آریا طاری

هرگز تصور نمی‌کردیم پیش از پایان لیگ برتر نوزدهم، سرگرم مرور خاطره‌های این فصل شویم اما لیگ برتر از مدت‌ها قبل در ایستگاه بیست و یکم متوقف شده و هنوز معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آن است. در میان انبوه تساوی‌های بدون گل، این لیگ بازی‌های تماشایی زیادی هم داشته است. حتی اگر این فصل تاتمام بماند، این بازی‌ها بخشی از خاطره‌های خوب لیگ نوزدهم به شمار می‌روند. نبردهایی که غالبا دیدارهایی پرگل و پراتفاق بودند.

ذوب‌آهن 2-3 سایپا (هفته اول)

اولین کام‌بک فصل، در فولادشهر اتفاق افتاد. جایی که شاگردان ابراهیم‌ صادقی با یک نمایش شگفت‌انگیز، شکست دو بر صفر را با پیروزی سه بر دو عوض کردند. سایپا در این فصل، نتایج چندان خوبی به دست نیاورد اما در دو بازی رفت و برگشت، 6 امتیاز کامل از حریف اصفهانی‌ها گرفت.

نساجی 4-3 پیکان (هفته دوم)

جدالی جذاب و فراموش‌نشدنی با هفت گل در استادیوم وطنی قائمشهر. بازی در پایان نیمه اول با تساوی یک بر یک دنبال می‌شد اما نساجی در نیمه دوم فوق‌العاده نشان داد و چهار بر یک از حریف جلو افتاد. تلاش پیکان برای بازگشت، تماشایی بود اما هیچ امتیازی برای این تیم به همراه نداشت.

سایپا 4-3 نساجی (هفته سوم)

یک هفته پس از پیروزی پرگل روبه‌روی یکی از خودروسازهای لیگ، نساجی روبه‌روی خودروساز دیگر لیگ برتر با همین نتیجه شکست خورد. نساجی‌چی‌ها در دقایق پایانی بازی، به یک قدمی تساوی رسیدند اما سرانجام نتوانستند از این بازی امتیاز بگیرند.

پارس جنوبی 3- 2 سایپا (هفته چهارم)

گل زودهنگام محمد نوری از روی نقطه پنالتی، مقدمات یک پیروزی حساس را برای پارس جنوبی رقم زد. آنها تا دقیقه 70 سه بار دروازه حریف را باز کردند اما سایپا با زدن دو گل در دقایق پایانی، در آستانه کامبک دیگری قرار گرفت. این بازگشت اما کامل نشد و پارس، پیروز این مسابقه بود.

پیکان 6-2 ماشین‌سازی (هفته چهارم)

این بازی، پرگل‌ترین نبرد لیگ برتر نوزدهم تا این هفته بوده است. این بازی تا 15 دقیقه پایانی بسیار حساس و نزدیک دنبال می‌شد اما در این دقایق، پیکانی‌ها ناگهان ضربات سختی را به تیم رسول خطیبی وارد کردند و با زدن سه گل در دقایق پایانی، یکی از دلچسب‌ترین پیروزی‌های ممکن را به دست آوردند.

استقلال 0-1 پرسپولیس (هفته چهارم)

دربی رفت این فصل نسبت به بسیاری از دیدارهای استقلال و پرسپولیس، جذاب و پراتفاق به نظر می‌رسید. برای دومین بار متوالی، استقلالی‌ها یک ضربه پنالتی را در این نبرد از دست دادند و برای دومین بار متوالی، پرسپولیس با نتیجه یک بر صفر برنده این بازی شد. زننده گل در اولین و آخرین تقابل استراماچونی و کالدرون در فوتبال ایران، مهدی عبدی جوان بود. بازیکنی که با اولین لمس توپ، موفق به گل‌زنی در دربی شد.

ذوب 2-2 استقلال (هفته پنجم)

در آخرین دقیقه‌های این مسابقه، استراماچونی به شدت از عملکرد داور ناراضی بود و عصبانیتش را نیز علنی کرد. برخورد استراما و علیمنصور در یکی از جذاب‌ترین دوئل‌های فصل، با چهار گل و تقسیم امتیازها به پایان رسید.

ماشین 4-2 شاهین (هفته پنجم)

تا دقیقه 86 بازی با تساوی دو بر دو دنبال می‌شد اما ماشین با زدن دو گل در دقایق پایانی، هم حریف را میخکوب کرد و هم یک کنفرانس خبری سرشار از عصبانیت برای عبدا... ویسی ساخت.

پیکان 2-3 نفت مسجد (هفته ششم)

یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین بازگشت‌های لیگ در این مسابقه رقم خورد. جایی که شاگردان مهدی تارتار شکست دو بر صفر را با پیروزی سه بر دو عوض کردند.

ماشین 2-3 فولاد (هفته هفتم)

یکی از بهترین نیمه‌های اول این فصل لیگ، در این مسابقه خلق شد. همه پنج گل این مسابقه، درهمان 45 دقیقه اول به ثمر رسیدند.

تراکتور 2-4 استقلال (هفته 9)

خیلی‌ها باور دارند که تولد استقلال استراماچونی، در این هفته اتفاق افتاد. جایی که آبی‌ها با یک نمایش کاملا برتر، استادیوم پر از جمعیت یادگار امام را به سکوت وا داشتند. زوج دیاباته و قائدی در این نبرد، فوق‌العاده از آب درآمد و استقلال با این برد بزرگ، اعتماد به نفس قابل توجهی برای ادامه رقابت‌ها به دست آورد.

صنعت نفت 4-2 سپاهان (هفته 11)

شاهکار شاگردان اسکوچیچ، صدر جدول لیگ را از قلعه‌نویی و شاگردها گرفت. شاید این بازی، تاثیر زیادی در سرمربیگری اسکوچیچ در تیم ملی داشت.

تراکتور 3-1 شهرخودرو (هفته 11)

تراکتور زخم خورده ساکت الهامی به لطف درخشش مهره‌های باتجربه، یحیی را به سختی شکست داد. هرچند که یحیی مدتی بعد، روی نیمکت پرسپولیس از این تیم انتقام گرفت.

پرسپولیس 0-1  نفت مسجد (هفته 11)

یک نتیجه کاملا غیرمنتظره در ورزشگاه آزادی. تیم مهدی تارتار به لطف یک ضربه کرنر و یک ضربه سر، یکی از غافلگیرکننده‌ترین نتایج فصل را در آزادی جشن گرفت. چند ماه بعد از این بازی، تارتار به یکی از گزینه‌های هدایت پرسپولیس نیز بدل شد.

سپاهان 2-2 استقلال (هفته 12)

گل زودهنگام گولسیانی، سپاهانی‌ها را برنده به رختکن فرستاد اما استقلال در نیمه دوم، با قدرت به بازی برگشت و فقط چند دقیقه با بردن مسابقه فاصله داشت. تنها چند لحظه قبل از سوت پایان داور مسابقه، امید نورافکن توانست دو امتیاز حساس از تیم سابقش بگیرد. بزرگ‌ترین جنجال و اشتباه داوری فصل، در این مسابقه خلق شد.

پیکان 2-3 تراکتور (هفته 12)

دبل مسعود شجاعی در روز خراب شدن پنالتی اشکان دژاگه، یکی دیگر از پیروزی‌های جذاب الهامی در تراکتور را رقم زد.

صنعت نفت 3-2 پیکان(هفته 13)

یکی دیگر از پیروزی‌های پرگل و جذاب اسکوچیچ روی نیمکت نفت، در این هفته به دست آمد. نتیجه‌ای که طلایی‌ها را به یکی از مدعیان کسب سهمیه آسیا تبدیل کرد.

ماشین 2-1 استقلال (هفته 16)

شکست دادن استقلال در دو بازی رفت و برگشت، موفقیت بزرگی برای رسول خطیبی و تیمش به شمار می‌رفت. آبی‌ها که روند خوبی داشتند، بدون استراما اولین گل بازی را به ماشین زدند اما در ادامه مسابقه به سختی غافلگیر شدند. توپی که مرتضی تبریزی در آخرین ثانیه‌های این بازی از دست داد، یکی از تلخ‌ترین خاطره‌های این فصل استقلالی‌ها بود.

پرسپولیس 2-2 استقلال (هفته 19)

یک دربی کاملا جذاب و تماشایی. در این مسابقه فرهاد و پسرها دو بار از حریف پیش افتادند و پرسپولیس هر دو بار به بازی برگشت. دبل ارسلان مطهری، نمایش جذاب قائدی و البته گل نجاتبخش بشار، بخشی از لحظه‌های دیدنی این مسابقه بودند.