آریا طاری

بخش مهمی از ستاره‌های حال حاضر تیم ملی، در لیگ‌های خارجی شاغل هستند. بازیکنانی که به کمک تجربه بازی و زندگی در یک کشور دیگر، به فوتبالیست‌های پخته‌تری تبدیل شده‌اند. فوتبال ایران، لژیونرهای آماده‌ای دارد اما دیر یا زود، نوبت به ستاره‌های دیگری نیز خواهد رسید که لیگ برتر ایران را به مقصد لیگ‌های خارجی ترک کنند. بازیکنانی که اگر مراقب استعدادشان باشند، دست به کارهای بزرگی خواهند زد.

مهدی قائدی

در دو فصل اول بازی برای استقلال، خیلی‌ها تصور می‌کردند مهدی یک استعداد هدررفته است و حواشی، جلوی پیشرفت او را خواهند گرفت اما تغییر پست این بازیکن زیر نظر آندره‌آ استراماچونی و همچنین تغییر سبک زندگی‌اش، خیلی چیزها را عوض کرد. قائدی تا امروز، آماد‌ترین بازیکن لیگ نوزدهم بوده است. یک فوتبالیست درخشان که هم خوب گل می‌زند و هم در پاس گل دادن، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. زوج قائدی و دیاباته، عملکرد درخشانی در این فصل داشتند و حتی پس از مصدومیت دیاباته، قائدی در کنار ارسلان مطهری زوج خوبی تشکیل داد. مورچه اتمی فوتبال ایران، همین حالا چند پیشنهاد خوب دارد و مشغول انگلیسی یاد گرفتن نیز هست تا شاید به صف لژیونرها ملحق شود.

مهدی ترابی

فوتبالیست محبوب کارلوس کی‌روش، زیر نظر گابریل کالدرون به بهترین فرم ممکن در پرسپولیس رسید. او در لیگ نوزدهم، بهترین و موثرترین ستاره پرسپولیس بوده است. بازیکنی که هم در شوت‌های از راه دور تبحر دارد و هم یک سازنده خلاق در خط هافبک قرمزها به شمار می‌رود. مهدی قبل از انتقال به پرسپولیس، از آکادمی آژاکس نیز پیشنهاد داشت اما سایپا، مانع جدایی این بازیکن شد. او تصمیم گرفت به یکی از تیم‌های پرطرفدار فوتبال ایران ملحق شود. با این وجود، تردیدی وجود ندارد که او به زودی در تیررس یک باشگاه اروپایی قرار خواهد گرفت.

محمد محبی

با شاهین به لیگ برتر آمد اما در این تیم ماندگار نشد. محبی به عنوان یکی از پدیده‌های لیگ یک، پیراهن باشگاه سپاهان را بر تن کرد و درخششی فراتر از حد انتظار در این تیم داشت. مارک ویلموتس، علاقه وافری به محبی داشت و او را به عنوان یک مهره ثابت در ترکیب دیدارهای حساس تیم ملی قرار داد. محبی به سرعت روند پیشرفت را طی کرده و در لیگ برتر، درخشان بوده است. اگر محبی با همین سرعت پیشرفت کند، انتقال زودهنگام او به یک باشگاه خارجی اصلا دور از دسترس نخواهد بود.

علی علیپور

در چند فصل گذشته، همواره پیشنهادهایی از لیگ‌های خارجی داشته و حتی چند بار به شکل جدی، خواستار جدایی از جمع قرمزها شده اما باشگاه، اجازه جدایی او را صادر نکرده است. علی علیپور در شروع این فصل، روزهای امیدوارکننده‌ای را سپری نکرد. پنالتی چیپ از دست رفته او برابر ماشین، پیکان انتقادها را علیه او تیز کرد اما حالا در جام‌های مختلف، او در این فصل بیشتر از هر بازیکنی در پرسپولیس موفق به گل‌زنی شده است. علیپور احتمالا این تابستان، بالاخره تصمیم برای جدایی از سرخ‌ها را عملی خواهد کرد.

قائدی تا امروز، آماد‌ترین بازیکن لیگ نوزدهم بوده است. یک فوتبالیست درخشان که هم خوب گل می‌زند و هم در پاس گل دادن، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. زوج قائدی و دیاباته، عملکرد درخشانی در این فصل داشتند

امید نورافکن

ستاره سابق استقلال، یک دوره ناموفق را در فوتبال اروپا سپری کرد و دوباره به این باشگاه برگشت. او که به صورت قرضی برای استقلال به میدان می‌رفت، در شروع این فصل به باشگاه سپاهان پیوست. نورافکن که دیگر در میانه میدان بازی می‌کرد و آزادی عمل به مراتب بیشتری داشت، خیلی زود به یکی از ستاره‌های اصلی تیم ژنرال تبدیل شد. امید هنوز در شرایط سنی ایده‌آلی به سر می‌برد و هنوز شانس خوبی برای بازگشت به فوتبال اروپا دارد. او می‌تواند به اروپا برگردد و با فاصله گرفتن از تجربه ناموفق قبلی، به یکی از لژیونرهای خوب فوتبال ایران تبدیل شود.

پیام نیازمند

تجربه ثابت کرده که لژیونر شدن دروازه‌بان‌ها، به زمان زیادی نیاز خواهد داشت. علیرضا بیرانوند سال‌های زیادی تلاش کرد تا یک پیشنهاد اروپایی به دست بیاورد. لیگ‌های اروپایی به سادگی به  سراغ جذب دروازه‌بان‌های ایرانی نمی‌آیند. با این وجود پیام نیازمند، از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است. او در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک ستاره قابل اعتماد در لیگ برتر ایران تبدیل شده و به اردوهای تیم ملی نیز رسیده است. پیام در نسل خودش، یکی از بااستعدادترین مهره‌ها به شمار می‌رود و می‌تواند کارهای بزرگی انجام بدهد.

علی کریمی

حضور در فوتبال کرواسی، در مجموع برای علی کریمی چندان موفقیت‌آمیز نبود. با این وجود او در بازگشت به فوتبال ایران، یکی از بهترین نفرات این فصل استقلال به شمار می‌رود. در 26 سالگی، زمان برای علی به سرعت در حال سپری شدن است. این هافبک بااستعداد، ظرفیت‌های بازگشت به فوتبال اروپا را دارد و اگر زود بجنبد، بعید نیست دوباره در یک لیگ خارجی به میدان برود.

عیسی آل‌کثیر

پس از درخشش قابل توجه در لیگ برتر نوزدهم، از چند باشگاه عربی پیشنهاد دریافت کرده است. عیسی اگر در نبرد آقای گلی لیگ برتر پیروز شود، حتما سال آینده قرارداد فوق‌العاده‌ای خواهد بست. او شانس زیادی برای پیوستن به لیگ‌های عربی دارد. هرچند که شاید اروپا هنوز برای او در دسترس نباشد.