زمانی به خود آمدیم که کار از کار گذشته بود

عباس مرشدی پیشکسوت و کارشناس بسکتبال معتقد است که انتظارها از تیم ملی در پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا فراتر از این نتایج بوده است. با این حال او نگرانی بابت صعود در پنجره سوم ندارد. او همچنین درباره المپیک که بسکتبال ایران نیز در آن حضور دارد، صحبت کرد.

نگار رشیدی

  

انتظاری فراتر از بسکتبال

این پیشکسوت بسکتبال درباره عملکرد تیم ملی در دو بازی پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا گفت:«ما انتظاری فراتر از این از تیم‌مان داشتیم. با توجه به اینکه خودمان اذعان داریم که تیم ملی ایران در رده اول و در گروه A آسیا قرار دارد و از طرف دیگر تیم‌های عربستان و سوریه در گروه سه و چهار آسیا هستند، فکر نمی‌کردیم بازی‌ها به این صورت برگزار شود. این موضوع نشان‌دهنده این است که کشورهای دیگر مثل ما نخوابیدند و در حباب حرکت نمی‌کنند و برای پیشرفت خودشان کارهایی را انجام می‌دهند. شاید اینجا این صحبت مطرح شود که تیم سوریه بازیکن دورگه آورده بود. مگر می‌شود یک تیم با یک بازیکن تا این اندازه تغییر کند؟! پس بازیکن‌های ما چه؟ ما هم بازیکن دورگه داشتیم. اما مسلم است که این دو بازی نشان داد ما در همان حد و حدود قبلی که باید باشیم هم نبودیم و خوب استفاده نکردیم. من فکر می‌کنم یک مقدار باید بیشتر به نوع رفتارهای فنی‌مان در زمین توجه داشته باشیم. چراکه وقتی تیمی برای شروع بازی می‌تواند با پنج نفر اختلاف را زیاد کند، لزومی نمی‌بینیم که ترکیب دست بخورد و خیلی سریع جابه‌جا شود که صلابت بازی را از دست بدهیم و تیم عربستان بتواند روی ما مسلط شود. متاسفانه در بازی اول چنین اتفاقی افتاد. عربستان هم خودش را قبول نداشت و اشتباهاتش زیاد بود وگرنه آنها هم می‌توانستند ما را بیشتر از اینها اذیت کند. اما سوریه بخش دیگری از اشتباهات بود. من در مصاحبه‌ها خواندم که تیم ما علیه دفاع زون حرکتی نداشت. ولی ما داریم درباره یک تیم ملی صحبت می‌کنیم. به هر حال هرچقدر هم که مقابل یک دفاع تیم حریف حرکتی نداشته باشد، تجربه بازیکن‌ها در آن سطح نشان خواهد داد که می‌شود کارهایی را انجام داد. به همین دلیل بود که من احساس می‌کنم کلا از فدراسیون تا بازیکن، همه این بازی‌ها را جدی نگرفتند و این دو تیم را اصلا به حساب نیاوردند و زمانی به خودشان آمدند که کار از کار گذشته بود.»

توجیه برای فرار از اشتباه

مرشدی در واکنش به اینکه از نبودن حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی هم بعد از شکست به سوریه صحبت شد، گفت:«اینها یک توجیه است. همان‌طور که گفتم با وجود یک بازیکن دورگه، نمی‌شود گفت تیم سوریه از سطح 10 به 50 رسیده. به هیچ‌وجه این اتفاق نمی‌افتد. این موضوع تاثیر می‌گذارد ولی نه تا این اندازه. حضور حامد حدادی و صمد نیکخواه در تیم ملی تاثیرگذار است، اما تا چه زمانی؟ یعنی تیم ملی ما فقط باید با حامد حدادی بازی کند؟ اینها متاسفانه توجیه‌هایی هست که برای فرار از اشتباهات مطرح می‌شود. من اصلا به چنین چیزی اعتقاد ندارم. من همیشه می‌گویم یک کار گروهی در ارتباط با کل تیم انجام می‌شود. بنابراین با درصدی بالاتر یا پایین‌تر می‌شود این کار را انجام داد.»

نیاز به چند روز هماهنگی

او درباره ماه‌ها دور بودن تیم ملی از اردو و مسابقه نیز تصریح کرد:«الان شرایط ورزش در دنیا به این صورت شده که هیچ بازیکنی نمی‌رود در تیمش تمرین کند. زمان استراحت هم بازیکن‌ها با مربی‌های بدنساز خصوصی‌شان یا در محیط‌های بدنسازی که از قبل در نظر گرفتند، تمرین می‌کنند و از نظر جسمانی آماده هستند. ما ویدیوهای متعددی از بازیکن‌های تیم ملی که در باشگاه‌شان هم تمرین نداشتند می‌دیدیم که در سالن‌هایی که اختصاصی گرفته بودند، تمرین می‌کنند. مثل این می‌ماند که به یک نفر بگویی شما دو ماه رانندگی نکردی، پس الان پشت فرمان بنشینی رانندگی بلد نیستی یا نمی‌توانی رانندگی کنی. پس اینها توجیه است. علاوه بر اینکه همه تمرین داشتند، ما بازیکن جدیدی هم به تیم اضافه نکردیم که بگوییم هماهنگ نبودند. این نفرات در چند پنجره قبل، در کاپ آسیای دوره قبل و در مسابقات جهانی با هم بودند و همه با همین مربی و سیستم کار کردند. بنابراین فقط باید چند روز کنار هم قرار می‌گرفتند و با یک مرور وارد مسابقات می‌شدند. اما اگر شما بخواهید از نظر فنی نگاه کنید، شرایط تیم ملی ما از نظر امتیازآوری به حرکات انفرادی بازیکن‌ها اختصاص پیدا کرده است. بهنام یخچالی و محمد جمشیدی می‌توانند موفق باشند و تیم ما عربستان را می‌برد. اگر اینها موفق نباشند یا متوسط باشند، تیم ما حتی مقابل تیم‌های درجه سه و چهار آسیا مثل سوریه دچار مشکل می‌شود.»

کاری از فدراسیون نمی‌بینیم

این کارشناس بسکتبال درباره به صدا درآمدن زنگ خطر برای بسکتبال ایران افزود:«واقعیت امر هم همین است. چون ما هیچ کاری را از فدراسیون نمی‌بینیم و شاید کسانی که آنجا هستند نمی‌گویم اهمیت نمی‌دهند ولی شاید توانایی فکری‌شان بیشتر از این نیست. نباید انتظار بیشتری نداشت.»

حاشیه‌های بی‌تاثیر

از نظر مرشدی حاشیه‌هایی که به دنبال حضور سرپرست تیم ملی که گفته شد در سطح شهر دوحه حضور داشتند، روی روند تیم اثرگذار نبوده است:«نه. چراکه آن فرد چنین تاثیری روی تیم ندارد که بخواهیم بگوییم در روند بازی بازیکنان یا کادر فنی اثرگذار بوده. چون نه در کادر فنی و نه روی بازیکنان تاثیر ندارد. این معضلاتی که الان به وجود آمده، پیش از این نیز هم از طریق همین دوستان به نوع دیگری به وجود آمده بود. با مصاحبه‌های بدون تجربه و ناآگاهانه و همچنین مشکلاتی که بین بازیکنان و ایشان به وجود آمده بود. زمانی که من عضو کمیته فنی فدراسیون بودم مجبور شدم در جلسه‌ای با همین بازیکن‌ها شرکت کنم و این مسایل مطرح شد. متاسفانه اینها از بی‌تجربگی افرادی نشأت می‌گیرد که شاید در حد و اندازه مسندی که در آن قرار گرفته‌اند نیستند.»

حق ارسلان در تیم ملی

او درباره خالی بودن یا نبودن جای ارسلان کاظمی در این دو بازی افزود:«ببینید، خالی بودن جای ارسلان و محق بودن جای ارسلان دو مقوله جداگانه است. من می‌گویم ارسلان حقش است که در آن پست باشد. اما اینکه جایش در این دو بازی خالی بود یا نه، بحث دیگری است. من می‌گویم مثلا کاری که ارسلان می‌کرد را حسن‌زاده هم انجام داد. یا اگر ارسلان بود، طبیعتا قوی‌تر عمل می‌کردیم.»

عادت ایرانی‌ها

پیش‌بینی مرشدی از بازی‌های ایران در پنجره سوم صعود است:«ما ایرانی‌ها عادت داریم که همیشه تا لبه تیغ می‌رویم و آنجا برای موفق بودن نهایت سعی‌مان را می‌کنیم. به نظر من تیم ایران صعود می‌کند. به هر حال کار به پنجره سوم کشیده شده و نمی‌شود کاری‌اش کرد. شاید این اتفاق برای خیلی از تیم‌ها در خیلی از جاها بیفتد. ولی ما باید این را بدانیم که هر بازی اهمیت خاص خودش را دارد و دیگر به این صورت رقبا را دست‌کم نگیریم که دچار این مسایل شویم.»

همه بازیکنان واجد شرایط

او معتقد است کادر فنی نیازی به تجدید نظر درباره لیست بازیکنان در پنجره سوم ندارد:«همان‌طور که آقای شاهین‌طبع گفتند، 24 بازیکن را به فیبا آسیا اعلام کردیم. از این 24 بازیکن ما 12 نفرشان را می‌توانیم به مسابقات اعلام کنند. من فکر نمی‌کنم که این تیم، تیم خیلی خوبی بود. از طرفی ما به جز صمد و حامد و البته به نظرم ارسلان کسی را بیرون نداریم که برای این تیم واجد شرایط باشند. اینکه از این 15 نفر چه 12 تایی برای پنجره سوم بروند، فرقی نمی‌کند. چون هر 15 نفرشان خوب هستند.»

درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال در دو بازی پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا، انتظاری فراتر از این از تیم‌مان داشتیم و فکر نمی‌کردیم بازی‌ها به این صورت برگزار شود. این موضوع نشان داد که کشورهای دیگر مثل ما در حباب حرکت نمی‌کنند و برای پیشرفت خودشان کارهایی را انجام می‌دهند

المپیک برای نباختن

از نظر مرشدی شکست برابر سوریه نباید باعث شود بگوییم تیم ملی ضعیف است و در المپیک خوب نخواهد بود:«در این ارتباط ما نباید تیم ملی‌مان را اینقدر بکوبیم و بگوییم چون با عربستان بد بازی کردند و به سوریه باختند، پس یک تیم بسیار ضعیف هستند و مواردی از این قبیل. ما با همین تیم و تشکل‌ها به اضافه دو بازیکن دیگر توانستیم در مسابقاتی مثل رقابت‌های جهانی با تیم‌های بزرگ دنیا بازی کنیم و خوب هم بازی کنیم. اما باید یک دید واقع‌گرایانه به این قضیه داشت که بسکتبال آسیا در چه جایگاهی در دنیا قرار دارد، جایگاه ایران در آسیا کجاست و ایران در سه،چهار سال اخیر چقدر در بسکتبال پیشرفت کرده و چه کارهایی را انجام داده و تیم‌های دیگر چه کار کرده‌اند. به همین دلیل من فکر می‌کنم ما با همین ترکیب در المپیک شرکت می‌کنیم و امید داریم که تیم‌مان خوب بازی کند. اگر آنجا یک برد هم داشته باشد، خیلی خوشحال می‌شویم. ماجرا مثل تیم فوتبال‌مان است که وقتی در جام جهانی شرکت می‌کند و از یک تیم بزرگ مساوی می‌گیرد، خیلی خوشحال می‌شود ولی هیچ‌وقت تفکر پیروزی را در ذهنش نمی‌پروراند. یعنی در اصل وارد زمین می‌شود که نبازد نه اینکه ببرد. این دو واژه‌ای است که اگر بخواهیم از نظر روانشناسی و روانشناختی مربیگری به آنها بپردازیم، هر کدام چندین ساعت صحبت دارد.

به نظر من ایران هم به المپیک می‌رود که نبازد و نمی‌رود که ببرد. سوریه آمد که تیم ایران را ببرد ولی عربستان آمده بود که به ایران نبازد. عربستان اگر خودش را قبول داشت، ایران را در این شرایط می‌برد. چون ایران غافلگیر شده بود و به هیچ‌وجه فکر نمی‌کرد مقابل چنین تیم‌هایی به این صورت قرار بگیرد و بازیکنان‌ ما اینقدر ضعیف عمل کنند. همه اینها از تفکر نشأت می‌گیرد. این تفکر هم قبلا حتما درباره‌اش صحبت می‌شود ولی به نظر روند بازی کردن در مقابل هر تیمی نباید تغییر کند. ما باید روندی که از اول بازی شروع می‌کنیم، تا آخر حفظش کنیم.»