بیمارستانِ فرهاد!

مصدومیت مهدی قائدی، آخرین تصویری بود که هواداران استقلال در بدبینانه‌ترین تصورات‌شان از وضعیت تیم در انتظارش بودند. قائدی در آسیب‌دیدن هم، با دیاباته به هماهنگی رسید و حالا هر دو ستاره از زوج درخشان خط حمله استقلال، با آسیب‌دیدگی دست و پنجه نرم می‌کنند. مصدومیت‌ها مثل یک سونامی تمام‌عیار به استقلال هجوم آورده‌اند و این تیم، وضعیت نگران‌کننده‌ای را پشت سر می‌گذارد. به نظر می‌رسد روزهای دشوار فرهاد روی نیمکت باشگاه آغاز شده و حالا شاید مجیدی، حسرت فعالیت کم در پنجره زمستانی نقل و انتقالات را بیشتر از گذشته احساس کند.

آریا طاری

شروع آبی‌ها در اولین نبرد از مرحله گروهی لیگ قهرمانان، شروع امیدوارکننده‌ای به نظر می‌رسید. در اولین دقایق بازی با الشرطه عراق، همه چیز بر وفق مراد آبی‌ها پیش رفت و مدافع حریف، به اشتباه دروازه خودی را باز کرد. پسران فرهاد، به خوبی توانستند بازی‌شان را به حریف تحمیل کنند و مثل همیشه، یک گل زودهنگام به ثمر برسانند اما ظاهرا این روزی پیروزی‌های آبی‌پوشان، قرار است به طرف تساوی منحرف شوند. تیمی که دو بار برتری در دربی را از دست داده بود، در برابر الشرطه نیز گل تساوی را دریافت کرد. اشتباه فردی شاهین طاهرخانی در پنالتی‌دادن به حریف، استقلال را در شروع نیمه دوم با یک شوک بزرگ روبرو کرد و در ادامه بازی نیز نمایش مرتضی تبریزی، فاجعه‌بار به نظر می‌رسید. استقلال در این فصل هرگز با حضور بیشتر از یک نیمه‌ای تبریزی در ترکیب، «برنده» نبوده است. همه موقعیت‌هایی که مرتضی از دست داد، همه سهل‌انگاری‌های او در فرصت‌های ایده‌آل و همه معطلی‌های این مهاجم در آفساید، عملا شانس برتری را از استقلال گرفتند. اگر شیخ و مهدی هر چه زودتر به ترکیب برنگردند، تیم دوباره با مشکلات بزرگ گلزنی روبرو خواهد شد. نمایش بودروف در اولین بازی با لباس استقلال، امیدوارکننده به نظر می‌رسید اما حجم مصدومیت‌هایی که این روزها روی دست فرهاد باقی مانده، اوضاع را برای سرمربی استقلال بسیار سخت خواهد کرد. آبی‌ها در قلب دفاع، سیاوش یزدانی و عارف غلامی را در اختیار ندارند. بازیکنانی که هر کدام در مقطعی از فصل به صورت ثابت به میدان رفتند و حالا در غیاب آن‌ها، استقلال روی نیمکت جایگزین مناسبی برای مدافعان‌اش نخواهد داشت. شاهین طاهرخانی جوان البته عملکرد خوبی در این تیم داشته اما دیدار با الشرطه، نشان داد که او هنوز از آمادگی کامل برای نبردهای حساس و سخت آسیایی برخوردار نیست. در خط هافبک، داریوش شجاعیان تا پایان فصل دور از میادین خواهد بود. بازیکنی که به کمک تکنیک‌اش می‌توانست به تیم کمک کند و گره‌های زیادی را از کار استقلال باز کند. فرشید اسماعیلی، همچنان در مصدومیت به سر می‌برد، محمد بلبلی هنوز از شروع فصل حتی یک بازی برای تیم جدیدش انجام نداده و محسن کریمی، مشتری همیشگی کلینیک باشگاه بوده است. اگر شیخ و مهدی را نیز به این فهرست اضافه کنید، متوجه می‌شوید که این روزها یک بیمارستان مصدوم، این روزها فرهاد را به دردسر انداخته‌اند.

برای جنگیدن در سه جبهه سخت، استقلال به مهره‌های بیشتری نیاز دارد. فرهاد بارها این تیم را یکی از بهترین استقلال‌های تاریخ دانسته اما این عبارت، کمی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. البته که آبی‌ها تیم خوب و نفرات آماده‌ای دارند اما همین حالا اگر وریا عفوری مصدوم شود، این تیم حتی یک بال راست ذخیره نیز ندارد. در واقع آن‌ها چوب کم تحرکی‌شان را در فصل نقل و انتقالات می‌خورند و در برخی از نقاط زمین، با مشکل جدی روبرو هستند. اگر استقلال شانس بیاورد و مصدوم‌ها یکی یکی برگردند و دیگر مصدومیت جدیدی به تیم اضافه نشود، آن‌ها می‌توانند در همه جام‌ها مدعی باشند اما با این برنامه سخت و فشرده، کار این تیم اصلا ساده به نظر نمی‌رسد. الشرطه، ساده‌ترین تیم این گروه بوده و در شرایط خاص ورزشگاه اربیل، استقلال تنها یک امتیاز از این حریف گرفته است. آن‌ها در ادامه راه با تیم‌های سخت‌تر و بزرگ‌تر روبرو می‌شوند، در لیگ رقبای زیادی دارند و در جام حذفی، باید با سپاهان مسابقه بدهند. در کنار همه مصدومیت‌ها، ماجرای شیخ دیاباته نیز به شدت برای هواداران باشگاه نگران‌کننده به نظر می‌رسد. چرا که آخرین نفراتی که برای «دیدن خانواده» استقلال را به مقصد یک کشور خارجی ترک کردند، دیگر به این تیم برنگشتند! فسخ قرارداد دیاباته، این روزها کابوسی برای هواداران باشگاه آبی پایتخت به شمار می‌رود.

اگر استقلال شانس بیاورد و مصدوم‌ها یکی یکی برگردند و دیگر مصدومیت جدیدی به تیم اضافه نشود، آن‌ها می‌توانند در همه جام‌ها مدعی باشند اما با این برنامه سخت و فشرده، کار این تیم اصلا ساده به‌نظر نمی‌رسد

استقلال فرهاد، پتانسیل هر چیزی را دارد. اگر همه چیز خوب پیش برود، آن‌ها می‌توانند کارهای بزرگی انجام بدهند و از طرفی، این احتمال وجود دارد که دست‌شان از همه جام‌ها نیز کوتاه بماند. دو تساوی متوالی، روند بردهای پیاپی این تیم را قطع کرده و اگر نفرات مصدوم هر چه زودتر برنگردند، اوضاع تیم آرام نخواهد شد. دیاباته و قائدی، کلیدی‌ترین ستاره‌ها در شکل‌گیری یک فصل درخشان برای استقلال بوده‌اند و بدون آن‌ها، رویاپردازی در مورد هر چیزی، غیرممکن به نظر می‌رسد. این تیم یک ترکیب اصلی خوب در اختیار دارد اما جایگزین‌ها در استقلال، نمی‌توانند بار این تیم را به دوش بکشند.