آریا طاری

متوقف ‌شدن رقابت‌های لیگ پس از نفوذ گسترده کرونا به کشور، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید اما هنوز معلوم نیست این تعطیلی چقدر ادامه خواهد داشت. اگر برگزاری بازی در استادیوم‌های خالی تهدیدی برای سلامتی بازیکنان بود، برگزاری جلسه‌های تمرینی نیز برای آنها خطرناک به نظر می‌رسد. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، باید تصمیم نهایی را در این مورد بگیرند. چراکه بلاتکلیف ماندن تیم‌ها و بازیکنان فوتبال، عملا فرصت تعطیل ‌کردن تمرین‌ها را از این تیم‌ها می‌گیرد. انتخاب یک زمان درست برای برگزاری دوباره بازی‌ها، می‌تواند این شانس را برای باشگاه‌ها به وجود بیاورد که بتوانند برای روزهای آینده به خوبی برنامه‌ریزی کنند.

هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که چه سرنوشتی در انتظار لیگ برتر نوزدهم خواهد بود. فعلا برگزاری یک هفته از بازی‌ها لغو شده و این احتمال وجود دارد که دیدارهای هفته آینده، در زمان همیشگی برگزار شود. اگر هدف از تعطیل کردن مسابقه‌های لیگ حفظ سلامتی بازیکنان و مربیان است، طبیعتا باید زمان این تعطیلی نیز به باشگاه‌ها اعلام شود. چراکه در غیر این صورت، تیم‌ها ناچار به برگزاری جلسه‌های تمرینی هستند و نگرانی در مورد بازیکن‌ها، همچنان ادامه‌دار خواهد بود. لیگ برتر نوزدهم فعلا تعطیل شده اما باشگاه‌های فوتبال همچنان تعطیل نیستند. تیم‌ها دائما تمرین می‌کنند و حتی در چند باشگاه، صحبت از برگزاری دیدارهای تدارکاتی شده است. طبیعتا اگر قرار باشد تیم‌های فوتبال دیدارهای تدارکاتی برگزار کنند، بهتر است مسابقه‌های رسمی باقی‌مانده از این فصل لیگ برتر انجام شوند و به پایان برسند.

در شرق آسیا، تصمیم نهایی در مورد فوتبال گرفته شده است. همه بازی‌های فوتبال این بخش از قاره آسیا تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه تعطیل هستند. این زمانی است که برای فروکش کردن موج ابتلا به ویروس‌ها در نظر گرفته می‌شود. درواقع حتی دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا در این نقطه از قاره، تا پایان اردیبهشت برگزار نمی‌شود. معلوم نیست چرا در ایران به عنوان یکی از کانون‌های شیوع کرونا، از همین اصل تبعیت نمی‌شود. ما هم می‌توانیم ادامه رقابت‌ها را تا اردیبهشت‌ماه به تعویق بیندازیم، باشگاه‌ها را به استراحت بفرستیم و سپس 9 هفته باقی مانده را تا اواسط تابستان برگزار کنیم. به احتمال بسیار زیاد دیدارهای لیگ قهرمانان در غرب آسیا نیز به تعویق می‌افتند و حتی نبردهای انتخابی جام جهانی برای تیم ملی، در زمانی دیرتر برگزار می‌شوند. پس کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسد که لیگ برای چند ماه تعطیل شود، بازیکن‌ها در خانه استراحت کنند و در معرض خطر قرار نگیرند و پس از چند هفته استراحت، تیم‌ها برای فاز پایانی فصل آماده شوند. این موضوع حداقل بهتر از بلاتکلیفی این روزها خواهد بود.

در فوتبال ایران، همچنان هرکس ساز خودش را کوک می‌کند و هرکس، به منافع خودش بیشتر از دیگران اهمیت می‌دهد. برخلاف همه نقاط دنیا، اینجا خبری از اتحادیه باشگاه‌ها و بازیکن‌ها نیست و یک تصمیم واحد از سوی تیم‌های مختلف، اتخاذ نمی‌شود. حتی بین خود تیم‌ها نیز به شکل آشکاری اختلاف نظر وجود دارد. از یک طرف پرسپولیسی‌ها که مدعی جدی رسیدن به چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر هستند، پس از نتایج چند هفته اخیر، اصرار دارند که لیگ را در هر شرایطی دنبال کنند. ظاهرا برای آنها قهرمانی از هر اتفاق دیگری مهم‌تر به نظر می‌رسد. در نقطه مقابل این تفکر هم البته تیم‌هایی هستند که قصد دارند به بهانه کرونا، از نتایج ضعیف این فصل فرار کنند. بعضی از تیم‌ها که خطر سقوط را به شکل جدی احساس می‌کنند، دائما فرضیه تعطیلی همیشگی لیگ نوزدهم را به زبان می‌آورند تا شاید بتوانند در فصل آینده رقابت‌های لیگ نیز ماندگار شوند. تیم‌هایی که در طول فصل به نتایج دلخواه نرسیده‌اند و شانس زیادی برای بردن جام ندارند نیز خواهان تعطیلی رقابت‌های لیگ هستند. در واقع هرکس تنها بر اساس منافع شخصی، خواهان ادامه یافتن و یا ادامه نیافتن رقابت‌های لیگ نوزدهم است و در چنین شرایطی، رسیدن به یک جمع‌بندی بیش از حد دشوار به نظر می‌رسد.

درباره زمان پایان بحران کرونا، هنوز هیچ نظریه شفافی وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده که شیوع این ویروس در اولین روزهای فروردین‌ماه در ایران اوج می‌گیرد و اواخر اردیبهشت، شیب آن به شکل قابل توجهی کند می‌شود. با این حال اگر مردم بیشتر به مسائل بهداشتی توجه نشان بدهند و اگر برای زمان بیشتری در خانه بمانند، ممکن است دوران شیوع گسترده این ویروس در کشور کمی کوتاه‌تر شود. اگر هم مردم به اهمیت این موضوع به اندازه کافی توجه نکنند، ممکن است کرونا تا چندین ماه دیگر همچنان در ایران بماند. این وسط سرنوشت فوتبال، هنوز روشن به نظر نمی‌رسد. منطقی‌ترین تصمیم، لغو بازی‌ها تا اردیبهشت خواهد بود اما هجوم سازهای مختلف، اوضاع را کمی پیچیده می‌کند. به نظر می‌رسد برای رسیدن به تصمیم نهایی در این مورد، باید منتظر تصمیم نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای لیگ قهرمانان و همچنین مرحله مقدماتی جام جهانی نیز باشیم. شاید آن وقت زمان درستی برای اتخاذ تصمیم نهایی در مورد فوتبال از راه برسد.