فدراسیون‌ ووشو همیشه نامش در لیست موفق‌ترین‌ فدراسیون‌های ایران قرار داشته است. رشته‌ای غیرالمپیکی که به هر آنچه می‌خواسته رسیده و حالا بر بام دنیا ایستاده است. اما اخیرا رازهایی در این رشته برملا شده که سوالات زیادی را شکل داده است. رازهایی از پنهان کردن تست مثبت دوپینگ که به مدت دو سال مخفی ماند! ماجرا از این قرار است که دو سال پیش، بعد از جام جهانی 2018 چین تست دوپینگ حمیدرضا قلی‌پور کاپیتان سابق تیم ملی ووشو مثبت و توسط فدراسیون جهانی اعلام می‌شود. این موضوع البته با رابطه خوبی که رییس وقت فدراسیون یعنی مهدی علی‌نژاد با فدراسیون جهانی داشته، مسکوت مانده و سرانجام این اتفاق به خداحافظی قلی‌پور با ورزش قهرمانی ختم می‌شود. آن زمان قلی‌پور دلیل این تصمیم خود را اشباع شدن و رسیدن به هر آنچه در ووشو می‌خواست عنوان کرد. او که حتی تمریناتش برای MMA را نیز شروع کرده بود، از علاقه به فعالیت در رشته‌ای حرفه‌ای صحبت کرد. اما حالا مشخص شده خداحافظی او نه به خاطر ماجراجویی‌های جدید بلکه به خاطر مثبت شدن تست دوپینگش بوده است. فدراسیون ووشوی ایران در حالی در قبال این اتفاق موضع سکوت را انتخاب کرد که طبق قوانین ضد دوپینگ فدراسیون جهانی ووشو برای چهار سال از ۲۸ اکتبر ۲۰۱۸ (۶ آبان ۱۳۹۷) تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲ (۶ آبان ۱۴۰۱) قلی‌پور را محروم کرد و بر این اساس قلی‌پور دیگر اجازه هیچ فعالیتی را نداشت. اما این در حالی است که کاپیتان سابق تیم ملی ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ و در جریان مسابقات لیگ ایران چهار گوشه سکوی ساندا را بوسید و خداحافظی‌اش را اعلام کرد. او حتی هدایایی نیز از علی‌نژاد دریافت کرد. اینکه چرا فدراسیون وقت اجازه چنین کاری را داده و این تبعیض را قائل شده، سوالی است که باید پاسخگو باشند.

البته نکته دیگری هم در این باره وجود دارد که نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. قلی‌پور یکی از اعضای کمیسیون ورزشکاران بود. کمیسیونی که دو بار به تعطیلی کشید و حواشی بسیاری را هم ایجاد کرد. این کمیسیون در میان همین حواشی برای مشخص شدن رییس جدید انتخابات برگزار کرد. انتخاباتی که یک سوی آن هادی ساعی تکواندوکار سابق تیم ملی قرار داشت و در سوی دیگر زهرا نعمتی کماندار ایران که شنیده می‌شود برخی دست‌های پشت پرده که حق رای نداشتند، خواهان به ریاست رسیدن نعمتی در این کمیسیون بودند. به همین خاطر حق‌ رای قلی‌پور که از جامعه رزمی‌کاران است، می‌توانست در روند انتخابات تاثیرگذار باشد. هرچند درنهایت هادی ساعی با یک رای بیشتر از نعمتی (8 رای) در انتخابات پرحاشیه، ریاست کمیسیون را به دست آورد، اما فاش شدن این راز دو ساله درست در صبح روز انتخابات کمیسیون ورزشکاران نمی‌تواند چندان هم بی‌دلیل باشد. البته در این باره کمیته ملی المپیک هم باید پاسخگو باشد، چراکه طبق آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران، هیچ ورزشکاری نباید در ارتباط با قانون جهانی مبارزه با دوپینگ هیچ‌گونه محرومیتی دریافت کرده باشند.

در هر حال اما بحث دوپینگ در ووشو به همین جا ختم نمی‌شود. با نگاهی به اسامی محرومانی که فدراسیون جهانی ووشو اعلام کرده، متوجه یک نام ایرانی دیگر نیز می‌شویم. نامی که او هم در جام جهانی چین مدال‌آور بوده و روی سکوی نخست ایستاده است. سیدمعین تقوی دیگر سانداکاری است که تستش مثبت درآمده اما تست او هم مثل قلی‌پور مثل یک راز باقی ماند و حالا باید شاهد پس گرفته شدن مدال‌های این دو نفر در مسابقات چین باشیم. نگه داشتن راز دوپینگ ورزشکاران در رشته‌های دیگر هم دیده شده است. کسانی که ناگهان خداحافظی کردند و هیچ‌وقت دلیل واقعی خداحافظی‌شان مشخص نشد. در این جا باید این سوال را مطرح کرد که آیا واقعا مطرح نکردن چنین مواردی و تبعیض قائل شدن بین آنها و کسانی که نام‌شان اعلام می‌شود، تصمیم درستی است؟