش رستمی» مدال نقره را به دست آورده بود اکنون با مصدومیت دست به گریبان است و حضور وی در المپیک توکیو در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در المپیک ۲۰۱۶ ریو کیانوش رستمی در دسته ۸۵ کیلوگرم طلا گرفت و وزنه‌بردار چینی به مدال نقره رسید.

تیان تائو همچنین یک طلا و دو مدال نقره پیکارهای جهانی و نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی را در کارنامه دارد. او در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون در حالی که «کیانوش رستمی» در یک قدمی طلای دسته ۸۵ کیلوگرم بود با انجام حرکتی انتحاری و با افزایش وزنه در حدود ۱۰ کیلوگرم در حرکت دو ضرب و با جابه‌جایی وزنه ۲۱۸ کیلوگرمی مدال طلای این دسته را به خود اختصاص داد. این در حالی بود که رستمی در حرکت یک‌ضرب ۱۷۲ کیلوگرم و تیان تائو ۱۶۳ کیلوگرم را ثبت کرده بودند. رستمی در حرکت دوضرب وزنه ۲۰۸ کیلوگرمی را ثبت کرده بود.

اما «تیان تائو» پس از المپیک ریو به دسته ۹۶ کیلوگرم آمد تا چالش جدیدی با بزرگان این رشته را تجربه کند. در این دسته «سهراب مرادی» دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو رکورددار جهان و المپیک به شمار می‌رود. با آمدن «تائو تیان» کیانوش رستمی نیز به این دسته آمد و رقابت سختی را با مرادی و وزنه‌بردار چینی شروع کرده است. البته در این دسته «فارس ابراهیم الباخ» وزنه‌بردار مصری‌الاصل قطر نیز حضور دارد و در صورت نرسیدن تیان تائو و نماینده‌های ایران به المپیک، او شانس نخست قهرمانی است. به نظر می‌رسد که کوچ رسمی وزنه‌بردار چینی به این دسته به خاطر حذف دسته ۸۵ کیلوگرم از دسته‌های المپیکی بود.

از طرف دیگر «تیان تائو» در نخستین رقابت خود با «سهراب مرادی» در مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۸ مدال نقره را به دست آورد و در سال ۲۰۱۹ نیز در غیاب مرادی به مدال طلا و قهرمانی این دسته رسید. در مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری ۲۰۱۹ جهان کیانوش رستمی نماینده ایران بود که با سه بار اوت کردن حذف شد.

رکورد یک ضرب سهراب مرادی ۱۸۶ کیلوگرم است که در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۸ جهان در شهر عشق‌آباد به ثبت رساند. وی در این مسابقات ۲۳۰ کیلوگرم را مهار کرد تا تمامی رکوردهای این دسته را از آن خود کند. البته «تیان تائو» چینی تیرماه سال ۱۳۹۸ با مهار وزنه ۲۳۱ کیلوگرم، رکورد دوضرب این دسته را به صورت غیررسمی جابه‌جا کرد. حال باید دید چه کسانی در رقابت وزن 96 کیلوگرم در المپیک حاضر می‌شوند.