دربی اول، دربی آخر!

هفت و ۷۰. این شماره پیراهن بازیکنانی است که امیدهای اول گل‌زنی تیم‌شان در شهرآورد پیش رو هستند. دو ستاره که بهترین گل‌زنان این فصل استقلال و پرسپولیس هم بودند و در جدول آقای گلی، رقابت نزدیکی با هم داشتند. پس از مصدومیت در دو دربی متوالی، مسابقه چهارشنبه اولین تجربه حضور شیخ در این رقابت سنتی خواهد بود. شواهد اما این‌طور نشان می‌دهند که این بازی را باید آخرین دربی علی علیپور بدانیم. ه چند که تحت شرایطی، ممکن است دیاباته نیز در فصل آینده عضو باشگاه استقلال نباشد. به نظر می‌رسد مسابقه این هفته برای این دو بازیکن، بیشتر از هر مهره دیگری در ترکیب دو تیم اهمیت خواهد داشت.

آریا طاری

کارنامه شیخ دیاباته در اولین فصل حضور در فوتبال ایران، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. کمی طول کشید تا این بازیکن، خودش را پیدا کند و اولین گل‌ها را در استادیوم‌های ایرانی به ثمر برساند اما زمانی که این اتفاق رخ داد، متوقف‌ کردن او دیگر اصلا راحت نبود. شیخ در این فصل 15 بار توپ را از خط دروازه رقبا عبور داد و با دقایق بازی به مراتب کم‌تر نسبت به حریفانش در جدول گل‌زنان، کفش طلا را از آن خود کرد. فصل درخشان در لباس آبی اما هنوز چیزی کم دارد. او با وجود روزهای خوبی که در ترکیب استقلال پشت سر گذاشته، هنوز در دربی تهران به میدان نرفته است. او در هر دو دیدار رفت و برگشت این فصل با استقلال مصدوم بود و آبی‌ها نه با استراما و نه با فرهاد، موفق به پیروزی در این جدال نشدند. استقلال در نیم‌فصل اول نتیجه را به حریف واگذار کرد و در نیم‌فصل دوم با وجود ارائه یک نمایش درخشان، شانس پیروزی را در دقایق پایانی از دست داد. آنها اما همیشه با حضور دیاباته تیم بهتر و زهردارتری بوده‌اند. تیمی که بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد و در فاز هجومی، بسیار باطراوت به نظر می‌رسد. دیاباته در روزهای گذشته و پس از یک مصاحبه جذاب، به فوتبالیست محبوب هواداران رقیب تبدیل شده و حتی مستقیما مورد ستایش سرمربی تیم پرسپولیس نیز قرار گرفته است. او حتی واکنش مثبتی به تقلید شادی‌اش توسط علیپور داشته اما در دیدار حساس نیمه‌نهایی جام حذفی، به چیزی به جز زدن گل برتری استقلال فکر نمی‌کند. کفش طلای دیاباته شاید یک دستاورد جذاب برای او باشد اما برای استقلالی‌ها کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. چراکه شیخ حالا با برچسب آقای گل لیگ برتر، با پیشنهادهای زیادی از لیگ‌های عربی روبه‌رو خواهد شد. این روزها حتی شایعه پیوستن او به باشگاه بنونتو در فوتبال ایتالیا نیز به گوش می‌رسد. اگر هم یک جدایی بین دیاباته و استقلال در کار باشد، این مهاجم ترجیح می‌دهد چنین اتفاقی را در بهترین حالت ممکن و با بهترین خاطره ممکن تجربه کند.

کفش طلای دیاباته شاید یک دستاورد جذاب برای او باشد اما برای استقلالی‌ها کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. چراکه شیخ حالا با برچسب آقای گل لیگ برتر، با پیشنهادهای زیادی از لیگ‌های عربی روبه‌رو خواهد شد. این روزها حتی شایعه پیوستن او به باشگاه بنونتو در فوتبال ایتالیا نیز به گوش می‌رسد

در مورد جدایی شیخ از استقلال، تردیدهای زیادی وجود دارد اما علی علیپور، در یک قدمی ترک باشگاه پرسپولیس است. گفته می‌شود که او با تیمی از لیگ چین به توافق نهایی رسیده و برای ترک اردوی قرمزها، تنها منتظر پایان فصل خواهد بود. قرارداد علی با باشگاه در انتهای لیگ رسما به پایان می‌رسد و او دیگر هیچ تعهد قانونی خاصی برای ماندن در این تیم ندارد. به نظر می‌رسد ستاره شماره 70، می‌خواهد خودش را در قامت یک لژیونر نیز محک بزند. برخلاف دیاباته که هنوز تجربه‌ای از حضور در دربی ندارد، علیپور در شهرآوردهای زیادی برای تیمش به میدان رفته است. او در آخرین هفته از لیگ چهاردهم با گل‌زنی در دربی به عنوان مهاجمی که هنوز چندان شناخته‌شده نبود، خیلی زود راه رسیدن به محبوبیت در بین پرسپولیسی‌ها را طی کرد. او در دربی رفت لیگ هفدهم نیز، گل سه امتیازی بازی را به ثمر رساند و همین فصل در مسابقه رفت، برای سومین بار موفق به گل‌زنی در دربی شد. علیپور در صورت باز کردن دروازه استقلال در نبرد این هفته، به جمع بازیکنانی مثل همایون بهزادی، فرهاد مجیدی، مجتبی جباری و مسعود مژدهی با سابقه به ثمر رساندن چهار گل در دربی اضافه می‌شود. او همچنین می‌تواند تعداد گل‌هایش با لباس پرسپولیس را به تعداد گل‌های حسین کلانی برساند. علیپور از نیمکت‌نشینی‌اش در آخرین بازی لیگ، اصلا راضی نبود اما یحیی برای شهرآورد نیاز مبرمی به بهترین مهاجمش دارد. مهاجمی که در آخرین شهرآورد، برای درخشیدن دست به هر کاری خواهد زد.

انگیزه‌های دیاباته در اولین شهرآورد و انگیزه‌های علی علیپور در آخرین دربی، هیجان زیادی به این نبرد خواهد بخشید. علیپور نبرد آقای گلی در لیگ برتر را به ستاره خارجی آبی‌ها واگذار کرده اما این هفته، یک دوئل فردی جذاب بین دو ستاره گل‌زن سرخابی شکل خواهد گرفت. این اولین بار است که آنها در یک مسابقه مشترک ظاهر می‌شوند و رودرروی هم قرار می‌گیرند. همه چیز برای یک دربی تماشایی آماده است. این مسابقه نبرد تیم‌هایی خواهد بود که عادت ندارند به لاک دفاعی فرو بروند. تیم‌هایی با دو مهاجم سرحال که هر موقعیتی را به راحتی از دست نمی‌دهند.