سابر به قولش عمل کرد

تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران در بخش تیمی جام جهانی لهستان با غلبه بر مجارستان که عنوان قهرمانی اروپا را در اختیار دارد، جایگاه پنجم این رقابت‌ها را از آن خود کرد و برای نخستین بار سهمیه تیمی المپیک را به دست آورد. در پایان جام جهانی لهستان با توجه به نتایج کسب شده و موقعیت جدیدی که ایران و رقبایش در رنکینگ جهانی کسب کردند، سهمیه ایران به عنوان تیم اول قاره آسیا مسجل شد. بر این اساس که تیم ایران در پایان جام جهانی لهستان صاحب ۲۰۶ امتیاز المپیکی شد، در حالی که چین و ژاپن مجموعه امتیازات المپیکی خود را به ترتیب به ۱۶۰ و ۱۴۹ رساندند. البته جام جهانی ایتالیا و مجارستان دو رویداد دیگری است که در امتیاز المپیکی تیم‌های شمشیربازی تاثیرگذار است اما طبق قوانین فدراسیون جهانی فقط نتیجه یکی از این دیدارها برای تیم‌هایی که رویدادهای گزینشی گذشته را پشت سرگذاشته‌اند، محاسبه خواهد شد. به این ترتیب با توجه فاصله امتیازی ایجاد شده میان ایران و چین و ژاپن، سهمیه تیمی ایران مسجل شده است و در دو دیدار پیش رو هر اتفاقی که بیفتد، حتی اگر یک شگفتی بزرگ رخ دهد، هیچ چیز سهمیه المپیک شاگردان فخری را تهدید نمی‌کند. شمشیربازی ایران پس از چند دهه با مجتبی عابدینی در المپیک ۲۰۱۲ لندن حضور داشت. این حضور برای المپیک ۲۰۱۶ ریو با شرکت همزمان مجتبی عابدینی و علی پاکدامن به دو نفر افزایش یافت. حالا برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو و به لطف سهمیه تیمی به دست آمده، ایران سه نماینده در مسابقات شمشیربازی خواهد داشت. در جام جهانی لهستان، تیم ایران با ترکیب مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی به میدان رفت.

     

آزادکاران بر قله آسیا

سی و سومین دوره رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا در حالی در دهلی نو کشور هند برگزار شد که در پایان تیم ایران با دو مدال طلای محمدجواد ابراهیمی و مجتبی گلیج در وزن 92 و 97 کیلوگرم، دو مدال نقره امیرحسین حسینی و احمد بذری در اوزان 70 و 86 کیلوگرم و چهار مدال برنز امیرحسین مقصودی، مصطفی حسین‌خانی، علی سوادکوهی و پرویز هادی در اوزان 65، 74، 79 و 125 کیلوگرم و کسب 168 امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت. غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد پس از قهرمانی تیمش گفت:«هدف اصلی ما از حضور در این مسابقات همین موضوع بود و بتوانیم اوضاع المپیکی را بشناسیم. سطح مسابقه واقعا بالا بود و تیم‌های ازبک، قزاق، ژاپن، قرقیز و هندوستان با تمام توان حضور داشتند و کارمان سخت بود. کاملا مدال‌ها تقسیم شده است. دو طلا قزاق، ژاپن، قرقیز و ایران و یک طلا هندوستان و یک طلا ازبکستان به دست آوردند و نشان می‌دهد رقابت از نظر کیفی و کمی در سطح بالایی بود و اهدافی که در ذهن ما بود به طور کامل اجرا شد.»

     

دومین برد بسکتبال در آزادی

در ادامه رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا بسکتبال، تیم ملی کشورمان در سالن آزادی میزبان قطر بود که این بازی با برتری ۹۵ بر ۵۲ ایران به پایان رسید. برای این مسابقه مهران شاهین‌طبع تیمش را با ترکیب سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، محمد حسن‌زاده و حامد حدادی به میدان فرستاد. در کوارتر اول قطری‌ها بازی پرفشاری را آغاز کردند اما در ادامه ملی‌پوشان کشورمان بازی را در اختیار گرفتند توانستند ۲۴ بر ۹ به پیروزی برسند. در کوارتر دوم بازی نزدیک دنبال شد و دو تیم در امتیاز آوری تقریبا برابر بودند اما پیروزی ۲۱ بر ۱۸ برای ایران رقم خورد. در 10 دقیقه سوم نیز شاگردان شاهین‌طبع 22 بر 13 پیروز شدند و در کوارتر پایانی نیز نتیجه 28 بر 12 به سود ایران بود. پنجره دوم مسابقات انتخابی  آذرماه سال آینده برگزار می‌شود.