آریا طاری

از آن جایی که بهره بردن از یک فدراسیون فوتبال خوب و مقتدر ظاهرا در تقدیر فوتبال ایران قرار ندارد، داستان برگزاری لیگ برتر نیز همچنان «معلق» به نظر می‌رسد. از یک طرف برخی باشگاه‌ها با هم مسابقه تدارکاتی برگزار می‌کنند و از سوی دیگر برخی دیگر از باشگاه‌ها همچنان از انجام جلسه‌های تمرینی جدی طفره می‌روند. موافقان فرضیه تعطیل کردن لیگ برتر، حالا با یک مساله جدید روبه‌رو شدند و آن، احتمال حذف تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا در صورت تعطیلی مسابقات لیگ برتر خواهد بود. موضوعی که یک تهدید جدی و مهم برای فوتبال ایران به شمار می‌رود.

دیدارهای فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، احتمالا اواسط یا اواخر تابستان آغاز خواهد شد. ظاهرا تصمیم بر این شده که این رقابت‌ها به صورت متمرکز برگزار شوند و دیدار فینال نیز به میزبانی یکی از کشورهای غرب آسیا به صورت تک مسابقه برگزار شود. در واقع این بار دیگر خبری از فینال‌های رفت و برگشتی نیست و این می‌تواند خبر بسیار خوشایندی برای فوتبال ایران تلقی شود. هرچند که این مسابقه به احتمال بسیار زیاد بدون حضور تماشاگرها شکل می‌گیرد. ای.اف.سی هنوز به صورت رسمی در این باره بیانیه صادر نکرده اما گفته می‌شود کشورهایی که لیگ فوتبال در آنها به تعطیلی کشیده شود، نمی‌توانند در ادامه رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا نیز شرکت کنند. این موضوع یک زنگ خطر بزرگ برای فوتبال ایران خواهد بود. چراکه ایران چهار نماینده در مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا دارد. طبیعتا اگر رقابت‌های لیگ تعطیل شود، باشگاه‌ها نیز به استراحت می‌روند و آنقدر از شرایط مسابقه دور می‌شوند که دیگر عملا قابلیت برگزاری دیدارهای آسیایی را ندارند.

 شاید به همین خاطر کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم به حذف این تیم‌ها از رقابت گرفته است. جالب اینجاست که هیچ‌کدام از لیگ‌های معتبر آسیایی هنوز به صورت رسمی تعطیل نشده‌اند و عراق یکی از معدود کشورهای این قاره است که نمی‌خواهد بازی‌ها را ادامه بدهد. مساله تنها به لیگ قهرمانان آسیا برنمی‌گردد. بلکه گفته می‌شود دیدارهای نهایی تیم ملی در مرحله اول مقدماتی جام جهانی، احتمالا در آذرماه برگزار خواهند شد. قطعا اگر لیگ برتر را تعطیل کنیم و در دو ماه اول پاییز نیز پیک کرونا دوباره از راه برسد، تیم ملی به راحتی در خطر حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی قرار می‌گیرد.

در لیگ قهرمانان آسیا، اوضاع چندان بر وفق مراد نمایندگان ایران نیست اما آنها هنوز از این قدرت برخوردارند که ورق را برگردانند و اوضاع را تغییر بدهند. استقلال از دو بازی اول گروهش، فقط یک امتیاز به دست آورده اما باید دو بازی متوالی را با الوحده امارات برگزار کند. پیروزی در همین دو مسابقه، می‌تواند ورق را کاملا به سود استقلال برگرداند. شهرخودرو مشهد در یک گروه بسیار سخت قرار گرفته و در هر دو بازی ابتدایی شکست خورده است. جالب اینجاست که ظاهرا برگزاری اولین بازی آسیایی در تاریخ شهر مشهد، همچنان طلسم شده است. شهرخودرو با رای عجیب ای.اف.سی، شانس میزبانی از دیدارهای پلی‌آف را از دست داد و ناچار شد به جای مشهد، این مسابقه‌ها را در زمین بی‌طرف برگزار کند. پس از آن نیز این تیم قرار بود دوباره از رقبا میزبانی کند اما کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت میزبانی را تنها در دور برگشت به این تیم بسپارد. قبل از دور برگشت نیز شیوع کرونا، تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد تا مشهد، حداقل در این مرحله دیگر شانسی برای میزبانی از این رقابت‌ها نداشته باشد. شهرخودرو تا امروز روبه‌روی پاختاکور و الهلال قرار گرفته اما هنوز با تیم ساده‌تر گروه یعنی الاهلی امارات روبه‌رو نشده است. پرسپولیس نیز از دو مسابقه، تنها یک امتیاز دشت کرده و نتوانسته هیچ رقیبی را شکست بدهد. با این وجود فینالیست سال 2018 لیگ قهرمانان هنوز شانس خوبی برای رد شدن از این گروه خواهد داشت. این ماموریت برای آنها اصلا ساده به نظر نمی‌رسد اما به هیچ وجه غیرممکن هم نیست. اوضاع سپاهان از سه نماینده دیگر فوتبال ایران، مطلوب‌تر به نظر می‌رسد. سپاهانی‌ها در دو بازی صاحب سه امتیاز شده‌اند و اگر بتوانند روبه‌روی العین و النصر خودی نشان بدهند، می‌توانند خودشان را به مرحله حذفی برسانند. البته که گروه این تیم بسیار دشوار به نظر می‌رسد اما فعلا شانس صعود سپاهان بیشتر از سایر نمایندگان فوتبال ایران است.

تعطیلی لیگ برتر ایران، از یک سو ممکن است رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا برای نمایندگان ایرانی را همین حالا به پایان برساند و از سوی دیگر، احتمالا شانس میزبانی دیدارهای بعدی را از تیم ملی ایران می‌گیرد. این یک ریسک بسیار بزرگ خواهد بود که می‌تواند فوتبال ایران را به دردسر بیندازد. چند باشگاه خاص که با لجبازی مثال‌زدنی به دنبال تعطیل کردن بازی‌ها هستند، حتی در آسیا نیز حضور ندارند. آنها نباید در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند سرنوشت این فصل تیم‌های آسیایی را نیز به خاطر ناتوانی در مدیریت و همچنین مشکلات مالی‌شان، به خطر بیندازند.