جنایت و مکافات!

هر وقت که اطلاعات تازه‌ای از قرارداد مارک ویلموتس به بیرون درز می‌کند، حیرت‌زده‌تر می‌شویم. این قرارداد درست مثل یک باتلاق است که فوتبال ایران در آن دست و پا می‌زند و بیشتر و بیشتر فرو می‌رود. این قرارداد هم مثل همه قراردادهای پیشین، «محرمانه» مانده بود اما بالاخره بندهای خاص و تعجب‌آور آن منتشر شد. بندهایی که بیشتر از یک قرارداد فوتبالی، شبیه روایتی از یک جنایت تاریخی علیه فوتبال ایران هستند. ویلموتس بارش را بسته و از این فوتبال رفته‌ است اما هر کسی که پای این قرارداد ننگین را امضا کرده، باید پاسخگو باشد. هرچند که در فوتبال ایران، هیچ مدیری به خاطر خیانت به کشورش مواخذه نمی‌شود.

آریا رهنورد

در ظاهر، مارک ویلموتس یک مربی همیشه «آرام» به نظر می‌رسید اما در باطن، ماجراهای دیگری در جریان بود. او به اندازه‌ای از فدراسیون فوتبال ایران «امتیاز» گرفته بود که عملا صاحب یک «کاپیتولاسیون» فوتبالی شود. بدون تردید این یکی از بی‌سابقه‌ترین قراردادهای تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌رود. رقم قرارداد مارک ویلموتس به صورت خالص دو میلیون و 250 هزار یورو بوده است. رقمی که نسبت به مبلغ قرارداد او با تیم ملی بلژیک، افزایش چشمگیری داشته و بدون تردید، سنگین‌ترین قرارداد دوران مربیگری ویلموتس محسوب می‌شود. این مربی هرگز تصور نمی‌کرد در نقطه‌ای از دنیا، بتواند چنین رقمی را به عنوان دستمزد دریافت کند. آن هم در شرایطی که در تجربه‌های قبلی کاری‌اش، مطلقا شکست خورده بود. در واقع فوتبال ایران پس از امضای یک قرارداد گرانقیمت با کارلوس کی‌روش، به سراغ امضای یک قرارداد گرانقیمت‌تر با یک مربی دیگر رفت. آن هم در شرایطی که رییس وقت فدراسیون فوتبال، دائما روی «درس گرفتن» از قرارداد قبلی تاکید داشت و مدعی بود که همه مسائل را به دقت مورد بررسی قرار داده است. جالب اینکه امضای تمام اعضای هیات رییسه فدراسیون در این قرارداد شرم‌آور دیده می‌شود. در حالی که بعضی از این چهره‌ها پیش از این از اساس همه چیز را تکذیب می‌کردند. نکته تعجب‌آور دیگر در مورد این مربی، بر عهده گرفتن مالیات او از سوی فدراسیون است. در همه دنیا مسئولیت مالیات یک مربی بر عهده خود او خواهد بود اما در ایران، به همین سادگی فدراسیون مکلف می‌شود تا مالیات مربیان مختلف را نیز پرداخت کند. در حقیقت همان فدراسیونی که دائما از بی‌پولی فوتبال حرف می‌زند، به همین سادگی رقم‌های سنگین را برای جذب یک مربی بی‌کیفیت خارجی، حیف و میل می‌کند.

رقم قرارداد مارک ویلموتس به صورت خالص دو میلیون و 250 هزار یورو بوده است. رقمی که نسبت به مبلغ قرارداد او با تیم ملی بلژیک، افزایش چشمگیری داشته و بدون تردید، سنگین‌ترین قرارداد دوران مربیگری ویلموتس محسوب می‌شود. این مربی هرگز تصور نمی‌کرد در نقطه‌ای از دنیا، بتواند چنین رقمی را به عنوان دستمزد دریافت کند

قرارداد مربی بلژیکی با فدراسیون،  بندهای اعجاب‌آور دیگری هم دارد. برای مثال می‌توان به لزوم تهیه پنج بلیت فرست کلاس برای برگشتن سرمربی تیم ملی از هر نقطه‌ای اشاره کرد. جالب است بدانید که فدراسیون در حالی زیر بار این بند رفته که این اواخر برای تهیه بلیت لژیونرها برای رسیدن به اردوها، با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است. همچنین فدراسیون فوتبال ایران متعهد شده تا بهترین و گرانقیمت‌ترین بیمه عمر را نیز برای این مربی تامین کند. مردی که فقط چهار بازی رسمی را پشت سر گذاشته و در جایگاه سرمربی، دو شکست فاجعه‌بار را به فوتبال ایران تحمیل کرده است. شکست برابر بحرین و عراق درست به اندازه این قرارداد دردناک به نظر می‌رسند. همچنین محل اقامت و حتی هزینه‌های مربوط به «بادیگارد شخصی» نیز بر عهده فدراسیون فوتبال بوده است. معلوم نیست فدراسیونی‌ها در ویلموتس چه دیده‌اند که این چنین بدون قید و شرط به او امتیاز داده‌اند. اگر حتی پپ گواردیولا نیز برای هدایت تیم ملی به ایران سفر می‌کرد، لازم نبود چنین آپشن‌هایی به او داده شود. ظاهرا همین شرایط ویژه موجب قطع همکاری مربی متوسط بلژیکی با فوتبال ایران شده‌اند. فدراسیونی‌ها درست بعد از اینکه فهمیدند چه کلاه گشادی سرشان رفته و چه قرارداد ناامیدکننده‌ای امضا کرده‌اند، تصمیم گرفته‌اند جلوی ضرر بیشتر را بگیرند. هرچند که ممکن است فوتبال ایران ناچار شود 6 میلیون یوروی دیگر نیز به این مربی پرداخت کند. جالب اینکه فدراسیون حتی سرمربی‌اش را ملزم به جذب مربی ایرانی نکرده و او بر اساس قرارداد، هرگز وادار به چنین کاری نبوده است. نکته جالب دیگر که پیش از این فاش شده نیز این است که ویلموتس در صورت فسخ یک‌طرفه قرارداد نیز، می‌توانسته سه ماه از حقوقش را دریافت کند! آواری که با این قرارداد روی سر فوتبال ایران فرود آمده، نفس تیم ملی را گرفته و معلوم نیست چه زمانی زانویش را از گردن نیمه جان این فوتبال برمی‌دارد. شاید اگر آن شکست‌های بزرگ در کار نبودند و ویلموتس هنوز روی نیمکت تیم ملی نشسته بود، این قرارداد هم همچنان «محرمانه» باقی می‌ماند. حالا مجلس هم به این پرونده ورود کرده اما این ورود به تنهایی کافی نیست. برخورد قانونی با همه امضاکنندگان این قرارداد ننگین باید در دستور کار مراجع نظارتی باشد. مهدی تاج که از مدت‌ها قبل، قلبش را گرفته و از فوتبال جدا شده اما او هرگز نباید از زیر بار مسئولیت این قرارداد، شانه خالی کند. او دائما از «نجابت» ویلموتس حرف می‌زد و ما، بزرگ‌ترین ضربه را از نانجیبی مدیرانی خوردیم که چند میلیون دلار را به همین سادگی دود کردند و به هوا فرستادند.