در جست‌وجوی راه نجات

داستان شهرخودرو و آسیا، در نوع خودش داستان جالبی است. آنها با یحیی گل‌محمدی آسیایی شدند، با مجتبی سراسیابی تورنمنت را آغاز کردند و حالا با سیدمهدی رحمتی، راه را ادامه می‌دهند. در حقیقت پروسه حضور این باشگاه در لیگ قهرمانان با سه مربی مختلف طی شده است. پس از چند نبرد دوستانه، جدال امروز با الشباب اولین مسابقه رسمی رحمتی روی نیمکت مشهدی‌ها خواهد بود. مردی که به ناگهانی‌ترین شکل ممکن سرمربی باشگاه شده و اصلا زمان زیادی برای اثبات خودش در این موقعیت نداشته است.

آریا رهنورد

حدود 20 سال بعد از اولین بازی باشگاهی در فوتبال ایران، مهدی رحمتی حالا دوران تازه‌ای را شروع می‌کند. او امروز رسما برای اولین بار به عنوان سرمربی روی نیمکت شهرخودرو می‌نشیند و تیمش را در دیدار حساس با الشباب هدایت می‌کند. اگر آنها بازنده نبرد امروز باشند، خیلی زود در مسیر حذف از آسیا قرار می‌گیرند. چراکه تا امروز هیچ امتیازی را در این تورنمنت به دست نیاورده‌اند. یک پیروزی اما می‌تواند همه چیز را در یک گروه دشوار برای شهرخودرو عوض کند. رحمتی در همه این سال‌ها، یکی از بهترین گلرهای فوتبال ایران بوده است. نام او را حتی می‌توان در فهرست بهترین گلرهای تاریخ لیگ برتر نیز قرار داد. او همیشه کار خودش را به بهترین شکل انجام داده اما حالا به عنوان سرمربی، قضاوت‌های تازه‌ای در موردش شکل خواهند گرفت. این یک چالش بزرگ برای سیدمهدی است. هیچ‌کس انتظار ندارد او خیلی زود تیمش را از این مرحله عبور بدهد اما این، یک محک زودهنگام برای سرمربی جوان تیم مشهدی است.

رحمتی در همه این سال‌ها، یکی از بهترین گلرهای فوتبال ایران بوده است. نام او را حتی می‌توان در فهرست بهترین گلرهای تاریخ لیگ برتر نیز قرار داد. او همیشه کار خودش را به بهترین شکل انجام داده اما حالا به عنوان سرمربی، قضاوت‌های تازه‌ای در موردش شکل خواهند گرفت

مرحله گروهی لیگ قهرمانان برای شهرخودرو، با شکست روبه‌روی یکی از غول‌های قاره آسیا شروع شد. زوج ویرانگو کاریو و گومیس در ترکیب الهلال، دو بار دروازه تیم مشهدی را باز کردند تا اولین تجربه این تیم در مرحله گروهی، بدون کسب امتیاز به پایان برسد. به نظر می‌رسد حکایت دومین مسابقه این تیم، کمی فرق کند اما در زمین پاختاکور اوضاع برای مجتبی سراسیایی و تیمش اصلا خوب پیش نرفت. در حالی که نیمه اول مسابقه با تساوی به پایان رسیده بود، آنها در نیمه دوم سه گل از حریف ازبک دریافت کردند و شکست وحشتناکی را پشت سر گذاشتند. شهرخودرو تنها نماینده فوتبال ایران به شمار می‌رود که در این فصل از لیگ قهرمانان، هنوز موفق به کسب امتیاز نشده است. این در حالی است که پاختاکور و الهلال، فعلا با 6 امتیاز شانس به مراتب بیشتری برای صعود از این گروه دارند. دو نبرد پیاپی تیم سیدمهدی رحمتی با الاهلی، برای این تیم تعیین کننده خواهد بود. اولین جدال بین آنها امروز انجام می‌گیرد و دومین مسابقه نیز سه روز بعد برگزار می‌شود. در صورت پیروزی در این دو نبرد، شهرخودرو عملا به کورس صعود برمی‌‌گردد و شانسش را روبه‌روی دو حریف بزرگ‌تر این گروه محک می‌زند. ترکیب این تیم نسبت به مرحله گروهی لیگ قهرمانان، کمی تغییر کرده است. مرادمند از خط دفاعی و میلاد سرلک از خط هافبک این تیم جدا شده‌اند. در مقابل آنها نفراتی مثل امیرحسین کریمی و احمد الجبوری را جذب کرده‌اند. در هر دو مسابقه قبلی این تیم در آسیا، سیدمهدی رحمتی گلر شماره یک شهرخودرو بوده است. او حالا مرد اول نیمکت تیم به شمار می‌رود اما این احتمال وجود دارد که در دیدار امروز نیز روی خط دروازه مشهدی‌ها قرار بگیرد و مسابقه را از همان زاویه همیشگی نگاه کند.

شهرخودرو اولین نماینده فوتبال مشهد در لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رود. قبل‌تر ابومسلم یک بار به فینال جام حذفی رسید اما در نهایت موفق نشد قهرمانی آن جام را به دست بیاورد و راهش را به طرف آسیا هموار کند. شهرخودرو اولین باشگاهی است که در مشهد موفق به انجام این کار شده اما عجیب به نظر می‌رسد که هنوز هم اولین بازی آسیایی تاریخ در شهر مشهد انجام نشده است. چراکه این تیم میزبانی دیدار پلی‌آف را با تصمیم عجیب و یک‌طرفه ای.اف.سی از دست داد و پس از آن نیز قرار شد تیم‌های ایرانی هر سه دیدار رفت مرحله گروهی را در زمین رقبا برگزار کنند. وقتی هم که آرام آرام نوبت میزبانی ایرانی‌ها نزدیک شد، ماجرای کرونا از راه رسید و همه چیز را تحت تاثیر قرار داد. شهرخودرو صاحب مدرن‌ترین و یکی از بهترین استادیوم‌های فوتبال در ایران است اما تا پایان این فصل از لیگ قهرمانان، حتی فرصت میزبانی واقعی در یک مسابقه را نیز به دست نمی‌آورد. با توجه به اینکه آنها سهمیه رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان را نیز کسب نکرده‌اند، برای برگزاری اولین بازی آسیایی در مشهد باید مدت بیشتری منتظر بمانیم. شاید پروژه‌ای که آنها با مهدی رحمتی در تلاش برای آغاز کردنش هستند، این تیم را دوباره به آسیا برگرداند. فعلا آن‌چه برای این باشگاه اهمیت دارد، درخشیدن در دیدارهای باقی‌مانده این فصل از لیگ قهرمانان است. روی کاغذ اوضاع دشوار به نظر می‌رسد اما سیدمهدی در دوران بازی هم با انجام دادن کارهای سخت غریبه نبود.