آریا طاری

باشگاه آنتورپ در یک درخواست بسیار عجیب، از بیرو خواسته تا دیگر در تمرین‌های پرسپولیس آفتابی نشود. درخواستی که با توجه به قوانین اعلام شده از سوی فیفا، قاعدتا نباید ضمانت اجرایی داشته باشد. برای باشگاه بدون مدیرعامل پرسپولیس اما، این روزها همه چیز ممکن است. قرمزها که بخشی از پول این قرارداد را نیز پیش‌خور کرده‌اند، نمی‌توانند حرفی علیه خواسته‌های باشگاه آنتورپ بزنند. به نظر می‌رسد حتی طرفداران پرسپولیس نیز مشکلی با خروج بیرانوند از تمرین‌های گروهی ندارند اما اگر این سنگربان برای مدتی از شرایط مسابقه دور بماند، این احتمال وجود دارد که حضور او در دیدارهای حساس تیم ملی در پاییز، تحت تاثیر قرار بگیرد.

معامله پرسپولیس و باشگاه آنتورپ بلژیک بر سر علیرضا بیرانوند، هر روز ابعاد پیچیده‌تری به خودش می‌گیرد. به نظر می‌رسد این انتقال حتی به یک بن‌بست بزرگ نزدیک شده و بعید نیست همه توافق‌ها میان دو باشگاه، به زودی لغو شود. مساله مهم اینجاست که آنتورپ بخشی از رقم قرارداد را نیز به پرسپولیسی‌ها پرداخت کرده و باشگاه ایرانی اصلا دوست ندارد که ناچار به پس دادن این رقم به بلژیکی‌ها شود. قاعدتا بیرو باید اجازه داشته باشد تا پایان فصل، برای پرسپولیس بازی کند. با این حال باشگاه آنتورپ رسما به این دروازه‌بان اعلام کرده که دیگر نباید در تمرین‌های گروهی باشگاه پرسپولیس حاضر شود. بیرو دو بار تصمیم به سفر به بلژیک گرفت اما هر دو بار به دلیل مشکلات ویزا و همچنین پرواز، شانس این سفر را از دست داد. او در بازگشت به پرسپولیس، حتی در ترکیب ثابت این باشگاه نیز به میدان رفت اما به شکل واضحی نشان داد که تمرکز گذشته‌اش را ندارد. علیرضا به راحتی به حریف پنالتی داد و با چند خروج اشتباه، میزان ناآمادگی‌اش را به نمایش گذاشت. با این فرم، بعید به نظر می‌رسد او در ادامه این فصل بتواند کمک بزرگی به پرسپولیس کند. به نظر می‌رسد ذهن این دروازه‌بان، دیگر به قرمزهای پایتخت تعلق ندارد.

باشگاه پرسپولیس در این پرونده، «دست پایین» را دارد. چراکه از همان ابتدا، اقساط باشگاه بلژیکی را دریافت کرده و به سرعت نیز، این اقساط را به زخم‌های مالی‌اش زده است. بر اساس قوانین فیفا، قراردادهای فعلی تا پایان فصل معتبر هستند. در نتیجه باشگاه آنتورپ نمی‌تواند به بهانه پایان قرارداد بیرو با پرسپولیس، این سنگربان را از حضور در جلسه‌های تمرینی منع کند. اگر این پروند به فیفا برود هم بدون تردید فدراسیون بین‌المللی فوتبال، حکم را به سود پرسپولیس خواهد داد اما از آن جایی که باشگاه بخشی از این رقم قرارداد را از قبل دریافت کرده، پرسپولیسی‌ها ترجیح می‌دهند در این مورد از هر تنشی پرهیز کنند و شرایطی را به وجود نیاورند که بعدها وادار به پس دادن این پول به آنتورپ شوند! اگر پرسپولیسی‌ها این پول را از مدیران باشگاه بلژیکی دریافت نمی‌کردند، حالا مجبور به راه آمدن با شرایط این تیم نبودند. بیرو حتی در لیگ بلژیک نیز، از باشگاه‌های دیگر پیشنهاد داشت و می‌توانست به تیم‌های دیگری نیز ملحق شود. پرسپولیسی‌ها می‌توانستند کمی صبر کنند تا قیمت دلار بالاتر برود و فروش سودمندتری برای‌شان رقم بخورد اما این عجله همیشگی در دریافت پول، همواره برای باشگاه‌های ایرانی گران تمام می‌شود. این بار نیز نوبت پرسپولیس بوده که چنین مشکل بزرگی را تجربه کند.

هواداران پرسپولیس به دو دلیل، جدایی علیرضا بیرانوند را در هر مقطعی یک «فاجعه» بزرگ نمی‌دانند. اول اینکه آنها روی نیمکت، بوژیدار رادوشوویچ را در اختیار دارند. گلری که حداقل در لیگ نوزدهم، آماده‌تر از بیرانوند نشان داده است. البته که نام بیرو به عنوان یکی از بهترین گلرهای تاریخ باشگاه و مرد کلیدی ترکیب این تیم در مسیر رسیدن به چهار قهرمانی متوالی در لیگ برتر، به یادگار خواهد ماند و تا امروز، دستاوردهای او قابل مقایسه با گلر کروات پرسپولیس نبوده اما طرفداران باشگاه تصور می‌کنند که دوران علیرضا دیگر به پایان رسیده و حالا باید به رادو فرصت عرض اندام داده شود. سنگربانی که مدت‌ها نیمکت‌نشینی را تحمل کرده و نشانه‌ای از اعتراض در رفتارش پیدا نشده است. سنگربانی که حتی در روزهای شیوع کرونا، قید سفر به ایران را نزده و با وجود بدقولی‌های باشگاه، هرگز از اردوی پرسپولیس جدا نشده است. شاید هیچ دروازه‌بان دیگری این همه مدت نیمکت‌نشینی را در یک باشگاه تحمل نمی‌کرد اما رادو به عنوان یک چهره صبور، پای این تیم ایستاد تا بالاخره در آستانه فیکس شدن قرار بگیرد. دلیل دوم طرفداران پرسپولیس برای کنار آمدن با جدایی مرد شماره یک دروازه تیم‌شان در هر مقطعی نیز، فاصله قابل توجه این تیم با رقبا در جدول لیگ برتر است. پرسپولیس به اندازه‌ای فاصله ایجاد کرده که حالا دیگر نگرانی چندانی برای بردن جام ندارد و حتی اگر رادو در یک بازی محروم شود و کار به استفاده از گلر سوم بکشد، باز هم اوضاع برای این تیم چندان سخت و نفس‌گیر نخواهد شد. این فاصله مطمئن، موجب شده که جدایی هیچ بازیکنی یک تهدید بزرگ برای تیم نباشد. حتی اگر آن بازیکن در همه این سال‌ها، به عنوان مهره ثابت روی خط دروازه به میدان رفته باشد.