سفر زودرس!

جدایی بیرانوند از پرسپولیس، در زمستان برای چند ماه به تعویق افتاد اما در همین چند ماه، ماجرای ویروس کرونا تاثیر شگرفی روی فوتبال گذاشت. حالا فصل فوتبال بلژیک به صورت رسمی به پایان رسیده و معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظار بیرو خواهد بود. اگر بلژیکی‌ها پس از پایان بحران کرونا لیگ جدیدی را شروع کنند، بیرو بر اساس قراردادی که امضا کرده باید به باشگاه تازه‌اش ملحق شود. این به آن معنی است که او دیگر در ترکیب سرخپوشان پایتخت دیده نمی‌شود و برای این تیم توپ نمی‌زند.

آریا طاری

پایان زودهنگام رقابت‌های لیگ بلژیک، تاثیر خاص خودش را روی فوتبال ایران نیز خواهد داشت. چراکه در سال‌های گذشته، بلژیک به مقصد محبوب لژیونرهای ایرانی تبدیل شده و باشگاه‌های این کشور، تمایل فراوانی به جذب مهره‌های ایرانی پیدا کرده‌اند. قهرمانی بروژ با تصمیم فدراسیون فوتبال این کشور البته حواشی زیادی به دنبال داشته است. یوفا رسما اعلام کرده که از این تصمیم راضی نیست و ممکن است سهمیه‌های اروپایی لیگ بلژیک را از این کشور بگیرد. فدراسیون فوتبال این کشور اما پاسخ داده که نمی‌خواهد برای برگزاری فوتبال، سلامتی آدم‌ها را به خطر بیندازد. پایان این رقابت‌ها، به معنای پایان کار رسمی سعید عزت‌اللهی و امید ابراهیمی در ترکیب یوپن در این فصل خواهد بود. همچنین کاوه رضایی و علی قلی‌زاده به همراه یونس دلفی، با این تصمیم شانس حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان را از دست می‌دهند. چراکه تیم خنت رده دومی، به عنوان سهمیه دوم اروپا در این لیگ در نظر گرفته شده است. با این تصمیم، میلاد محمدی فصل آینده می‌تواند در لیگ قهرمانان اروپا توپ بزند. تاثیر دیگر این تصمیم خاص، برای علیرضا بیرانوند رقم خواهد خورد. دروازه‌بانی که قرار بود در پایان این فصل از لیگ بلژیک، به باشگاه آنتورپ ملحق شود و حالا که فصل زودتر از حد انتظار تمام شده، احتمال دارد که او دیگر در ترکیب پرسپولیس حضور  نداشته باشد.

حضور یحیی روی نیمکت اوضاع را به سود علیرضا تغییر داد اما این تغییر، کاملا موقت به نظر می‌رسید. چراکه پس از مدتی، بیرو دوباره نیمکت‌نشین شد. او در جریان بازی برگزارنشده با سپاهان، جایی در ترکیب اصلی نداشت و در آخرین نبرد پرسپولیس در دوران شیوع کرونا روبه‌روی شهرخودرو مشهد نیز، نیمکت‌نشین بود

اولین تقابل بیرانوند و پرسپولیس، در شروع لیگ برتر چهاردهم اتفاق افتاد. جایی که بیرو، اولین بازی رسمی‌اش در فوتبال ایران را تجربه می‌کرد. او با تصمیم یحیی گل‌محمدی، گلر اصلی نفتی‌ها در اولین بازی فصل روبه‌روی پرسپولیس علی دایی بود و در همان نبرد، تسلیم ضربه ایستگاهی تماشایی پیام صادقیان شد. با این وجود نفت به کمک درخشش این گلر، از آن بازی امتیاز گرفت و یحیی در کنفرانس مطبوعاتی، به تمجید از گلر جوان تیمش پرداخت. این دروازه‌بان همیشه در نبردهای روبه‌روی پرسپولیس و استقلال، در کانون توجه قرار داشت. وقتی او برای مذاکره با مدیران پرسپولیس به ساختمان این باشگاه رفت، خیلی‌ها به سابقه اظهار علاقه او به باشگاه آبی پایتخت اشاره کردند اما مذاکره‌ها ناگهان جدی شدند و علیرضا از شروع لیگ شانزدهم، به عضویت پرسپولیس درآمد. او به همراه سیدجلال حسینی و وحید امیری، پیراهن قرمز به تن کرد و عضوی از پرسپولیس برانکو شد. بیرو در یکی از موفق‌ترین دوره‌های تاریخ باشگاه، سنگربان شماره یک باشگاه بود اما این اواخر، کمی از فرم ایده‌آل فاصله داشت و از تمرکز همیشگی‌اش، دور بود. او در ماه‌های پایانی حضور کالدرون در تهران، به نیمکت تبعید شد و رادو با درخشش خارق‌العاده‌اش روی خط دروازه، جایگاه ثابت را از مرد اول دروازه تیم ملی ایران گرفت. حضور یحیی روی نیمکت اوضاع را به سود علیرضا تغییر داد اما این تغییر، کاملا موقت به نظر می‌رسید. چراکه پس از مدتی، بیرو دوباره نیمکت‌نشین شد. او در جریان بازی برگزارنشده با سپاهان، جایی در ترکیب اصلی نداشت و در آخرین نبرد پرسپولیس در دوران شیوع کرونا روبه‌روی شهرخودرو مشهد نیز، نیمکت‌نشین بود. آخرین تجربه سنگربانی این گلر برای قرمزها، به دیدار با الشارجه در امارات برمی‌گردد. مسابقه‌ای که با تساوی دو بر دو و نمایشی نه‌چندان درخشان از این گلر به پایان رسید. جالب اینکه این نتیجه، در آخرین تجربه سنگربانی او برای پرسپولیس در فوتبال ایران نیز رقم خورد. نبرد با استقلال در شهرآورد، شاید آخرین حضور رسمی بیرو در لیگ برتر ایران باشد.

بدون تردید بیرانوند، به عنوان یکی از بهترین گلرهای تاریخ باشگاه به خاطر سپرده خواهد شد. او در این سال‌ها، مرد مطمئن دروازه تیمی بود که بعد از عابدزاده، هیچ‌وقت روی خط دروازه یک سنگربان تمام‌عیار نداشت. البته که بیرانوند بارها از خودش تمرکززدایی کرد، بارها مصاحبه‌های اعصاب‌خرد‌کن انجام داد و گاهی روی اعصاب هواداران پرسپولیس راه رفت اما بدون واکنش‌های استثنایی او، رسیدن به فینال آسیا ممکن نمی‌شد. هنوز هم هیچ‌کس سیو استثنایی او روبه‌روی ژاوی را در آخرین ثانیه‌های دیدار با السد از یاد نمی‌برد. جایی که سنگربان پرسپولیس در نقش یک ناجی بزرگ برای تیمش ظاهر شد و جلوی بازگشت السد به بازی را گرفت. او دوران بسیار موفقی را در پرسپولیس سپری کرده و حالا برای یک چالش جدی دیگر آماده می‌شود. شاید این سنگربان، روزی دوباره به دروازه قرمزها برگردد اما به نظر می‌ر‌سد درخشش رادو در شرایط فعلی، نگرانی‌ها برای جانشینی بیرانوند را در بین هواداران پرسپولیس به حداقل رسانده است.