آریا رهنورد

ماجرای لو رفتن تصاویر و همچنین مراوده‌های خصوصی رامین رضاییان در فضای مجازی، ممکن است برای آینده او در تیم ملی دردسرساز شود. رامین حالا جدیدترین قربانی لو رفتن اطلاعات خصوصی روی اینترنت است و تقریبا هیچ‌کس هم برای این بازیکن دل نمی‌سوزاند. شاید دلیل همراه ‌نشدن جامعه با رامین در این ماجرای خاص را باید در رفتار خود این ستاره جست‌وجو کرد. او بارها نشان داده که حریم خصوصی اهمیت خاصی برایش ندارد و به اندازه یک فوتبالیست حرفه‌ای، مراقب رفتارهایی که انجام می‌دهد، نیست.

رامین رضاییان همیشه فوتبالیست خوبی بوده اما استارت‌های او در زمین فوتبال، همیشه از حرفه‌ای‌‌گری این بازیکن جلوتر بوده‌اند. کدام فوتبالیست را می‌شناسید که موقع تماشای یک سریال، در حال گریه‌ کردن از خودش فیلم بگیرد و این فیلم را روی اینترنت به اشتراک بگذارد؟ رامین از سوژه بودن و قرار گرفتن در کانون توجه لذت می‌برد. شاید این موضوع گاهی برای او خوشایند باشد اما بدون تردید، همیشه هم قرار نیست در روی یک پاشنه بچرخد و سوژه بودن در فضای مجازی، برای این فوتبالیست خوشایند باشد. این بار موضوع کاملا فرق می‌کند. تصاویر خصوصی مدافع راست تیم ملی به همراه مکالمه‌های کاملا خصوصی این بازیکن، لو رفته‌اند و این موضوع ممکن است در آینده رامین در تیم ملی تاثیر چشمگیری داشته باشد. او سال‌ها تلاش کرد تا از باشگاهی به راه‌آهن، به پیراهن تیم ملی برسد. رضاییان تا همین چند سال قبل، یک فوتبالیست ناشناخته بود و پس از آن با حضور در تیم ملی و پیوستن به باشگاه پرسپولیس، به یکی از ستاره‌های مهم فوتبال ایران تبدیل شد. بازیکنی که توانست در اروپا نیز به میدان برود و حالا نیز در فوتبال قطر، حضور پررنگ و موثری دارد. رامین بدون تردید یک ستاره است. بازیکنی که حضور ثابت در یک دوره از جام جهانی را نیز پشت سر گذاشته اما به طور کلی رفتارهای او بیرون از زمین، کوچک‌ترین شباهتی به یک ستاره ندارد. حدود یک سال قبل بود که اقامت او در یک هتل با یک مدل معروف، به شدت خبرساز شده بود و حالا نیز نوبت به افشای اطلاعات آنلاین این بازیکن رسیده است. اگر رامین کمی و فقط کمی بیشتر از خودش مراقبت می‌کرد، اگر رامین این حواشی را از خودش دور می‌کرد و به جای سوژه شدن روی اینترنت تنها در زمین فوتبال می‌درخشید، دستاوردهای او به مراتب بیشتر از جایگاه فعلی‌اش بود. او کمی پس از پیوستن به پرسپولیس، صفحه اینستاگرامش را بست تا روی فوتبال تمرکز کند. بهترین دوران فوتبال رضاییان نیز در همان مقطع رقم خورد. پس از باز شدن دوباره صفحه اما، او دوباره همان عادت‌های همیشگی را از سر گرفت.

هنوز حکمی برای رامین رضاییان صادر نشده است. ماجرای محرومیت او از تیم ملی نیز، در حد حدس و گمان است و شاید چنین اتفاقی، هرگز رخ ندهد. با این حال او بخشی از اعتبارش را در فوتبال ایران به همین سادگی از دست داده و تا مدت مدیدی، به خاطر لو رفتن این اطلاعات سرزنش خواهد شد. او در دوران فوتبالش هم تصمیم‌های اشتباه زیادی گرفته است. ماجرای فسخ یکطرفه قرارداد با پرسپولیس، حضور ناگهانی در ریزه‌اسپور ترکیه و بازگشت دوباره رضاییان به جمع قرمزها، یکی از عجیب‌ترین رفتارهای ممکن از سوی رضاییان بود. او در بازگشت به تیم برانکو نیز نتوانست ماندگار شود و خیلی زود در فهرست خروجی باشگاه قرار گرفت. البته که منتشر کردن مراوده‌های کاملا خصوصی، یک عمل مجرمانه است و به هیچ وجه قابل تایید به نظر نمی‌رسد اما رامین وقتی وارد چنین تجربه‌ها و روابطی می‌شود، باید چنین ریسک‌هایی را نیز در نظر داشته باشد. البته که رفتار طرف مقابل او، بسیار زشت و ناشایست بوده اما عملکرد رامین نیز هیچ تناسبی با یک فوتبالیست حرفه‌ای ندارد. او اصلا مراقب حریم خصوصی‌اش نبوده و ظاهرا این موضوع برایش هیچ اهمیتی نداشته است. او دست به رفتاری زده که یک فوتبالیست در سطح بالا، هرگز نباید انجامش بدهد. در سال‌های گذشته انتقاد از این فوتبالیست، همواره با سپر دفاعی برخی از هواداران تیم ملی روبه‌رو شده است. هوادارانی که شاید به خاطر دفاع افراطی‌شان از این فوتبالیست، مقصر رقم خوردن چنین وضعیتی هستند. وقتی همه راه‌ها برای انتقاد بسته شود، طبیعتا بازیکن هم احساس می‌کند که باید هر کاری که دوست دارد را انجام بدهد و دیگر نگران هیچ مساله‌ای نباشد.

فوتبالیست‌ها و چهره‌های مشهور، در «اتاق شیشه‌ای» زندگی می‌کنند. این همان نکته‌ای است که ظاهرا از یاد رامین و تعداد دیگری از ستاره‌های این فوتبال رفته است. آنها همیشه دیده می‌شوند، همیشه زیر ذره‌بین هستند و همیشه با قضاوت‌هایی تند و شدید روبه‌رو خواهند بود. اینکه خودشان هم راه بیفتند و سوژه قضاوت به دست دیگران بدهند، بیش از حد آماتور به نظر می‌رسد. هیچ‌کس انتظار ندارد که ستاره‌ای مثل رضاییان، شبیه به یک راهب زندگی کند اما بدون تردید، اینترنت بستری امن برای انجام چنین مکالمه‌هایی نیست. مکالمه‌هایی که حالا مثل پتک روی سر رامین فرود آمده‌اند.