آریا رهنورد

سپاهان با شکست دادن سایپا، فاصله‌اش را با پرسپولیس در صدر جدول به عدد دو رساند. حالا دیگر آنها نه فقط به خاطر تفاضل گل، بلکه با امتیازهای بیشتر نسبت به تیم یحیی صدرنشین هستند. سپاهان 6 امتیاز هم با استقلال فاصله دارد تا رسیدن به این تیم برای پسران فرهاد کار دشواری باشد. تیم محرم تا اینجای فصل رکورددار بیشترین پیروزی است و با اختلاف قابل توجه، بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد. آنها به چند دلیل مهم، شانس اصلی قهرمانی در لیگ بیستم به شمار می‌روند.

عمق اسکواد

سپاهان تقریبا در هیچ نقطه‌ای از زمین، ضعف خاصی را احساس نمی‌کند. آنها برای بسیاری از نفرات کلیدی تیم‌شان هم جانشین‌های بسیار خوبی در اختیار دارند. سپاهان با پیام نیازمند، صاحب یکی از بهترین و آماده‌ترین گلرهای لیگ برتر است. سنگربانی که این هفته دوباره ارزش‌هایش را مقابل سایپا به نمایش گذاشت. این تیم در قلب دفاع، ستاره‌هایی مثل پورقاز، گولسیانی و نژادمهدی را در اختیار دارد و در پست دفاع کناری با دانیال اسماعیلی‌فر و امید نورافکن، فوق‌العاده قدرتمند به نظر می‌رسد. جالب اینکه آنها نفراتی مثل ترکمان یا شایان مصلح را نیز روی نیمکت دارند. سپاهان در خط میانی هم از ستاره‌هایی مثل محمد کریمی، جلال‌الدین علی‌محمدی و احسان حاج‌صفی بهره می‌برد و در خط حمله نفراتی مثل شهباززاده، محبی، خلعتبری، محمدرضا حسینی و کی‌روش استنلی را دارد. در حقیقت جنس آنها برای قهرمانی، کاملا جور است. به لطف این نفرات، تعادل در همه بخش‌های زمین برای سپاهان به خوبی برقرار شده. باید پذیرفت که این بهترین سپاهان سال‌های اخیر است. تیمی که جدا از یک ترکیب ثابت فوق‌العاده، می‌تواند روی نفرات ذخیره‌اش نیز حساب ویژه‌ای باز کند و در شرایط حساس و دیدارهای سخت به خوبی از وجود این نفرات بهره ببرد.

فرم ستاره‌ها

آن‌چه سپاهان را به این جایگاه رسانده، صرفا در اختیار داشتن تعداد قابل توجهی ستاره نیست. صدرنشینی سپاهان با «فرم» ایده‌آل این ستاره‌ها رابطه مستقیمی دارد. بسیاری از این نفرات فصل گذشته هم در سپاهان بودند اما هرگز تا این اندازه آماده به نظر نمی‌رسیدند. برای نمونه می‌توان به سروش رفیعی اشاره کرد. بازیکنی که با نمایش‌های فصل گذشته در یک قدمی درهای خروجی سپاهان قرار گرفته بود اما در این فصل دوباره به کیفیت گذشته‌اش برگشت و به یکی از بهترین و آماده‌ترین هافبک‌های فوتبال ایران تبدیل شد. نمونه مهم دیگر هم بدون هیچ شک و تردیدی، سجاد شهباززاده است. فوتبالیست درجه یکی که فصل گذشته در بسیاری از دیدارها نیمکت‌نشین بود و آمادگی خاصی نداشت اما در این فصل از همین حالا آقای گلی‌اش در رقابت‌های لیگ برتر را تقریبا قطعی کرده و یکی از بهترین فصل‌های سراسر دوران فوتبالش را پشت سر گذاشته است. رسیدن این نفرات به فرم آرمانی همان چیزی بوده که سپاهان را به اوج رسانده است.

کم‌حرف‌های پرکار

محرم نویدکیا و دستیارانش در کادر فنی سپاهان، از همان ابتدای فصل بنا را بر آرامش گذاشته‌اند. آنها برتری‌شان را در کری خواندن برای تیم‌های دیگر و دل بستن به حواشی زرد جست‌وجو نمی‌کنند. سپاهان این بار نه اهل نمایش‌های متظاهرانه است و نه برای موفقیت، به ژست مظلومیت و درگیری دائمی با داورها نیاز دارد. از شروع لیگ بیستم، محرم نویدکیا حتی یک بار هم علیه داوری موضع نگرفته و حتی یک بار علیه برنامه‌ریزی لیگ برتر مصاحبه نکرده است. او نه از «تیم‌های خاص» حرفی زده و نه دوگانه مضحک تهرانی-شهرستانی به راه انداخته است. موفقیت محرم می‌تواند یک اتفاق بسیار مهم برای فوتبال ایران باشد. چراکه ثابت می‌کند می‌توان بدون هوچی‌گری، شلوغ‌کاری، هیاهو، اعتراض و رفتارهایی از این قبیل هم در فوتبال به موفقیت‌های بزرگ رسید و هیچ چیز کم نداشت.

وضعیت مالی

موفقیت سپاهان را تحت هیچ شرایطی نمی‌توان تنها به وضعیت مالی این باشگاه مرتبط دانست اما بدون شک بخشی از آرامشی که این فصل در باشگاه برقرار شده، به نظم مالی این تیم برمی‌گردد. سپاهانی‌ها تا این هفته از لیگ بیستم، پرداخت نسبتا مناسب و کاملا منظمی به مهره‌های تیم‌شان داشته‌اند و این موضوع کمک می‌کند تا بازیکنان هم با آرامش روحی و روانی به استقبال رقبا بروند. وضعیتی که برای مثال در رقبای مستقیم سپاهان مثل استقلال و پرسپولیس وجود ندارد.

تنش در کار نیست

امتیاز مهم دیگر سپاهان، دوری از حواشی است. اگر تیم‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال هر روز با حاشیه‌های تازه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، سپاهان کاملا با این حواشی فاصله دارد. بخشی از این موضوع، به نحوه کار محرم مربوط می‌شود. او اساسا اجازه نمی‌دهد که هیچ بازیکنی ساز خودش را کوک کند و هماهنگی این مجموعه را به هم بزند. او تا اینجا به لحاظ مدیریتی، فوق‌العاده موفق نشان داده و حتی اعلام کرده که اگر بازیکنی در این باشگاه به ویروس کرونا مبتلا شود، 10 درصد از قراردادش را از دست خواهد داد. به خاطر همین قوانین است که تا امروز سپاهان کم‌ترین آمار ابتلا به کرونا در بین همه تیم‌های لیگ برتر را داشته است.