آریا رهنورد

اولین بار این برانکو ایوانکوویچ بود که تصمیم گرفت از وحید امیری در خط حمله استفاده کند. بازیکنی که اساسا به بازی در کناره‌های خط عادت داشت، با مسئولیت‌پذیری و سختکوشی به یک مهاجم دوم ایده‌آل تبدیل شد. بعدها کالدرون و یحیی نیز به سراغ این تصمیم رفتند و وحید را در این بخش از زمین به بازی گرفتند. او حالا بار دیگر به مهره فیکس خط حمله پرسپولیس تبدیل شده است. جالب اینجاست که در یک سال گذشته اما، «6 مهاجم» دیگر نیز در کنار علیپور محک خوردند که هیچ‌کدام از این آزمون سربلند بیرون نیامدند.

بدون شک اگر آنتونی استوکس یک مهاجم «معمولی» بود، خبر دستگیری‌اش مثل بمب در بین هواداران فوتبال ایران سروصدا می‌کرد اما با شناختی که حالا دیگر در این فوتبال از استوکس وجود دارد، حتی گلوله خوردن او نیز نمی‌تواند یک «بمب خبری» باشد! استوکس حالا به صورت موقت آزاد شده اما هیچ‌وقت از بند بی‌نظمی، خارج نخواهد شد. او یکی از 6 مهاجمی بود که پرسپولیس در یک سال گذشته، به عنوان زوج علی علیپور در خط حمله مورد آزمایش قرار داد. بازیکنی که دیگر بعید به نظر  می‌رسد به تهران برگردد و دوباره پیراهن پرسپولیس را بر تن کند. استوکس این روزها کرونا را بهانه کرده اما ظاهرا این شیوه تازه زندگی ورزشی مهاجم ایرلندی به شمار می‌رود که با یک باشگاه قرارداد امضا می‌کند، پیش‌قرارداد می‌گیرد و پس از مدتی غیب می‌شود تا زندگی‌اش را با آن مبلغ دریافتی ادامه بدهد. زمستان سال گذشته بود که برانکو ایوانکوویچ به محض باز شدن پنجره نقل و انتقالات، یک تصمیم بحث‌برانگیز برای تیمش گرفت. او نام گادوین منشا را در فهرست مازاد تیمش قرار داد و با این کار، ثابت کرد که علاقه‌ای به این مهاجم ندارد. هواداران پرسپولیس، به دوندگی منشا و تلاش او در زمین علاقه‌مند بودند اما گادوین، آمار گل‌زنی ناامیدکننده‌ای داشت. علاوه بر این، حواشی نیز نقش پررنگی در جدایی او ایفا کردند. چراکه گفته می‌شود مهاجم جنجالی سرخ‌ها، اساسا با سبک زندگی یک فوتبالیست حرفه‌ای بیگانه است و در تهران، حواشی عجیب و غریب خودش را دارد. به هر حال هرچه میان او و پرسپولیس بود، در پنجره زمستانی نقل و انتقالات به پایان رسید. از همان روزها، فعالیت باشگاه برای جذب جانشین او آغاز شد. پروسه‌ای که در نهایت پایان خوشایندی برای باشگاه نداشت.

ماریو بودیمیر، انتخاب اول برانکو برای بازی در خط حمله بود. مهاجمی گرانقیمت و بسیار کم‌تحرک که علی علیپور را وادار کرد شعاع حرکتی‌اش را در زمین افزایش بدهد. بودیمیر کلاس بازی خودش را داشت و در لمس توپ، پاسکاری و زدن ضربه‌های آخر، بازیکن استانداردی به نظر می‌رسید اما اساسا برای خسته کردن خودش به فوتبال ایران نیامده بود و در زمین، تنها راه می‌رفت. او در حالی از پرسپولیس جدا شد که گل قهرمانی این تیم در لیگ هجدهم را به ثمر رسانده بود. باشگاه هنوز یک سال دیگر با این مهاجم 33 ساله قرارداد داشت اما دیگر قید بازگرداندن او را زد. ماریو نیز به فیفا شکایت کرد و حکم 475 هزار دلاری علیه پرسپولیس گرفت. پس تا اینجا اولین جانشین منشا در خط حمله، یک کابوس بزرگ برای قرمزها به وجود آورد. پرسپولیس در تابستان، چند فوروارد جوان را به ترکیبش اضافه کرد. امیر روستایی خیلی زود نظر مثبت کالدرون را به دست آورد و در پرسپولیس فیکس شد اما آنچنان مرد آرژانتینی را ناامید کرد که دیگر حتی برای یک دقیقه، سهمی از نبردهای این تیم نداشت. مهدی عبدی جوان نیز، بخشی از فهرست فصل پرسپولیسی‌ها بود. بازیکنی که با اولین لمس توپ برای باشگاه، موفق به گل‌زنی در دربی شد و خیلی زود به ارتفاع ابرها رسید اما برای انتظار درخشش او در بازی‌های بعدی، هنوز کمی زود بود. خرید بعدی پرسپولیس برای خط حمله، جونیور براندائو بود. بازیکنی که خبر فسخ قراردادش با پرسپولیس، چیزی نمانده بود هواداران باشگاه را برای جشن به خیابان بیاورد. یک خرید فاجعه‌بار و ناامیدکننده که زمان زیادی از پرسپولیس گرفت و عملا یک فرصت نقل و انتقالاتی این تیم را سوزاند. باشگاه در زمستان، به سراغ دو مهاجم دیگر رفت. کریستین اوساگونا و آنتونی استوکس که هر دو سابقه حضور در لیگ برتر ایران را داشتند، جذب شدند تا به وضعیت خط حمله باشگاه سر و سامان بدهند اما حالا یحیی، دوباره از وحید امیری در خط حمله استفاده می‌کند. چراکه این دو بازیکن نیز نتوانسته‌اند به تیم کمک کنند.

از 6 مهاجمی که در طول یک سال گذشته پرسپولیسی شده‌اند، یک نفر در فرودگاه لندن دستگیر شده و هیچ چیز از آینده‌اش روشن نیست، یک نفر در کرواسی پا روی پا انداخته و استراحت می‌کند تا همه پولش را از باشگاه بگیرد، یک نفر به کشورش برزیل برگشته و سه نفر دیگر، روی نیمکت می‌نشینند. امیر روستایی با این فرم، احتمالا در پنجره نقل و انتقالات بعدی از پرسپولیس جدا می‌شود. مهدی عبدی نیز احتمالا به یک باشگاه قرض داده خواهد و بعید است اوساگونا نیز زمان زیادی در باشگاه دوام بیاورد. در واقع یک سال تلاش پرسپولیس برای انتخاب زوج علیپور، تا امروز تقریبا به بن‌بست رسیده و این بن‌بست، ضرر مالی وحشتناکی نیز داشته است. آنها زمان زیادی صرف کردند تا به این نتیجه برسند که یکی از هافبک‌های تیم، قابلیت درخشیدن در این بخش از زمین را دارد.