آریا رهنورد

قرمزها امروز در حالی با ماشین‌سازی روبه‌رو می‌شوند که سیاهپوش شده‌اند و خبر درگذشت مهرداد میناوند، اردوی این تیم را کاملا تحت تاثیر قرار داده است. مهرداد در دوران بازی، یکی از بهترین‌های این باشگاه بود و در سال‌های گذشته نیز همواره در کنار تیم دیده می‌شد. از دست دادن او، یک شوک بزرگ برای همه هواداران و بازیکنان باشگاه بوده و حالا پرسپولیسی‌ها امیدوارند تیم محبوب‌شان این بار به خاطر میناوند و شادی روح او، برای رسیدن به موفقیت دست به هر کاری بزنند. درست همان اتفاقی که بعد از کوچ تلخ هادی برای باشگاه رخ داد.

این دومین بار در چند سال گذشته است که پرسپولیس یک بازی «خانگی» را با پیراهن «مشکی» پشت سر خواهد گذاشت. سیاهپوش شدن دوباره باشگاه، قلب هواداران تیم را فشرده و احساسات آنها را تحت تاثیر قرار داده است. بدون تردید اگر آنها امروز در استادیوم آزادی بودند، در دقیقه 25 به یاد مهرداد میناوند از جا بلند می‌شدند و او را تشویق می‌کردند اما ویروس کرونا، حتی اجازه خلق شدن چنین موقعیتی را به آنها نمی‌دهد. با این حال تردیدی وجود ندارد که تماشاگران پرسپولیس در بازگشت دوباره به سکوها، حتما از مهرداد و علاقه همیشگی‌اش به این تیم یاد خواهند کرد. شنیدن این خبر برای تک تک آنها باورنکردنی و حزن‌انگیز بوده است. آنها باور ندارند که این چهره پیشکسوت را برای همیشه از دست داده‌اند و دیگر ردی از خنده‌ها و شوخی‌های همیشگی مهرداد در جلسه‌های تمرینی و اردوهای‌شان نخواهند دید. طبیعتا چنین خبری، یک شوک بزرگ برای یحیی، پیروانی، کریم باقری و دیگر پرسپولیسی‌ها به وجود می‌آورد اما آنها به خوبی می‌دانند که برای شاد کردن میناوند، فقط یک راه وجود دارد و آن، رسیدن به قهرمانی‌های بیشتر و موفقیت‌های بزرگ‌تر است. درخشیدن در زمین مسابقه برای تبدیل کردن پرسپولیس به همان چیزی که مهرداد همیشه آرزویش را داشت. قبل از جدال امروز با ماشین‌سازی، قرمزها اولین شکست فصل را در اراک تجربه کردند. باختی که در سایه تزلزل خط دفاعی به دست آمد و این تیم را در جدول رده‌بندی لیگ برتر به دردسر انداخت. برای دورتر نشدن از رده‌های بالایی جدول، پرسپولیس باید به هر قیمتی به دنبال شکست ماشین‌سازی باشد. اگر آنها باز هم امتیاز از دست بدهند، رقبایی مثل استقلال و سپاهان برای‌شان کمی دست‌نیافتنی خواهند شد. بازگشت احتمالی سیدجلال حسینی به ترکیب اصلی خط دفاعی سرخپوشان، خبر امیدوارکننده‌ای برای این تیم به شمار می‌رود. غیبت همزمان او و کنعانی در مسابقه قبلی، بدجوری پرسپولیسی‌ها را آزار داد. کنعانی حداقل تا پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر، نمی‌تواند تیمش را همراهی کند اما سیدجلال این روزها به سختی تمرین کرده تا هر طور که شده روبه‌روی ماشین به میدان برود. پرسپولیسی‌ها البته برای پیدا کردن زوج مناسب سیدجلال، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند بود. چراکه نه مهدی شیری در این قد و قواره نشان داده و نه احسان حسینی از آمادگی لازم برای قرار گرفتن در این پست برخوردار است. پرسپولیس یحیی فعلا در رده نهم جدول دیده می‌شود اما برنده شدن در دو دیدار معوقه می‌تواند این تیم را به یک قدمی صدر جدول برساند. برای این تیم هنوز هیچ چیز از دست نرفته اما فقط سه پیروزی در 10 بازی اول لیگ، نشان می‌دهد که اوضاع سرخ‌ها اصلا به خوبی گذشته نیست. چند بازیکن در پرسپولیس به صورت مشخص تحت فشار زیادی هستند. آرمان رمضانی یکی از این مهره‌ها به شمار می‌رود که از زمان ملحق شدن به باشگاه، هرگز گلی به ثمر نرسانده و تقریبا هیچ حرکت مثبتی انجام نداده است. حالا خیلی‌ها انتظار دارند گل‌محمدی قید اعتماد همیشگی به این بازیکن را بزند و به مهره‌های جوان‌تری مثل آریا برزگر اعتماد کند. تصمیمی که یحیی حداقل تا امروز در مقابل آن مقاومت به خرج داده است.

حریف امروز پرسپولیس در آخرین رده جدول لیگ برتر دیده می‌شود. تیمی که در 12 بازی گذشته فقط چهار امتیاز تصاحب کرده و جدی‌ترین کاندیدای سقوط به شمار می‌رود. ماشین در این فصل شباهتی به آن تیم سخت‌جان فصل‌های گذشته نداشته و از شروع فصل تا امروز، در حسرت رسیدن به اولین پیروزی بوده است. با این حال آنها روبه‌روی تیم‌های بزرگ کاملا دست و پا بسته نشان نمی‌دهند. همین تیم در این فصل از سپاهان امتیاز گرفته و روبه‌روی استقلال در آزادی، نمایش بسیار خوبی داشته است. روبه‌رو شدن با قهرمان چهار دوره اخیر لیگ برتر ایران هم، بدون شک انگیزه این تیم را برای انجام یک نمایش دلچسب به اوج می‌رساند. ماشین تا اینجا، ضعیف‌ترین تیم تاریخ لیگ برتر به لحاظ کسب امتیاز بوده است. هیچ تیمی تا پایان 12 هفته از لیگ، فقط چهار امتیاز نداشته اما آنها هنوز می‌توانند با چند نتیجه خوب، شرایط را تغییر بدهند. سبزها روبه‌روی فولاد هم نمایش خوبی ارائه کردند اما یک گل زودهنگام از رقیب، در نهایت موجب شکست‌شان شد. حالا اخباری و تیمش امیدوارند که از همین هفته، روند متفاوتی را پشت سر بگذارند. هرچند که برای پرسپولیسی‌ها بردن این نبرد خانگی از نان شب هم واجب‌تر به‌نظر می‌رسد.