آریا رهنورد

کلیدی‌ترین مهره تراکتوری‌ها در مسیر رسیدن به پیروزی‌های تعیین‌کننده اخیر، بدون شک احسان حاج‌صفی بوده است. بازیکنی که این روزها کاملا آماده به نظر می‌رسد و با حفظ این فرم، می‌تواند در دیدارهای حساس باقی‌مانده تیم ملی در مسیر رسیدن به مرحله دوم مقدماتی جام جهانی نیز خودی نشان بدهد. به نظر می‌رسد دوران ملی مسعود شجاعی و اشکان دژاگه دیگر تمام شده و عصر کاپیتانی احسان حاج‌صفی، کلید خورده است. ستاره‌ای که در نقش هافبک، می‌تواند یکی از بهترین مهره‌های تیم اسکوچیچ باشد.

پیروزی مقابل سپاهان، شانس تراکتوری‌ها برای کسب سهمیه آسیایی را بیشتر کرد. مرد اول این برد، یک سپاهانی سابق بود. احسان حاج‌صفی با یک ضربه دیدنی، توپ را از خط دروازه تیم سابقش عبور داد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، خوشحالی هم نکرد. احسان محصول آکادمی باشگاه سپاهان است. بازیکنی که زیر نظر لوکا بوناچیچ با شماره 28 به تیم اصلی باشگاه رسید و پس از آن، همواره در حال پیشرفت بود. او بدون آن‌که برای استقلال یا پرسپولیس به میدان برود، در فوتبال ایران محبوبیت زیادی به دست آورد و در دو جام جهانی نیز شرکت کرد. رویای رسیدن به سومین جام جهانی برای حاج‌صفی، هرگز یک رویای محال نیست. پیش از او، مسعود شجاعی نیز در سه دوره جام جهانی حضور داشته اما حضور این بازیکن در دو دوره از این رقابت‌ها، کاملا کمرنگ بوده است. حاج‌صفی اما می‌تواند یکی از اولین مهره‌های تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد که به عنوان یک مهره ثابت و کلیدی، در سه دوره مختلف جام جهانی به میدان رفته است. شکی وجود ندارد که اسکوچیچ روی او، حساب ویژه‌ای باز می‌کند. مرد کروات به گفته خودش، باز‌ی‌های لیگ را کاملا زیر نظر دارد. او که در پایتخت چند بازی را نیز از نزدیک تماشا کرده، اخیرا راهی تبریز شده و بازی‌های تراکتور را زیر نظر گرفته است. احسان یکی از نام‌های قطعی در فهرست نفرات این مربی به شمار می‌رود. حاج‌صفی مدت زیادی به عنوان مدافع چپ در تیم ملی حضور داشته اما این بازیکن چپ پا، همواره در خط هافبک موثرتر نشان داده است. هنوز هم نمایش بی‌نقص او در جدال با آرژانتین، از ذهن هواداران فوتبال ایران پاک نشده است. او 12 سال در عضویت تیم ملی بوده و در این مدت، 109 بار نیز برای این تیم به میدان رفته است. حاج‌صفی این شانس را دارد که در آینده با عبور از جواد نکونام، رکورد بیشترین بازی با پیراهن تیم ملی ایران را نیز به دست بیاورد. به احتمال بسیار زیاد در دوران اسکوچیچ، او کاپیتان اول تیم ملی خواهد بود.

در میان همه ستاره‌های این فصل باشگاه تراکتورسازی، هیچ‌کس نتوانسته به اندازه احسان حاج‌صفی گل‌زنی کند. او با زدن 6 گل، بهترین گل‌زن فصل باشگاه به شمار می‌رود. جالب اینکه شجاعی و دژاگه در پست‌های هجومی‌تر، روی هم پنج گل برای قرمزهای تبریز زده‌اند. مساله مهم بعدی در مورد احسان، مساله ثبات است. او خیلی کم‌تر از اشکان و مسعود مصدوم می‌شود، آمادگی بدنی بهتری دارد و بازی‌های تیم را نیز به ندرت از دست می‌دهد. خارق‌العاده‌ترین آمار در مورد حاج‌صفی در این فصل اما به توانایی شوت‌زنی او برمی‌گردد. پنج گل از 6 گل این فصل هافبک تراکتورسازی، با شوت‌های پشت محوطه به دست آمده‌اند. او با اختلاف زیاد شوت‌زن‌ترین بازیکن این فصل لیگ برتر محسوب می‌شود. اهمیت این آمار زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم تنها دو باشگاه در این فصل، موفق شده‌اند بیشتر از حاج‌صفی از طریق شوت‌های راه دور دروازه رقبا را باز کنند. در حقیقت این بازیکن به تنهایی در شوت‌های پشت محوطه، آماری بهتر از 14 باشگاه لیگ برتری دارد! این ویژگی درخشان، در تیم ملی نیز برای او به شدت مفید خواهد بود. این شوت‌ها مقابل تیم‌های تدافعی مثل بحرین و عراق، بسیار کارساز به نظر می‌رسند.

از 12 سال قبل و بازی دوستانه با زامبیا تا امروز، احسان همیشه پای ثابت اردوهای تیم ملی بوده و با مربیان مختلف و متفاوتی کار کرده است. او در دوران کی‌روش، بیشترین بازی را برای این مربی انجام داد و از همه بازیکنان دیگر نیز پرکارتر بود. احسان حالا به آخرین سال‌های دوران فوتبالش نزدیک شده اما هنوز می‌تواند در تیم ملی، دستاوردهای بیشتری داشته باشد. او کاپیتان تیم ملی در دوران جدید به شمار می‌رود و با وجودی که قبلا نیز سابقه بستن بازوبند را داشته، حالا به عنوان اولین کاپیتان تیم روبه‌روی رقبا قرار خواهد گرفت. در دیدارهای حساس تیم ملی روبه‌روی بحرین و عراق، به همین فرم این روزهای حاج‌صفی نیاز داریم. بازیکنی که یکی از سه پاسور برتر همه ادوار لیگ برتر نیز هست. اگر او در تیم ملی به همین اندازه درخشان باشد، ایران می‌تواند از کابوس حذف ‌شدن در همین مرحله عبور کند. برای رقم خوردن این اتفاق، شوت‌های راه دور و پاس‌های دقیق احسان حاج‌صفی بسیار مهم به نظر می‌رسند.