آریا طاری

نمایش استقلال در جدال این هفته با ذوب‌آهن، چندان امیدوارکننده نبود اما آبی‌ها توانستند به یک پیروزی خفیف مقابل رقیب اصفهانی‌شان دست پیدا کنند. شاید کم‌تر تیمی در تاریخ باشگاه استقلال، به اندازه تیم این فصل باشگاه «بدشانسی»‌های مختلف را تجربه کرده باشد. استقلالی‌ها این هفته ناچار شدند دیدار خانگی‌شان را در استادیوم بدون تماشاگر پشت سر بگذارند. انتشار ویرس کرونا، تازه‌ترین دردسری است که در این فصل به فرهاد و تیمش تحمیل می‌شود. برخلاف بعضی از تیم‌ها، آنها اهل «به هم زدن» بازی‌های بدون تماشاگر نیستند.

اف.ای.تی.اف

اولین بدشانسی بزرگ، با «مشکل» انتقال پول به سرمربی ایتالیایی به وجود آمد. به تصویب نرسیدن الحاق ایران به اف.ای.تی.اف، موجب شد که آبی‌ها برای انتقال پول به حساب این مربی به مشکل بخورند. در نتیجه استراما ناگهان تصمیم به ترک فوتبال ایران گرفت. البته که در این روند، مدیران باشگاه استقلال به اندازه کافی «صداقت» نداشتند و تا می‌توانستند هم «بدقول» بودند اما باز هم نمی‌توان نقش مسائل مالی و به ویژه ماجرای اف.ای.تی.اف را در داستان جدایی مرد ایتالیایی انکار کرد. این اولین بدشانسی فصل آبی‌های پایتخت بود اما آخرین دردسری نبود که باشگاه در این فصل با آن دست و پنجه نرم کرده است. به مرور زمان، مشکلات بزرگ دیگری نیز در مسیر استقلال قرار گرفت. تیمی که ظاهرا برای رسیدن به موفقیت در جام‌های مختلف، باید از هفت‌خوان رستم و حتی چیزی بیشتر از آن عبور کند.

 ای.اف.سی

تا فصل گذشته، تنها دیدارهای نمایندگان ایران با باشگاه‌های عربستان در زمین بی‌طرف برگزار می‌شد اما کنفدراسیون فوتبال آسیا ناگهان در این فصل تصمیم گرفت به دلایل مختلف، میزبانی را از نمایندگان فوتبال ایران نیز بگیرد. البته با مجموع فعل و انفعالاتی که رخ داد، ای.اف.سی از این تصمیم عقب‌نشینی کرد. با این وجود استقلال مجبور شد با وجود میزبان بودن مقابل الکویت در اولین دیدار از مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان، برای بازی با این تیم به کشور امارات سفر کند. فرهاد و پسرها الکویت را شکست دادند و در مسیر رسیدن به لیگ قهرمانان، از سد الریان نیز گذشتند اما تحمیل دو پرواز رفت و برگشت بیشتر به آنها، موجب خستگی بیشتر تیم و در نتیجه، رفتن باشگاه به استقبال مصدومیت‌های تازه شد. در فصلی که این تیم سرمربی‌اش را به سادگی از دست داده بود، موضع‌گیری ای.اف.سی و البته مشکلات پروازی ایران، یک چالش بزرگ دیگر برای آبی‌های پایتخت به وجود آورد.

 موج مصدومیت‌ها

استقلالی که روبه‌روی الاهلی عربستان قرار گرفت، تقریبا یک تیم کامل را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت. آسیب‌دیدگی‌ها در خطوط مختلف زمین، تجربه آزاردهنده‌ای برای آبی‌های پایتخت بود. این تیم در خط دفاع، عارف غلامی و سیاوش یزدانی را برای مدتی نسبتا طولانی از دست داد .سیاوش در آخرین دقایق نبرد با سپاهان در نقش جهان مصدوم شد و عارف نیز در دیدار تدارکاتی روبه‌روی داماش، شانس همراهی تیمش را برای مدت زیادی از دست داد. مصدوم بعدی باشگاه، فرشید اسماعیلی بود اما آسیب‌دیدگی شیخ دیاباته، یک تهدید بزرگ برای خط حمله باشگاه به شمار می‌رفت. شیخ که یکی از بهترین‌های این فصل استقلال بود، حداقل تا شروع سال جدید نمی‌تواند برای باشگاه توپ بزند. 10 روز پس از شیخ، قائدی نیز آسیب دید اما او توانست کمی زودتر آمادگی بازگشت به ترکیب آبی‌ها را به دست بیاورد. علی کریمی و میلیچ، دچار سرماخوردگی شدید شدند و فرشید باقری نیز مصدومیت را تجربه کرد. این حجم از بازیکن مصدوم در یک باشگاه، بی‌سابقه به نظر می‌رسد. حتی محمد بلبلی نیز قبل از انجام اولین بازی رسمی با پیراهن استقلال، آسیب دید تا زمان ورودش به ترکیب تیم، به تاخیر بیفتد. شاید اگر این آسیب‌‌دیدگی‌ها نبودند استقلال به جای رسیدن به تنها یک امتیاز از دو بازی ابتدایی لیگ قهرمانان، همه امتیازهای کامل این دو بازی را به دست می‌آورد.

 داوری

تصمیم‌ جنجالی کمک‌داور در آخرین مسابقه آسیایی استقلال تا امروز، به شدت برای این باشگاه گران تمام شد. آنها اصلا انتظار نداشتند که گل کاملا سالم ارسلان مطهری، به همین سادگی مردود اعلام شود. داوری‌ها در چند مسابقه خاص، برای آبی‌ها گران تمام شده است. یکی از این بازی‌ها، نبرد با سپاهان در نقش جهان بود که داور خطای هند آشکار مدافع سپاهانی‌ها را اعلام نکرد. این اتفاق در چند مقطع دیگر از این فصل نیز برای این تیم رقم خورده و به این باشگاه، لطمه‌ وارد کرده است. 

و حالا کرونا

آخرین قسمت از سریال بدشانسی‌های این فصل استقلال، ویروس کرونا بوده است. ویروسی که موجب شد این تیم دیدار حساس با ذوب را بدون حضور تماشاگر برگزار کند. با ورود این ویروس، احتمال دارد که دیدارهای آسیایی بعدی استقلال نیز در زمین بی‌طرف انجام شود و این تیم تا پایان مرحله گروهی، حتی یک مسابقه را نیز در تهران برگزار نکند. این چالش تازه‌ای برای آبی‌های تهران به شمار می‌رود. تیمی که یکی از عجیب‌ترین فصل‌های همه ادوارش را سپری می‌کند. تیمی که به سرشاخ شدن با دردسرهای عظیم، خو گرفته است.