واکسن کرونا رسید!

فقط پنج هفته از شروع فصل جدید لیگ برتر ایران سپری شده اما این لیگ تا همین‌جا هم به اندازه یک فصل کامل، ماجراهای عجیب و غریب داشته است. ماجراهایی که شاید هر کدام به تنهایی در یک لیگ اروپایی، مردم را به حیرت وامی‌دارند اما اینجا کاملا عادی به نظر می‌رسند. می‌گویند وقتی همه چیز عجیب است، در حقیقت هیچ چیز عجیب نیست. بدون شک این جمله، توصیف کاملی از وضعیت فوتبال ایران است. فوتبالی که در آن آنقدر همه چیز عجیب به نظر می‌رسد که دیگر از هیچ چیز، اصلا تعجب نمی‌کنیم!

آریا طاری  

ایتالیا به اراک آمد

این اتفاق در همان هفته اول لیگ برتر حسابی جلب توجه کرد. مخاطبان تلویزیونی دیدار آلومینیوم در اولین هفته، ناگهان با چشم‌های خودشان دیدند که تیم ملی ایتالیا برای این بازی به زمین آمده است. آلو با این کار، اولین حضورش در تاریخ لیگ برتر را حسابی فراموش‌نشدنی کرد! آنها که به جای طراحی و یا تولید لباس، پیراهن‎شان را به صورت آماده از لباس‌فروشی خریداری کرده بودند، با این کار چشم‌ها را خیره کردند. همه منتظر بودند آلومینیوم در هفته‌های بعدی هم با لباس تیم‌های دیگر به زمین بیاید اما این اتفاق رخ نداد. پس از ماجراهای هفته اول، رسول خطیبی هم از سمتش استعفا کرد اما او درنهایت روی نیمکت اراکی‌ها ماندگار شد. آلومینیوم در هفته پنجم، اولین پیروزی تاریخش در رقابت‌های لیگ برتر را جشن گرفت.

اخراج در دقیقه یک

دومین اتفاق غیرمنتظره فصل، کارت قرمزی بود که داور مسابقه در همان دقیقه اول در جدال با ماشین‌سازی، به مدافع ذوب‌آهن داد. ماجرا زمانی عجیب‌تر شد که تصاویر آهسته نشان دادند این تصمیم، کاملا اشتباه بوده است. این صحنه، دومین اخراج زودهنگام در تمام ادوار بیست‌گانه لیگ برتر را رقم زد. ذوبی‌ها نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت در پایان مسابقه به شدت علیه داوری موضع گرفتند. جالب اینجاست که تیم اصفهانی تا امروز بیشتر از هر تیمی از داوری متضرر شده است. تقریبا هیچ هفته‌ای وجود نداشته که یکی از داوران لیگ برتر، یک پنالتی بحث‌برانگیز به ضرر ذوب اعلام نکنند.

بوق ممتد

در همان هفته دوم لیگ برتر بود که دوربین‌های کنار زمین، یک جمله باورنکردنی را از محمود فکری شکار کردند. سرمربی استقلال بعد از اولین باخت به عنوان یک مربی در لیگ برتر، به شدت عصبانی به نظر می‌رسید. او بعد از سوت پایان داور در برخورد با یکی از مهره‌های فولاد، از جملاتی استفاده کرد که سوار بر امواج شبکه‌های اجتماعی، به سرعت در تمام ایران شنیده شدند. این اولین جنجال بزرگ فکری روی نیمکت آبی‌ها بود. کمی طول کشید تا این مربی به خاطر جملاتی که به کار برده عذرخواهی کند اما در عین حال، او تاکید داشت که افراد مقصر در وادار شدن به استفاده از این جمله‌ها را به هیچ قیمتی نمی‌بخشد! حالا پنج هفته از این فصل لیگ برتر سپری شده اما هنوز هم که هنوز است، فکری دست از کنایه‌زدن به اعضای کادر فنی فولاد برنمی‌دارد و هنوز هم از هر فرصت کوچکی برای صحبت از آنها استفاده می‌کند.

فوتبال را آب برد!

در انگلستان هر هفته شدیدترین باران‌ها می‌بارند و دیدارها بدون هیچ مشکلی برگزار می‌شوند اما در لیگ برتر ایران یک باران نیمروزی کافی است تا یک مسابقه فوتبال به تعطیلی کشیده شود. آن‌چه در مسابقه تیم‌های شهرخودرو و پیکان اتفاق افتاد، یک شاهکار به تمام معنا در فوتبال ایران بود. در تهران کمی باران بارید اما اوضاع طوری نبود که یک مسابقه فوتبال لغو شد. با این حال افرادی که مسئول جمع کردن کاورهای روی چمن بودند، آنقدر این کار را بد و ناشیانه انجام دادند که عملا تمام آب روی زمین چمن خالی شد و در نتیجه بازی برای یک روز به تعویق افتاد. وقتی یورگن کلوپ می‌گوید که برای برگزاری یک مسابقه خوب فوتبال حتی هاتداگ‌فروش‌های استادیوم باید کارشان را به درستی انجام بدهند، باور نمی‌کنید اما در واقعیت، همین جزئیات هستند که یک مسابقه فوتبال را می‌سازند. جزئیاتی که معمولا در فوتبال ایران به هیچ وجه جدی گرفته نمی‌شوند!

وی.ای.آر وارد می‌شود

از آن‌جایی که خیلی از عجیب‌ترین صحنه‌های داوری این فصل در نبردهای ذوب اتفاق افتادند، دیدار این تیم با پیکان هم یک صحنه بسیار عجیب داشت. جایی که داور به سود پیکان پنالتی گرفت اما دقایقی بعد از این تصمیم منصرف شد. این اتفاق حالا هر روز در اروپا رخ می‌دهد اما منصرف شدن داور از تصمیمش در فوتبالی که هنوز به کمک‌داور ویدئویی مجهز نیست، کمی عجیب به نظر می‌رسید. در مورد این صحنه، هنوز هم روایت‌های زیادی وجود دارد. بعضی‌ها می‌گویند که داور مسابقه این لحظه را از اسکوربرد ورزشگاه تماشا کرده و به همین خاطر قید این تصمیم را زده است. بعضی‌ها هم بر این باور هستند که بازیکن تیم پیکان یعنی پورامینی خودش به گروه داوری اعتراف کرده که این صحنه پنالتی نبوده است. گروه داوری تا امروز در این مورد سکوت کردند تا مشخص نشود روایت اصلی دقیقا چه چیزی بوده است.

الان نمی‌شه که...!

این هم یکی دیگر از آن صحنه‌های حیرت‌انگیز این فصل به شمار می‌رود. جایی که محمود فکری دیدار تیمش با پیکان را به دلیل محرومیت از دست داده بود و مربیان دیگر استقلال، وظیفه انتقال نکات مدنظر این سرمربی را به درون زمین بر عهده داشتند. در بخشی از این بازی که اتفاقا توسط دوربین‌های کنار زمین شکار هم شد، حنیف عمران‌زاده از مدافع تیمش محمدحسین مرادمند درخواست کرد که دفاع را رها کند و به خط حمله تیم ملحق شود. بلافاصله صمد مرفاوی به حنیف اعتراض کرد و تاکید داشت الان زمان مناسبی برای این کار نیست. جمله معروف مرفاوی «الان نمیشه که...» بارها و بارها در فضای مجازی دست به دست شد تا ناهماهنگی عجیب نیمکت استقلال حسابی به چشم بیاید. فکری البته به جای انتقاد از دستیارانش در این موقعیت، از دوربین‌هایی که کنار زمین دائما نیمکت استقلال را زیر نظر دارند گلایه کرد! او معتقد است که دشمن‌ها به مسیر درست تیمش پی برده‌اند و به همین خاطر به دنبال ضربه‌زدن به استقلال هستند.

چهار دقیقه از شروع دیدار خانگی سپاهان روبه‌روی سایپا گذشته بود که ناگهان سروصدای وحشتناک انفجار ترقه در استادیوم نقش جهان شنیده شد. باشگاه سپاهان قصد داشت با این انفجارها، تولد محرم نویدکیا را تبریک بگوید. این ماجرا، مهره‌های سایپا را کمی شوکه کرد و درست در همان دقیقه، سپاهان به گل اول رسید

آتش‌بازی در دقیقه چهارم!

اینکه تماشاگرها در یک دقیقه خاص از بازی به احترام یک بازیکن دست بزنند، کاملا طبیعی به نظر می‌رسد اما اینکه در مسابقه‌ای که تماشاگر هم ندارد، مسئولان باشگاه برای تبریک تولد سرمربی مراسم آتش بازی به راه بیندازند، از آن اتفاق‌هایی است که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد. چهار دقیقه از شروع دیدار خانگی سپاهان روبه‌روی سایپا گذشته بود که ناگهان سروصدای وحشتناک انفجار ترقه در استادیوم نقش جهان شنیده شد. باشگاه سپاهان قصد داشت با این انفجارها، تولد محرم نویدکیا را تبریک بگوید. این ماجرا، مهره‌های سایپا را کمی شوکه کرد و درست در همان دقیقه، سپاهان به گل اول رسید. جالب اینکه پس از پایان بازی، مدیران باشگاه سایپا به شدت علیه این رفتار اعتراض داشتند و آن را مغایر اصول قانونی فوتبال می‌دانستند. در قانون فوتبال حتی احتمال سه بر صفر شدن چنین نتیجه‌ای وجود دارد. به همین خاطر مسئولان سپاهان ناگهان با تغییر 180 درجه‌ای، اعلام کردند که این تصمیم از سوی هواداران باشگاه گرفته شده و همه آتش‌بازی‌ها نیز مربوط به بیرون استادیوم بوده‌اند!

لغو به خاطر چمن مصنوعی

موضوع لغو دیدارهای لیگ هم در این فصل حسابی سروصدا به پا کرده است. در همان هفته اول رقابت‌ها مسابقه تیم‌های نفت آبادان و پیکان بدون حتی یک خط توضیح لغو شد. جالب اینکه پس از مدتی پیگیری، مسئولان سازمان لیگ «برخی ناهماهنگی‌های شهری» را دلیل این اتفاق عنوان کردند! شاید این یکی از عجیب‌ترین عنوان‌هایی باشد که در تاریخ فوتبال برای لغو یک مسابقه در نظر گرفته شده است. با این حال دیدار تیم‌های نساجی و پرسپولیس در این فصل هم برای لغو شدن، یک دلیل کاملا عجیب داشته است. به دلیل مصنوعی بودن چمن قائمشهر و احتمال آسیب دیدن بازیکن‌های پرسپولیس قبل از فینال آسیا در این زمین، تصمیم به لغو این نبرد گرفته شده است!

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فوتبال ایران، امنیت شغلی قابل توجه مربیان مختلف است! فقط پنج هفته بعد از شروع فصل جدید، تا امروز دو مربی شغل‌شان را به سادگی از دست داده‌اند. علیرضا منصوریان از تراکتور اخراج شده و وحید بیاتلو، چاره‌ای به جز ترک نیمکت ماشین‌سازی نداشته است

واکسن کرونا در لیگ برتر

با وجود ابتلای چندین بازیکن ذوب‌آهن به ویروس کرونا، دیدار این تیم با شهرخودرو مشهد لغو نشد. به همین خاطر بود که در پایان بازی، اعضای کادر فنی ذوب‌آهن به سیدمهدی رحمتی کنایه زدند و از او خواستند تا بعد از پایان مسابقه، نگران وضعیت کرونا در تیمش باشد و بازیکنانش را برای تست ببرد. رحمتی اما جوابی به آنها داد که در نوع خودش استثنایی به نظر می‌رسد. او اعلام کرد که خودش و تیمش همگی واکسن کرونا زده‌اند و اصلا نگران این موضوع نیستند! اگر  رحمتی این واکسن را در اختیار دارد، بهتر است آن را در اختیار بخش دیگری از مردم ایران هم قرار بدهد!

اوت‌دستی، گل شد

باید قبول کرد که اوت‌دستی‌های نادر محمدی، به بخشی از جذابیت‌های این فصل تبدیل شده‌اند. بازیکن پیکان در همین فصل با یکی از همین اوت‌ها، دروازه علیرضا حقیقی را باز کرده است. اگر مهران مدیری می‌دانست که حقیقی در لیگ از نقطه پرتاب توپ گل می‌خورد، هرگز او را به برنامه دورهمی دعوت نمی‌کرد! اگر علیرضا این توپ را به حال خودش رها می‌کرد، هیچ اتفاقی برای تیمش نمی‌افتاد اما او با یک واکنش بد و یک لمس اشتباه، تیمش را حسابی به دردسر انداخت. کاری که نادر محمدی با دروازه گل گهر انجام داد، همان کاری است که میلاد محمدی در دیدار با اسپانیا برایش نقشه داشت. هرچند که آن نقشه هرگز به سرانجام نرسید.

دو برکناری در پنج هفته!

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فوتبال ایران، امنیت شغلی قابل توجه مربیان مختلف است! فقط پنج هفته بعد از شروع فصل جدید، تا امروز دو مربی شغل‌شان را به سادگی از دست داده‌اند. علیرضا منصوریان از تراکتور اخراج شده و وحید بیاتلو، چاره‌ای به جز ترک نیمکت ماشین‌سازی نداشته است. اگر اخراج ویسی در فاصله چند روز تا شروع فصل را هم به این جمع اضافه کنیم، در حقیقت لیگ تا همین حالا سه مربی قربانی داشته است. با این روند تا چند وقت دیگر تک تک مربیان لیگ برتر ایران عوض خواهند شد.