آریا طاری

اگر سایه منحوس کرونا روی فوتبال نمی‌افتاد، همین شب‌ها رقابت‌های یورو 2020 آغاز شده بود و حالا اولین مسابقه‌ها در مرحله گروهی این تورنمنت در حال برگزاری بود. اگر ویروسی در کار نبود، هواداران فوتبال برای یک ماه همه اتفاق‌های زندگی را فراموش می‌کردند و سرگرم تماشای یورو می‌شدند. حالا در همان زمانی که رقابت‌های جام ملت‌ها باید برگزار می‌شد، رقابت‌های باشگاهی دوباره آغاز شده‌اند. یورو نیز در تابستان سال آینده برگزار می‎شود. تعویقی که برنده‌ها و بازنده‌های زیادی داشته است.

شاید هیچ‌کس به اندازه «هری کین» از تعویق رقابت‌های یورو استقبال نکرد. او البته می‌توانست دوران مصدومیت را پشت سر بگذارد و به عنوان کاپیتان سه شیرها، به این تورنمنت برسد اما خود این بازیکن بعدها اعتراف کرد که بازگشت سریع به میادین، فرمش را در جام ملت‌های اروپا تحت تاثیر قرار می‌داد. اگر یورو در چنین شب‌هایی شروع می‌شد، هری نمی‌توانست همان کیفیت همیشگی‌اش را داشته باشد. به محض تعطیلی بازی‌ها و تعویق یورو، او نیز سرعت رسیدن به بهبودی کامل را کاهش داد تا با آمادگی بیشتر، برای جام ملت‌های سال آینده آماده شود و دوران ریکاوری را با بهترین کیفیت ممکن سپری کرد. گرت ساوت‌گیت نیز از این اتفاق کاملا راضی بود. چراکه مارکوس رشفورد نیز این اواخر به شدت مصدوم شده بود و رحیم استرلینگ، از فرم ایده‌آلش فاصله داشت. در تابستان سال آینده، احتمالا همه این نفرات در اوج هستند. علاوه بر این، انگلیس مهره‌های جوانی مثل جیدن سانچور را نیز در اختیار دارد که هنوز برای رسیدن به اوج پختگی، زمان بیشتری می‌خواهند. علاوه بر انگلیسی‌ها، هلندی‌ها نیز در شمار استقبال‌کنندگان از تعویق یورو قرار داشتند. چراکه ممفیس دیپای و برگواین، در حال از دست دادن یورو 2020 بودند. همچنین ماتیاس دلیخت نیز در اولین فصل حضور در یووه، روزهای کابوس‌واری را پشت سر گذاشته بود. تعویق رقابت‌های یورو، به سود تیم ملی ایتالیا نیز بود. آتزوری با نفرات جوانی مثل نیکولا زانیولو، فدریکو کیه‌زا، دوناروما و رومانیولی، می‌تواند از 12 ماه زمان بیشتری برای رسیدن به آمادگی مطلوب‌تر استفاده کند. این تیم در دور مقدماتی، هر 10 مسابقه‌اش را با پیروزی پشت سر گذاشته و می‌خواهد یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی یورو باشد. در فهرست ستاره‌هایی که از تعویق یورو راضی هستند، می‌توان به ادن هازارد نیز اشاره کرد. بازیکنی که شروع خوبی در مادرید نداشت و در طول این فصل، چند مصدومیت تلخ را پشت سر گذاشت. فرم او این روزها بسیار نگران‌کننده است اما ادن می‌تواند تا تابستان سال آینده، به اوج آمادگی برگردد.

برخلاف هری و هازارد، کریس رونالدو به هیچ وجه از تعویق یورو راضی نبود. او دیگر یک فوتبالیست جوان نیست و نمی‌خواهد هیچ فرصتی را به سادگی از دست بدهد. برگزاری جام ملت‌ها در سال 2020، می‌توانست فرصت بردن توپ طلا را به کریس بدهد اما با لغو این رقابت‌ها، شانس او برای بردن این عنوان به شدت کاهش پیدا می‌کند. اولیویه ژیرو نیز از تعویق این رقابت‌ها رضایت چندانی ندارد. او قبل از ماجرای کرونا، تلاش بسیار زیادی انجام داد تا به ترکیب اصلی چلسی برسد و مصدومیت چند مهره کلیدی باشگاه در خط حمله، این فرصت را به مهاجم فرانسوی داد اما حالا که تعطیلات رو به اتمام است، چلسی دیگر بازیکن مصدومی ندارد و احتمالا ژیرو دوباره به نیمکت برمی‌گردد تا به احتمال زیاد، شانس حضور در یوروی سال آینده را از دست بدهد. به ویژه حالا که چلسی برای فصل آینده، یک مهاجم درجه یک را نیز به خدمت گرفته است. به نظر می‌رسد برخلاف ستاره‌های تیم ملی هلند، فرانک دی‌بوئر نیز از این تعویق چندان راضی نباشد. او اصلی‌ترین گزینه باشگاه بارسلونا برای فصل آینده به شمار می‌رفت و اگر در چنین روزهایی رقابت‌های یورو را پشت سر می‌گذاشت، می‌توانست پس از آن تورنمنت به بارسا اضافه شود اما حالا دیگر چنین شانسی برای این مربی از دست رفته است. گروه دیگری که از تعویق رقابت‌های یورو به شدت ناراضی هستند، بانوان شاغل در تیم‌های ملی اروپایی خواهند بود. پیش از این قرار بود رقابت‌های جام ملت‌های زنان در سال 2021 برگزار شود و حالا معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آن جام خواهد بود. اگر این دو جام در یک بازه زمانی نزدیک به هم برگزار شوند، دیگر کم‌تر کسی به جام ملت‌های زنان توجه خاصی نشان خواهد داد.

تابستان 2020 قرار بود با تورنمنت‌های بزرگ ملی مثل جام ملت‌های آمریکای جنوبی یا جام ملت‌های اروپایی، به اوج جذابیت و هیجان برسد اما حالا همه چیز به تابستان بعدی موکول شده است. هواداران فوتبال و به طور کلی ورزش، امیدوارند بحران کرونا تا قبل از تابستان 2021 به پایان برسد. چراکه دیگر هیچ‌کس دوست ندارد که شاهد یک تعویق دیگر در رقابت‌های ورزشی باشد. اگر تا آن زمان ویروس کرونا در دسترس همه قرار بگیرد، دنیای فوتبال نیز به وضعیت عادی برمی‌گردد و دوباره همه چیز در آن، درست مثل روز اول می‌شود.