چراغ المپیک برای بوکس روشن شد

تیم‌ ملی بوکس ایران توانست با کسب دو سهمیه المپیک، به کار خود در رقابت‌های انتخابی قاره آسیا به میزبانی اردن پایان دهد. در آخرین روز این مسابقات، دانیال شه‌بخش با شکست دادن حریفی از هنگ‌کنگ در سه راند متوالی، سهمیه وزن ۵۷ کیلوگرم را به دست آورده بود. دانیال در این دیدار بسیار مسلط بود و سزاوارانه به پیروزی رسید تا نخستین المپین بوکس ایران لقب بگیرد. همچنین در ادامه رقابت‌ها شاهین موسوی بوکسور ۷۵ کیلوگرم ایران با شکست دادن حریف مغولستانی، توانست دومین سهمیه ایران برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو را به دست آورد. به این ترتیب تیم ملی ایران با کسب دو سهمیه، به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. بوکسور میان‌وزن تیم ملی ایران در راند نخست بازی کاملا مسلط بود و با رای داوران برنده رینگ معرفی شد، در راند دوم هم موسوی بازی را تهاجمی شروع کرد و ۳۰ ثانیه مانده به پایان راند، ابروی بوکسور مغولستان دچار خونریزی شد تا با رای داوران، بازی دو بر صفر به سود نماینده ایران پایان یابد. امید احمدی‌صفا ۵۲ کیلوگرم، اشکان رضایی ۶۳ کیلوگرم، سجاد کاظم‌زاده ۶۹ کیلوگرم، احسان روزبهانی ۸۱ کیلوگرم،‌ طوفان شریفی ۹۱ کیلوگرم و ایمان رمضانپور ۹۱+ کیلوگرم دیگر بوکسورهای ایران در این رقابت‌ها بودند که از کسب سهمیه المپیک بازماندند. هدایت تیم ‌ملی ایران در این مسابقات را علیرضا استکی به عنوان سرمربی بر عهده داشت.

    

4 تورنمنت در انتظار بسکتبال

تیم ملی بسکتبال ایران که تنها سهمیه المپیک 2020 توکیو را در مسابقات جام جهانی 2019 از قاره آسیا گرفت، پیش از حضور در المپیک چند تورنمنت مهم را تجربه خواهد کرد.  تیم ملی بسکتبال ایران به دعوت فدراسیون بسکتبال اسپانیا برای حضور در تورنمنت بین‌المللی که اواسط تیرماه 1399 در شهر والنسیا برگزار خواهد شد پاسخ مثبت داده است. آسمانخراش‌های ایران بلافاصله بعد از این بازی‌ها در مسابقات بین‌المللی ژاپن پیش از حضور در المپیک شرکت خواهند کرد. همچنین تیم‌های بسکتبال پنج نفره مردان و زنان ایران در تیرماه سال آینده برای حضور در مسابقات جام ویلیام جونز راهی چین‌تایپه خواهند شد.  

    

تعلل فیلا برای معرفی میزبان‌ها

این روزها فدراسیون کشتی، کادر فنی تیم‌های ملی و کشتی‌گیران آزاد و فرنگی‌کار کشورمان در انتظار اعلام زمان و مکان برگزاری مسابقات گزینشی المپیک در قاره آسیا هستند. چین اولین میزبانی بود که به علت شیوع بیماری کرونا در کشورش، میزبانی این گزینشی را از دست داد. چینی‌ها بیماری‌شان را به سایر کشورها نیز سرایت دادند و از همین رو در ابتدا خطر در محدوده آسیا بیشتر از سایر قاره‌ها احساس شد. بنابراین وزارت ورزش قرقیزستان هم از برگزاری این رقابت‌ها انصراف داد. حالا همه در انتظار اعلام برنامه جدید برای گزینشی‌ها، در پی شرایط جدید از سوی نناد لالوویچ هستند، اما مشخصا رییس اتحادیه جهانی کشتی نمی‌تواند در این خصوص به تنهایی تصمیم بگیرد.

هرچند تمام اظهارنظرها از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، تاکید بر برگزاری المپیک در موعد مقرر است، اما شرایط کنونی جهان در وضعیتی نیست که به واقع در این مقطع بشود مسابقه‌ای در راستای المپیک برگزار کرد. از این رو، نهاد تصمیم‌گیرنده درباره مسابقات گزینشی المپیک، اتحادیه جهانی کشتی نیست و به نظر، این IOC خواهد بود که باید تکلیف فدراسیون‌های جهانی عضو را در این خصوص روشن کند. یا باید برنامه جدیدی برای گزینشی‌ها و به حداقل رساندن مسابقات داشت و یا اینکه در همین روزها خبر تعویق المپیک اعلام خواهد شد. محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی پیشنهاد تجمیع دو مسابقه گزینشی را ارائه کرد و معتقد بود می‌شود آن را به اتحادیه جهانی نیز اعلام کرد. در هر صورت وضعیت امروز جهان نشان می‌دهد که کار و تصمیم‌گیری خارج از عهده اتحادیه جهانی است و حالا یک سوال بزرگ، می‌تواند در سرنوشت مسابقات گزینشی موثر باشد: آیا المپیک پیش رو به تعویق خواهد افتاد؟