آخرین زمستان در ایران!

توافق بیرو برای ماندن در پرسپولیس تا پایان فصل، به تکراری‌ترین خبر همه پنجره‌های نقل و انتقالات زمستانی این سال‌ها تبدیل شده اما حالا پشت سر این توافق برای چند ماه ادامه همکاری، حقیقت تازه‌ای قرار گرفته است. مرد اول دروازه قرمزها بالاخره به خواسته‌اش برای لژیونر شدن رسیده و از تابستان، در لیگ بلژیک توپ خواهد زد. بیرو حالا ماه‌های پایانی حضورش را در فوتبال ایران سپری می‌کند تا برای انتقال به یک باشگاه اروپایی، آماده شود.

آریا رهنورد

   

بیرانوند کجا می‌رود؟

بیرو از فصل بعد، در لیگ فوتبال بلژیک برای «خنک» توپ خواهد زد. حتی خود بلژیکی‌ها هم گاهی نام این باشگاه را با تیم «خنت» اشتباه می‌گیرند! خنت همان تیمی است که میلاد محمدی در آن حضور دارد و خنک، باشگاهی است که علیرضا بیرانوند فصل آینده را در آن آغاز خواهد کرد. تیم‌های بلژیکی در این سال‌ها، به جذب مهره‌های ایرانی علاقه‌مند شده‌اند و حالا علیرضا، تازه‌ترین شکار آنها محسوب می‌شود. پیش از بیرو، نفراتی مثل کاوه رضایی، علی قلی‌زاده، یونس دلفی، امید نورافکن، امید ابراهیمی، مرتضی پورعلی‌گنجی و سعید عزت‌اللهی، در لیگ فوتبال بلژیک توپ زده‌اند. حالا گلر اصلی تیم ملی نیز در این لیگ دیده خواهد شد. خنت اساسا باشگاه مهمی در لیگ بلژیک به شمار می‌رود. آنها البته در این فصل، اوضاع جالبی ندارند و در میانه‌های جدول قرار گرفته‌اند. خنک اما فصل گذشته قهرمان لیگ بلژیک شد و به لیگ قهرمانان اروپا نیز راه پیدا کرد. آنها در اروپا در یک گروه بسیار سخت قرار گرفتند و سرانجام به عنوان تیم چهارم، به کار خودشان پایان دادند. خنک همین حالا دو دروازه‌بان پرتجربه و جوان در اختیار دارد اما به نظر می‌رسد که مربیان این تیم از عملکرد گلرهای‌شان راضی نیستند. این باشگاه برای بیرو پیشنهاد رسمی ارسال کرده و به نظر می‌رسد کار را دیگر باید تمام‌شده دانست. چراکه این بازیکن می‌تواند با فعال کردن بند جدایی، به این تیم ملحق شود. بیرو از مدت‌ها قبل به دنبال رفتن به فوتبال اروپا بوده و حالا بالاخره توانسته بعد از درخشش در تیم ملی و پرسپولیس، فرصت لژیونر شدن را به دست بیاورد.

تیم‌های بلژیکی در این سال‌ها، به جذب مهره‌های ایرانی علاقه‌مند شده‌اند و حالا علیرضا، تازه‌ترین شکار آنها محسوب می‌شود. پیش از بیرو، نفراتی مثل کاوه رضایی، علی قلی‌زاده، یونس دلفی، امید نورافکن، امید ابراهیمی، مرتضی پورعلی‌گنجی و سعید عزت‌اللهی، در لیگ فوتبال بلژیک توپ زده‌اند

رقم قرارداد چقدر است؟

از جزئیات دستمزدی که بیرو در تیم جدیدش خواهد گرفت، هنوز چیزی منتشر نشده اما رقمی که پرسپولیس برای این قرارداد دریافت می‌کند، 700 هزار دلار است. این رقمی است که در بند فسخ او با باشگاه پرسپولیسی گنجانده شده است. این دروازه‌بان پیش‌تر نیز اعلام کرده که با جدایی‌اش به پرسپولیس سود می‌رساند و حتما تا پیش از مهلت پایان آخرین قرارداد، از این باشگاه می‌رود. به گفته محمدحسن انصاری‌فرد، باشگاه بلژیکی این رقم را در دو قسط پرداخت خواهد کرد. جالب اینجاست که قسط اول در همین فصل به باشگاه پرسپولیس می‌رسد. حالا سوال اینجاست که پرسپولیس با این رقم چه می‌کند؟ آیا آنها پرونده برانکو را با پرداخت دستمزد او برای همیشه می‌بندند؟ آیا آنها حقوق معوقه بازیکنان و کادر فنی را پرداخت می‌کنند؟ یا اینکه مثل همیشه این مبلغ را صرف خرید یک خارجی بی‌کیفیت می‌کنند تا عملا همه پول را از دست داده باشند؟

بیرو، نیمکت‌نشین می‌شود؟    

از آن‌جایی که پرسپولیسی‌ها حتی یک قسط از قرارداد را نیز دریافت کرده‌اند، سرنوشت بیرو با این تیم عجیب و مبهم به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد که او همچنان گلر اصلی باشگاه خواهد بود اما اگر مصدومیت شدیدی برای او اتفاق بیفتد، ممکن است پروسه انتقالش به فوتبال بلژیک لغو شود. استقلالی‌ها فصل گذشته بعد از توافق با باشگاه فنرباغچه بر سر اللهیار صیادمنش، این بازیکن را برای مدتی از ترکیب خارج کردند تا این انتقال با هیچ خطری روبه‌رو نشود. شاید پرسپولیسی‌ها نیز در اواخر فصل چنین تصمیمی بگیرند و دیگر جایی برای بیرانوند در ترکیب اصلی نداشته باشند. به هر حال همه می‌دانند که او دیگر در فصل آینده بازیکن پرسپولیس نیست و مربیان تیم نیز نمی‌توانند در درازمدت روی این گلر حساب باز کنند.

جانشین بیرو کیست؟

احتمالا فصل آینده و پس از جدایی قطعی بیرانوند، پرسپولیس در بازار یک گلر ایرانی نیز به خدمت بگیرد اما فعلا جدی‌ترین گزینه برای جانشینی او، رادوشوویچ خواهد بود. رادو فصل فوق‌العاده‌اش را پشت سر گذاشته و هر وقت که به زمین آمده، نمایشی دلچسب و فوق‌العاده ارائه کرده است. هواداران پرسپولیس علاقه زیادی به این گلر دارند و به نظر می‌رسد سال‌های انتظار برای او، دیگر به پایان خواهد رسید. 

پس از چند سال نیمکت‌نشینی در باشگاه، رادو شاید جانشین اصلی بیرانوند پس از جدایی در سال آینده باشد. گلری که با واکنش‌های خوب و مطمئنش، بارها در شرایط سخت به کمک پرسپولیس آمده است. به نظر می‌رسد که هواداران باشگاه نیز روی جانشینی بیرو توسط رادو، اتفاق‌نظر دارند. به همین خاطر است که در باشگاه هیچ‌کس جدایی دروازه‌بان شماره یک را، یک فاجعه بزرگ و یک ضربه جبران‌ناپذیر برای ترکیب تیم نمی‌داند.