آریا طاری

برگزاری مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر بدون اعلام زمان برگزاری بازی‌ها، از آن دست شاهکارهایی است که تنها از فدراسیون فوتبال ایران برمی‌آید. فدراسیون هنوز هم زیر بار اعلام زمان دقیق شروع لیگ نرفته اما حداقل لطف کرده و قرعه فصل جدید تیم‌های مختلف را به آنها شناسانده است. در پایان مراسمی که با حضور فوتبالیست‌های سابق مشهدی لیگ برتر و نماینده باشگاه‌ها برگزار شد، تیم‌ها ترتیب بازی با رقبا در لیگ نوزدهم را متوجه شدند. کشف این برنامه بیشتر از همه برای تیم‌های مدعی فصل تازه اهمیت خواهد داشت. پرسپولیس، سپاهان، استقلال و تراکتورسازی، مدعیان اصلی قهرمانی لیگ به شمار می‌روند اما تا پیش از شروع رقابت‌ها، همه چیز در مرحله حدس و گمان است. این احتمال وجود دارد که هر کدام از این تیم‌ها خیلی زود از صف مدعیان خارج شوند و یک تیم دیگر، جای آنها را در کورس قهرمانی بگیرد.

پرسپولیس؛ شروع جهنمی

قهرمان سه فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ایران، لیگ نوزدهم را مقابل آخرین حریفش در لیگ هجدهم شروع می‌کند. آنها فصل گذشته در زمین پارس جنوبی جشن قهرمانی گرفتند و حالا در اولین هفته در استادیوم آزادی، میزبان این تیم خواهند بود. قرعه پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی لیگ، بیش از حد دشوار به نظر می‌رسد و این زنگ خطر بزرگی برای گابریل کالدرون خواهد بود. آنها پس از میزبانی از پارس جنوبی در هفته اول، در دومین هفته از لیگ به مصاف تراکتورسازی می‌روند. این اولین میزبانی فصل تیم مصطفی دنیزلی است و بدون تردید روبه‌روی سکوهای کاملا پر ورزشگاه یادگار امام انجام خواهد شد. نفت آبادان، سومین حریف فصل سرخپوشان است و این مسابقه در ورزشگاه آزادی برگزار می‎شود. در دو هفته بعدی اما اوضاع به مراتب سخت‌تر نیز می‌شود. چراکه پرسپولیس در هفته چهارم با استقلال و در هفته پنجم با سپاهان مسابقه خواهد داد. تیم گابریل کالدرون در پنج هفته اول با هر سه مدعی دیگر لیگ روبه‌رو می‌شود اما یک امتیاز بزرگ دارد و آن، بازی با استقلال و سپاهان در استادیوم آزادی است. هرچه به پایان نیم‌فصل اول نزدیک شویم، برنامه این تیم نیز متعادل‌تر خواهد شد. قرمزها در پنج هفته پایانی نیم‌فصل با نفت مسجدسلیمان، نساجی، ذوب‌آهن، گل‌گهر و سایپا مسابقه می‌دهند. به نظر می‌رسد سرنوشت این فصل مدافع عنوان قهرمانی لیگ، به شروع این تیم بستگی داشته باشد.

سپاهان؛ قرعه متعادل ژنرال و پسرها

شروع فصل در زمین تیم تازه صعود کرده شاهین بوشهر و روبه‌رو شدن با عبدا... ویسی پرانگیزه، اولین هفته را برای سپاهانی‌ها دشوار خواهد کرد اما نباید از یاد برد که بازی با تیم‌های تازه‌وارد در هفته‌های ابتدایی یک امتیاز بزرگ است. چراکه چنین تیم‌هایی با شرایط لیگ برتر آشنایی چندانی ندارند. ماشین‌سازی، فولاد و نفت مسجدسلیمان رقبای بعدی سپاهان در چهار هفته ابتدایی لیگ هستند. به نظر می‌رسد نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، شانس خوبی دارد که پیش از دیدار حساس با پرسپولیس در هفته پنجم، همه امتیازهای چهار هفته ابتدایی را جمع کرده باشد. درست به همان اندازه که برنامه شروع لیگ برای تیم کالدرون سخت به نظر می‌رسد، سپاهانی‌ها فصل را با حداقل فشار آغاز می‌کنند. قرعه سپاهان در این فصل، تا حدود زیادی متعادل به نظر می‌رسد. طلایی‌ها هر چند هفته یک بار، یک مسابقه سخت در لیگ برتر دارند. آنها هفته پنجم با پرسپولیس، هفته نهم با تراکتورسازی، هفته یازدهم با استقلال و هفته سیزدهم با پدیده مسابقه می‌دهند. بازی‌های بزرگ این فصل سپاهان، پشت سر هم نیستند و آنها برای همه دیدارهای بزرگ، به اندازه کافی استراحت خواهند داشت.

استقلال؛ نگران نبردهای متوالی

اولین مسابقه رسمی آندره‌آ استراماچونی در فوتبال ایران، در زمین ماشین‌سازی تبریز برگزار می‌شود. آبی‌ها در سال‌های گذشته در این ورزشگاه نتایج درخشانی به دست نیاورده‌اند. این تیم در هفته دوم میزبان فولاد خوزستان است و در آخرین مسابقه قبل از دربی، در زمین نفت مسجدسلیمان مسابقه می‌دهد. بازی در گرمای مسجدسلیمان در هفته سوم، یک نگرانی بزرگ برای آبی‌ها خواهد بود اما با این روند تعویق لیگ، شاید برگزاری هفته سوم به هوای متعادل آخرین روزهای تابستان موکول شود. استقلال هم برای این فصل از برنامه متعادلی برخوردار است اما این برنامه تنها یک موضوع نگران‌کننده دارد. اینکه بعضی از دیدارهای سخت آنها به صورت متوالی در برنامه قرار گرفته‌اند. استقلال در هفته چهارم در آزادی با پرسپولیس مسابقه می‌دهد و در هفته پنجم برای نبرد با ذوب‌آهن به فولادشهر می‌رود. آنها در هفته دوازدهم نیز در نقش‌جهان به مصاف سپاهان می‌روند و بلافاصله در هفته سیزدهم با پدیده مشهد رقابت می‌کنند. شرایط بدنی استقلال و آمادگی جسمی تیم استراما، نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت این فصل آبی‌های پایتخت ایفا خواهد کرد.

تراکتورسازی؛ سه هفته با تونل وحشت!

تیم‌های مدعی معمولا از سفر به جنوب در تابستان فراری هستند اما تراکتورسازی باید لیگ نوزدهم را در زمین نفت مسجدسلیمان شروع کند. مصطفی دنیزلی در هفته دوم، با پرسپولیس مسابقه خواهد داد. ذوب، گل‌گهر و سایپا نیز رقبای بعدی تیم تبریزی هستند. رقبایی که به یک شروع نسبتا ساده و کم‌فشار برای این تیم در لیگ کمک خواهند کرد. سخت‌ترین قسمت فصل برای قرمزهای تبریز، در فاصله هفته‌های نهم تا یازدهم رقم می‌خورد. جایی که این تیم باید در سه هفته متوالی به مصاف استقلال، سپاهان و پدیده مشهد برود. دنیزلی فرصت کافی را در اختیار دارد تا تیمش را برای این هفته‌های دشوار به اندازه کافی آماده کند. شاید همین سه هفته، همه ابهامات را در مورد فصل تراکتورسازی برطرف کنند.