فیفا با ارسال نامه‌ای با لحن بسیار تند، از فدراسیون فوتبال ایران خواسته تا در مورد دخالت‌های هفته‌های گذشته سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادها به فوتبال توضیحاتی را ارائه کند. از منظر فدراسیون بین‌المللی فوتبال، هیچ نوع دخالتی در شیوه اداره فوتبال پذیرفتنی نیست و همین موضوع، موجب واکنش فیفا شده است. البته تردیدی وجود ندارد که گروهی نیز از داخل، فیفا را در جریان ماجراهای اخیر گذاشته‌اند. چراکه تا امروز در موارد بسیار زیادی، دخالت این نهاد به سود مدیران فدراسیون تمام شده است. پس از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در کشور، مهدی تاج و بسیاری از اعضای دیگر فدراسیون قاعدتا نباید به کار خود در فوتبال ادامه می‌دادند اما اینفانتینو ناگهان به تهران سفر کرد و سفت و سخت، به حمایت از رییس فدراسیون فوتبال پرداخت. سایه تعلیق، فوتبال ایران را تهدید کرد و همین هراس از تعلیق، در نهایت موجب شد که تاج برای مدت بیشتری در فدراسیون دوام بیاورد.

 این صحبت‌ها در چند نوبت دیگر نیز مطرح شده اما بد نیست از فدراسیون‌نشین‌ها بپرسیم شما که به این اندازه نگران تعلیق‌شدن هستید و دائما از احتمال وقوع این اتفاق صحبت می‌کنید، چرا اساسنامه فدراسیون را طبق خواسته‌های فیفا تنظیم نمی‌کنید؟ حقیقت آن است که تکیه به فیفا، تا یک جایی جواب می‌دهد. از یک جایی به بعد اما خود فیفا هم نهاد خیلی سالمی نیست. تجربه‌هایی که برای سپ بلاتر رقم خورد و ماجرای شکایت قضایی از اینفانتینو و همچنین کوهی از رشوه‌های دریافتی فیفا در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که این نهاد اداره فوتبال با فساد گسترده‌ای روبه‌رو شده است. آنها تنها در حیطه اختیارات خود می‌توانند به فوتبال ایران فشار بیاورند. اگر پای کوچک‌ترین فسادی وسط باشد، فیفا به لحاظ قانونی نمی‌تواند از هیچ فدراسیونی در هیچ جای دنیا دفاع کند.

مدیران فدراسیون فوتبال برخلاف تصور خودشان، در مورد همه مسائل قانونی «مصون» نیستند. اگر برخورد با آنها تنها حاصل «اهمال» در امضای قرارداد باشد، برکناری آنها غیرقانونی است اما اگر پای یک روند ناسالم و غیرقانونی در امضای قرارداد وسط باشد، آن وقت اوضاع فرق می‌کند. فیفا هرگز نتوانست فدراسیون فوتبال ایتالیا را از کالچوپولی نجات بدهد. دادستانی کشور ایتالیا رسما به پرونده ورود کرد و همه تصمیم‌های کلیدی را در این خصوص گرفت. در کشورهای دیگری مثل ترینیداد و توباگو نیز این اتفاق تکرار شد. حتی رییس فدراسیون فوتبال آلمان به خاطر دریافت یک ساعت مچی نفیس از نایب رییس فیفا، شغلش را از دست داد. طبعا در کشوری مثل آلمان، به بهترین شکل ممکن با چنین مسائلی برخورد می‌شود. به همین خاطر است که فوتبال در این کشور، تا این اندازه دقیق و بی‌نقص است. فدراسیونی‌ها پس از روبه‌رو شدن با نامه فیفا، اعلام کرده‌اند که تابع قوانین کشور هستند اما معلوم نیست این جمله، چقدر مصرف داخلی دارد و چقدر در پاسخ واقعی به فیفا مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمان ثابت خواهد کرد که دخالت فیفا، تا چه اندازه روی مسیر عادی این پرونده بزرگ تاثیر دارد. فعلا صحبت از یک ضرر هشت میلیون یورویی است و هیچ چیز مثل روشن ‌شدن حقیقت، نمی‌تواند کلید حل مشکلات فوتبال ایران باشد.