آریا طاری

«مسوت منحصربه‌فرد است. از او یک کپی در دنیای فوتبال وجود ندارد. حتی یک کپی بد!» این جمله ژوزه مورینیو در ستایش از ستاره‌ای گفته شده که حالا دیگر به صورت رسمی پیراهن باشگاه فنرباغچه را پوشیده است. به بهانه انتقال بزرگ اوزیل به لیگ ترکیه، بد نیست نگاهی به فهرست بهترین خارجی‌های تاریخ این لیگ بیندازیم.

ماریو گومز

تنها یک فصل و به صورت قرضی در بشیکتاش بازی کرد اما در همان فصل با 26 گل زده، آقای گل سوپرلیگ ترکیه شد. پیش از این هیچ بازیکنی در بشیکتاش نتوانسته بود یک فصل را با 26 گل زده تمام کند. ماریو بعدها از دوران حضور در این باشگاه، به عنوان یک دوران رویایی نام برد و معتقد بود پس از فصل منجر به قهرمانی اروپا در بایرن مونیخ، این دومین فصل موفقش در رده باشگاهی بوده است. بدون تردید اگر گومز در بشیکتاش باقی می‌ماند، در مسیر تبدیل شدن به یکی از اسطوره‌های باشگاه قرار می‌گرفت.

روبرتو کارلوس

در فنرباغچه بدشانس بود و در میانه‌های فصل هم مصدوم شد اما یکی از مهره‌هایی بود که این باشگاه را به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا رساندند. هواداران فنر هنوز هم امضای قرارداد با کارلوس را از یاد نمی‌برند. او یکی از بهترین مدافعان چپ تاریخ فوتبال بود که در سوپرلیگ ترکیه به میدان رفت وتاثیر زیادی در این لیگ داشت.

ساموئل اتوئو

وقتی به فوتبال ترکیه رفت، دیگر به سال‌های پایانی فوتبالش رسیده بود و درخشش سابق را نداشت. با این حال مثل یک رهبر واقعی برای آنتالیااسپور بازی می‌کرد. مهاجم افسانه‌ای بارسلونا در آنتالیا یک مهاجم مرکزی نبود و بارها برای هدایت کردن بازی تیم به عقب‌تر می‌آمد. سامی دو سال و نیم در آنتالیااسپور و یک نیم‌فصل در قونیه‌اسپور توپ زد و سپس در باشگاه القطر به دوران فوتبالش پایان داد.

دیدیه دروگبا

از همان بازی اول در سوپرلیگ ترکیه، تفاوتش را با سایر بازیکن‌ها نشان داد. قاتل آرسنال و مهاجم پرستیدنی هواداران چلسی، نماد کاملی از حرفه‌ای‌گری در دنیای فوتبال به شمار می‌رفت. این مهاجم یک سال در عضویت باشگاه گالاتاسرای قرار داشت و در لیگ 15 بار برای تیمش گل‌زنی کرد. دیدیه پس از این فصل موفقیت‌آمیز دوباره به چلسی برگشت و پیراهن تیم محبوبش را پوشید.

گوتی

پس از 15 فصل حضور در باشگاه رئال مادرید، همه تصور می‌کردند گوتی در همین باشگاه بازنشسته خواهد شد اما خداحافظی او از دنیای فوتبال در لباس یک تیم ترکیه‌ای اتفاق افتاد. این هافبک خلاق پس از ترک رئال مادرید یک سال در بشیکتاش به میدان رفت و سپس از فوتبال خداحافظی کرد. به لطف درخشش گوتی با گل و پاس گل، بشیکتاش در آن فصل توانست پس از هشت فصل در زمین خانگی گالا به برتری دست پیدا کند.

رابین فن‌پرسی

پس از سپری کردن دوران درخشان حضور در منچستریونایتد، رابین فن‌پرسی به فوتبال ترکیه رفت تا پیراهن باشگاه فنرباغچه را بر تن کند. او هرگز برای استراحت راهی فوتبال ترکیه نشده بود و برای درخشیدن در این لیگ، انگیزه‌های زیادی داشت. مهاجم درجه یک هلندی دو سال و نیم برای فنر توپ زد و در 87 بازی، 36 گل برای این باشگاه به ثمر رساند تا محبوبیت بسیار زیادی در بین هواداران این تیم به دست بیاورد. پس از این دو سال و نیم، او به کشورش برگشت و در باشگاه فاینورد از فوتبال خداحافظی کرد.

فالکائو

شکار بزرگ گالاتاسرای، از باشگاه موناکو به این تیم محلق شد. ال تایگر در زمان عضویت در موناکو دو بار به یونایتد و چلسی قرض داده شد و سپس به صورت دائمی به گالاتاسرای پیوست. او در اولین فصل حضورش در فوتبال ترکیه، 22 بازی برای گالا انجام داد و 11 گل به ثمر رساند. آمار فالکائو در این فصل هم فوق‌العاده به نظر می‌رسد. او در این فصل تا اینجا 9 بار برای قرمز و نارنجی‌ها به میدان رفته و پنج بار برای تیمش گل‌زنی کرده است.

وسلی اسنایدر

سه سال بعد از بردن همه جام‌های ممکن با اینتر در یک فصل، وسلی به دلیل مشکلات مالی با باشگاه قراردادش را تمدید نکرد و سرانجام از این تیم جدا شد. خیلی‌ها تصور می‌کردند مقصد وسلی لالیگا یا لیگ برتر باشد اما او در تصمیمی غیرمنتظره به گالاتاسرای در لیگ ترکیه رفت و پنج فصل هم در این باشگاه باقی ماند. با 175 بازی و 46 گل، این هافبک هجومی به یکی از بهترین خارجی‌های تاریخ باشگاه گالا تبدیل شد.

لوکاس پودولسکی

جدایی از فوتبال آلمان، پودولسکی را به یک ستاره جهانگرد تبدیل کرد. او پس از ترک بوندس‌لیگا در انگلیس، ایتالیا، ژاپن و ترکیه فوتبال بازی کرد. گالا مقصد اول لوکاس در فوتبال ترکیه به شمار می‌رفت. او دو فصل در این تیم حضور داشت و در 78 بازی 34 گل نیز به ثمر رساند. لوکاس در پایان دوران فوتبالش هم دو فصل برای آنتالیااسپور توپ زد و در همین باشگاه با فوتبال وداع کرد.