آریا رهنورد

پرداختن نشریات طرفدار بارسا به خبر جدایی قریب‌الوقوع لئو مسی از این تیم، سروصدای زیادی به راه انداخته است. هواداران باشگاه به شدت نگران تصمیم نابغه آرژانتینی هستند. بدون شک او تمایلش به جدایی را با سکوت در مورد شائبه‌های رسانه‌ای، نشان داده است اما این به آن معنا نیست که این فوق‌ستاره، حتما از جمع کاتالان‌ها جدا خواهد شد. مسی به دنبال ایجاد یک تغییر بزرگ در باشگاه است و از جدایی‌اش نیز درست مثل یک اهرم برای رقم زدن این تغییر استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد پس از این فصل ناامیدکننده، تغییرات جذابی در انتظار باشگاه بارسلونا باشند.

وحشتناک‌ترین کابوس ممکن برای هواداران بارسا، جدایی لئو مسی از این باشگاه است. این اولین بار نیست که چنین زمزمه‌هایی درباره خروج لئو از نیوکمپ به گوش می‌رسد. او در این سال‌ها، چندین بار با پیشنهادهای سرسام‌آوری از سوی باشگاه‌های دیگر روبه‌رو شده و همواره به این پیشنهادها، پاسخ منفی داده است. مسی تا همین چند ماه پیش می‌توانست بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به صورت رایگان از بارسلونا جدا شود و حتی از یووه به عنوان یکی از مشتریان جدی او نام برده می‌شد اما با این وجود، او تصمیم گرفت به ماندن در ترکیب بارسا ادامه بدهد و به پیراهن و بازوبند کاپیتانی باشگاه، پشت نکند. در روزهای اخیر، رسانه‌های اسپانیایی خبر جدایی مسی از بارسا را منتشر کرده‌اند. نابغه آرژانتینی نیز مقابل این خبر سکوت به خرج داده تا آتش شایعه‌ها داغ و داغ‌تر شوند. تمایل مسی به جدایی، یک پیام واضح و آشکار دارد. او دیگر نمی‌خواهد عضو تیمی باشد که مدیریتش بر عهده جوزپ ماریا بارتومئو است. کاسه صبر مسی، لبریز شده و طغیان تازه او علیه مدیران باشگاه نیز، عصبانیت او از تصمیم‌های مدیریتی بارسلونا را عیان می‌کند. چند اتفاق مهم در این فصل، موجب شده که شکاف میان مسی و بارتومئو، دیگر پرشدنی نباشد. اخراج ارنستو والورده با وجود صدرنشینی بارسا در لالیگا، یکی از همین تصمیم‌ها بود. لئو به سبک مربیگری والورده اعتقاد داشت و همواره به دفاع از مربی تیمش می‌پرداخت اما مدیران باشگاه پس از شکست روبه‌روی آتلتی در سوپرجام، قید همکاری با این مربی را زدند. آن هم در شرایطی که بارسا در بالاترین نقطه جدول دیده می‌شد. خبر دیگری که خشم شدید کاپیتان بارسا را در پی داشت، معاوضه آرتور ملو با پیانیچ بود. مدیران بارسا به همین سادگی ستاره جوان تیم را به یووه سپردند و تنها در ازای 10 میلیون دلار، او را با یک بازیکن سالخورده عوض کردند. تصمیمی که جو رختکن باشگاه را کاملا به هم ریخت.

اگر بارتومئو و همکارها در فصل آینده نیز صندلی‌شان را حفظ کنند، لئو مسی دیگر از بارسا جدا خواهد شد. اعضای هیات مدیره و همچنین اعضای رسمی باشگاه بارسا اما نمی‌خواهند چنین چیزی را به چشم ببینند. به همین خاطر به نظر می‌رسد دوران حضور بارتو در بارسا دیگر به پایان رسیده و این تیم در شروع فصل آینده، یک کادر مدیریتی جدید خواهد داشت. مدیری که به خاطر نتایج درخشان تیم لوئیز انریکه و آن سه‌گانه فراموش‌نشدنی، ناگهان در آستانه انتخابات هواداران زیادی به دست آورده بود، حالا دیگر جایگاهش را در بین بارسلونایی‌ها به طور کامل از دست داده است. وقتی صحبت از انتخاب می‌شود، هیچ‌کس در بارسا بارتومئو را به مسی ترجیح نمی‌دهد. به نظر می‌رسد مسی تصمیم دارد تیم خودش را در بارسا بسازد و اصلاحات بزرگی را در بلوگرانا به وجود بیاورد. اولین و مهم‌ترین قدم برای این ستاره، پایان دادن به دوران کاری مدیران فعلی است. قدم دوم نیز انتخاب یک مربی از دل لاماسیا خواهد بود. تقریبا در نیوکمپ همه بر این باور هستند که سرمربی بعدی تیم، باید دی.ان.ای بارسا را داشته باشد و از درون خانواده، انتخاب شود. به همین خاطر، ژاوی در یک قدمی حضور روی نیمکت این باشگاه دیده می‌شود. آنها می‌خواهند با انتخاب ژاوی همان کاری را انجام بدهند که با انتخاب پپ گواردیولا انجام داده بودند. علاوه بر این، بار دیگر صدای پای نیمار نیز در اطراف بارسا به گوش می‌رسد. لئو هرگز رابطه خوبی با گریزمان نداشته و همواره خواهان حضور دوباره نیمار در تیم بوده است. با این وجود مدیران بارسا قید بازگرداندن نیمار را زدند و گریزمان را برای تیم به خدمت گرفتند. به احتمال بسیار زیاد جدایی گریزمان و بازگشت نیمار، یکی از اتفاق‌های کلیدی دیگر برای بارسا در همین تابستان خواهد بود.

فجایع مدیریتی بارسا، بخش مهمی از دوران فوتبال مسی را تلف کردند. بازیکنی که می‌توانست هر سال لیگ قهرمانان را ببرد و مرد سال فوتبال جهان شود، پس از دوران انریکه دیگر نتوانسته روی سکوی قهرمانی لیگ قهرمانان بایستد. او و تیمش در این فصل عملا لالیگا را نیز از دست داده‌اند. به نظر می‌رسد این فصل برای بارسا به پایان رسیده و آنها حتی نمی‌توانند ناپولی را در اروپا کنار بزنند. زمان آماده شدن برای تغییرات بزرگ سال آینده اما از راه رسیده است. تغییراتی که شاید به دوران سیاه بارتومئو در بارسا پایان بدهند.