آریا طاری

از شروع لیگ نوزدهم، محمد محبی همواره یکی از هیجان‌انگیزترین مهره‌های این فصل بوده است. بازیکنی که به سرعت با لیگ برتر تطبیق پیدا کرد و خیلی زود، آماده درخشیدن در ترکیب سپاهان شد. حالا صحبت‌هایی مبنی بر یک پیشنهاد خوب خارجی برای این پدیده مطرح شده است. باشگاه سپاهان نباید این فرصت را از ستاره‌اش بگیرد. در سال‌های گذشته فوتبال ایران، بازیکن‌های زیادی بودند که با از دست دادن اولین پیشنهاد اروپایی، همه چیز برای آنها تغیر کرد و اوضاع‌شان دیگر مثل سابق نشد.

علیرضا نیکبخت

نیکبخت در نسل خودش، یکی از بااستعدادترین فوتبالیست‌های ایرانی بود. بازیکنی که هم در پست دفاع چپ و هم به عنوان بال چپ، نمایش‌های درخشانی در استقلال و تیم ملی داشت. نیکی در استقلال، با پیشنهاد باشگاه اتلتیکومادرید اسپانیا مواجه شد اما باشگاه مخالف جدایی او بود و این بازیکن نیز در آن مقطع فوتبال ایران را ترک نکرد. او بعدها از آن تصمیم به عنوان بزرگ‌ترین پشیمانی فوتبالی‌اش نام برد. نیکبخت پس از مدتی به لیگ‌های عربی رفت و حتی در تیم رقیب سنتی استقلال نیز به عنوان مهاجم بازی کرد. او با وجود همه استعدادی که داشت، هیچ‌وقت نتوانست برای یک باشگاه اروپایی توپ بزند. ماندن در فوتبال ایران، علیرضا را در میان انبوهی از حواشی مختلف غرق کرد. او می‌توانست اولین فوتبالیست لالیگایی تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد.

مجاهد خذیراوی

اگرچه در مورد کیفیت فنی این بازیکن، کمی اغراق به خرج داده می‌شود اما تردیدی وجود ندارد که مجاهد، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین نفرات تیم ملی را داشت. او خیلی زود در استقلال چهره شد و چند پیشنهاد اروپایی دریافت کرد اما در این باشگاه ماند و از آن جایی که سبک زندگی ایده‌آلی را برای خودش در نظر نگرفته بود، با یک محرومیت سنگین و وحشتناک روبه‌رو شد. مجاهد یک استعداد فوق‌العاده بود اما نه‌تنها به لیگ‌های اروپایی نرفت، بلکه حتی در فوتبال ایران نیز فراموش شد. او هرگز نتوانست حقش را از دنیای فوتبال بگیرد. شاید اگر این بازیکن به اولین پیشنهاد اروپایی جواب مثبت می‌داد، سرنوشت به شکل کاملا متفاوتی برای او رقم می خورد.

جواد کاظمیان

استارت‌های انفجاری، ضربه‌های ایستگاهی دیدنی و انرژی تمام‌نشدنی در زمین. جواد با این ویژگی‌ها در فوتبال ایران به یک ستاره بسیار محبوب تبدیل شد. مرد شماره 9 پرسپولیس، جایگاه ویژه‌ای در بین هواداران باشگاه به دست آورد و حتی به یکی از بهترین گل‌زنان این تیم در ادوار لیگ برتر تبدیل ‌شد. شاید اگر او کمی صبر می‌کرد و برای رفتن به لیگ‌های عربی عجله به خرج نمی‌داد، می‌توانست یک فرصت عالی برای بازی در اروپا پیدا کند. کاظمیان یک بازیکن بسیار مستعد بود که هرگز شانس بازی در فوتبال اروپا را پیدا نکرد.

مهرداد اولادی

پس از درخشش نکونام و شجاعی در لالیگا، تیم‌های اسپانیایی به جذب مهره‌های ایرانی علاقه نشان دادند. یکی از بازیکنانی که در تیررس یک تیم اسپانیایی قرار گرفت، مهرداد اولادی بود. مهرداد در یک قدمی پیوستن به تیمی از فوتبال اسپانیا قرار داشت اما مشکلات پاسپورت، مساله سربازی و کمی هم تعلل از سوی خودش، موجب شد که نتواند این شانس را به واقعیت تبدیل کند. او چند بار با باشگاه‌های آلمانی نیز تمرین کرد اما به دلیل عدم توافق مالی با این تیم‌ها، هرگز تجربه بازی در بوندس‌لیگا به کارنامه این فوتبالیست اضافه نشد.

آرش افشین

افشین قطبی، علاقه بسیار زیادی به این فوتبالیست داشت و اولین تجربه‌های ملی را برای او رقم زد. حتی کارلوس کی‌روش نیز چند بار آرش را به اردوها دعوت کرد اما این بازیکن یک بار با ترک اردوی تیم ملی، به فرانسه رفت تا با تیمی از لیگ فرانسه قرارداد ببندد. باشگاه لیل، آرش را برای تیم دومش می‌خواست و این پیشنهاد با مخالفت ستاره ایرانی روبه‌رو شد. او در بازگشت به ایران نیز دیگر جایی در تیم ملی نداشت. پس از آن اتفاق، ماجرای معافیت‌های سربازی نیز رخ داد و افشین که کاملا در اوج دوران فوتبالش قرار گرفته بود، تا حدودی محو شد و دیگر هرگز نتوانست به همان مهره قبلی تبدیل شود.

مهرزاد معدنچی

این فوتبالیست بااستعداد که محصول باشگاه فجرسپاسی بود، در پرسپولیس به یک ستاره تمام‌عیار تبدیل شد. او مهم‌ترین بازیکن برای پرسپولیس دنیزلی به شمار می‌رفت. مهرزاد از پرسپولیس به لیگ امارات ترانسفر شد و در لیگی که پر از بازیکنان خارجی گرانقیمت بود، عنوان بهترین بازیکن خارجی را به دست آورد. مهرزاد باید در همان مقطع، یک پیشنهاد اروپایی به دست می‌آورد و راهی لیگی در قاره سبز می‌شد اما ترجیح داد در امارات بماند و همان‌جا بدرخشد. او سال‌های خوبی در امارات داشت اما هرگز به سقف آرزوهای فوتبالی‌اش نرسید.

آرش برهانی

بهترین گل‌زن استقلال در تاریخ لیگ برتر و یکی از بهترین گل‌زنان تاریخ لیگ، استعداد لازم را برای پیوستن به لیگ‌های اروپایی داشت. آرش پس از پاس، مستقیما به النصر رفت و مدتی پس از بازگشت به پاس، راهی استقلال شد. او سال‌ها در استقلال درخشید و با گل‌زنی و گل‌نزنی‌هایش خاطره ساخت اما بدون تردید آرش از بسیاری از لژیونرهای فعلی فوتبال ایران، برای رفتن به اروپا مستعدتر بود. این اتفاق هرگز برای او رخ نداد.