آریا طاری

با وجود همه مشقت‌ها و دشواری‌های سال 99، یک سال جدید برای فوتبال ایران آغاز شد. سالی که می‌تواند برای این فوتبال بی‌نهایت تعیین‌کننده باشد. تکلیف دور اول مقدماتی جام جهانی در این سال روشن می‌شود و لیگ برتر بیستم هم قهرمانش را در همین سال خواهد شناخت. در دو هفته گذشته، لیگ برتر تعطیل بوده اما خبرهای نسبتا مهمی در خصوص فوتبال به گوش رسیده است. در سال 1400، بالاخره از اردوی جدید تیم ملی پرده‌برداری شده است. به نظر می‌رسد همانند سال گذشته، فوتبال در سال 1400 هم به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود.

دورخیز ناکام امین

در آخرین روزهای سال 99، امین قاسمی‌نژاد تلاش بسیار زیادی انجام داد تا شهرخودرو را به مقصد استقلال ترک کند. او بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرد که رسما استقلالی شده و آمادگی‌اش را برای پیوستن به این باشگاه نشان داد اما در نهایت این انتقال صورت نگرفت. چراکه استقلال و شهرخودرو بر سر مبلغ رضایتنامه این هافبک با هم به توافق نرسیدند. جالب اینکه هر دو باشگاه نیز یکدیگر را در این مورد متهم می‌کردند و معتقد بودند قصور از طرف مقابل بوده است. این هافبک 35 ساله پس از متوقف شدن روند پیوستن به استقلال، با شهرخودرو قهر کرد و رسما اعلام کرد که دیگر برای این تیم به میدان نمی‌رود اما فقط چند روز بعد دوباره در جلسه‌های تمرینی تیم سیدمهدی رحمتی حاضر شد و بدون هیج مشکلی به کارش در این باشگاه ادامه داد.

بازگشت مرد مغضوب

تنها چند روز قبل از پایان سال 99، علیرضا منصوریان هم دوباره به لیگ برتر برگشت. او که در سه تجربه کاری اخیر در ذوب، استقلال و تراکتور از کار برکنار شده بود، حالا به عنوان سرمربی جدید آلومینیوم اراک انتخاب شده است. علیمنصور در شروع، نتایج نسبتا خوبی را در اراک به دست آورده اما یک رکورد عجیب نیز به نام این مربی گره خورده است. آلومینیوم زیر نظر منصوریان در دو بازی پیاپی، رکورددار کم‌ترین پاس سالم در مسابقه‌های لیگ برتری شده است. این تجربه برای علیمنصور، فوق‌العاده تعیین کننده به نظر می‌رسد. اگر او یک ناکامی دیگر را تجربه کند، باید در انتظار پایان دوران کاری‌اش در بالاترین سطح فوتبال ایران باشد.

چهره جدید تیم ملی

در سال 1400، سرانجام فهرست جدید تیم ملی از سوی دراگان اسکوچیچ هم اعلام شد. فهرستی که مثل همیشه حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشت. مثل فهرست قبلی، ستاره‌هایی همچون علیرضا جهانبخش و سامان قدوس نتوانستند به اردوی تیم ملی ملحق شوند. عدم دعوت از چند ستاره سرشناس دیگر هم کاملا خبرساز شد. سعید آقایی یکی از فوتبالیست‌هایی بود که علنا به این فهرست اعتراض کرد و البته حامد لک جزو نفراتی بود که پس از خروج چند نفر از اردو به خاطر کرونا، به تیم ملی دعوت شد. ایران در اولین بازی‌اش در سال جدید، سوریه را در تهران شکست داد. هرچند که سرمربی سوری‌ها در پایان مسابقه اعلام کرد که با همه نفرات اصلی در این جدال حاضر نشد و به نوعی با تیم دوم به سراغ این مسابقه آمده‌اند.

پاتک ویروس به آبی‌ها

اولین اتفاق مهم سال جدید در استقلال، همه‌گیری دوباره ویروس کرونا بود. مهدی قایدی، رشید مظاهری و عارف غلامی که در اردوی تیم ملی حضور داشتند، به خاطر مثبت اعلام شدن تست کرونا ناچار به ترک اردو شدند. نفرات دیگری مثل بابک مرادی نیز رسما کرونا گرفتند تا فرهاد با یک چالش جدید روبه‌رو شود و تمرین‌های تیم را تعطیل اعلام کند. سیدحسین حسینی هم جزو نفراتی بود که به این ویروس دچار شدند و البته فوتبال‌شان به پایان نرسید! کرونایی‌های اردوگاه آبی، خیلی زود روند بهبودی را طی کردند و حالا وضعیت این باشگاه کاملا سفید شده است. جالب اینکه هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در تعطیلات نوروز، چند بازیکن را به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به سختی جریمه کردند.

کریس، نزدیک و نزدیک‌تر به شهریار

سه بازی ساده پرتغال در تعطیلات فیفا، این تصور را به وجود آورده بود که رونالدو بالاخره از رکورد علی دایی عبور می‌کند اما سی آر سون در این سه بازی، فقط یک بار موفق به گل‌زنی برای تیم ملی کشورش شد. او البته در یک مسابقه نیز توپ را از خط دروازه حریف عبور داد اما داور به اشتباه گل اعلام نکرد تا این ستاره در اوج عصبانیت، بازوبند کاپیتانی تیم ملی پرتغال را به زمین بکوبد. او حالا دیگر فاصله زیادی با رکورد دایی ندارد و احتمالا ظرف چند ماه آینده، بهترین گل‌زن تاریخ فوتبال در رده ملی خواهد شد.

فیروز دست‌بردار نیست

شاید عجیب به نظر برسد اما فیروز کریمی همچنان یکی از چهره‌های خبرساز فوتبال ایران در سال جدید است. مردی که عید را دائما در استودیو‌های مختلف تلویزیونی سپری کرد و هر بار هم حاشیه جدیدی به وجود آورد. شوخی عجیب او با علیرضا فغانی، درگیری‌اش با سیروس دین‌محمدی و البته عصبانیت رضا عنایتی از تداوم شوخی‌های این مربی، ماجراهای مهم فیروز کریمی در تعطیلات بودند.