آریا رهنورد

بازی خداحافظی فرشاد پیوس، اولین و آخرین باری بود که یحیی و فرهاد مجیدی در یک شهرآورد روبه‌روی هم قرار گرفتند. این بازی 23 سال قبل در ورزشگاه آزادی برگزار شد و حالا بعد از همه آن سال‌ها، این دو نفر در قامت دو مربی در شهرآورد روبه‌روی هم می‌ایستند. این دومین دربی گل‌محمدی در نقش مربی و اولین شهرآورد فرهاد به عنوان مرد اول نیمکت استقلال خواهد بود. در تاریخ این مسابقه سنتی، مجیدی بیشتر از یحیی برنده بوده و البته بیشتر از این مربی نیز، شکست را پذیرفته است.

امروز برای ساعاتی همه دوربین‌ها، روی دو مربی زوم خواهند کرد. دو مربی که تصمیم‌ها، ترکیب‌ها، تعویض‌ها و نقشه‌های کنار زمین‌شان، امروز مورد قضاوت میلیون‌ها نفر قرار خواهد گرفت. دو مربی که شاید با روحیه متفاوتی به کنفرانس خبری بروند و سوال‌های متفاوتی برای پاسخ دادن، داشته باشند. شروع درخشان، وجه اشتراک هر دو مربی در  استقلال و پرسپولیس بوده است. فرهاد تیمش را از دهان شیر بیرون کشید و استقلال را به سلامت از دو نبرد دشوار با الکویت و الریان، به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا رساند. قدم مهم بعدی برای آنها، شکست دادن تیم جان‌سخت نفت مسجدسلیمان برای تبدیل شدن به یک مدعی قهرمانی در لیگ برتر بود. قدمی که با موفقیت سپری شد. در نقطه مقابل، یحیی برای اثبات توانایی‌ها در اولین گام، تیمی را شکست داد که در نیم‌فصل اول، پرسپولیس کالدرون را برده بود. گل‌محمدی کارش را در پرسپولیس با بردن تراکتورسازی شروع کرد و سپس در یک نبرد دشوار در زمین نفت آبادان، به برتری رسید. پنج پیروزی در پنج مسابقه برای فرهاد و یحیی، نشان می‌دهد که آنها این روزها به هیچ حریفی رحم نمی‌کنند. این دو نفر اصلا با فضای دربی بیگانه نیستند. چراکه بارها به عنوان بازیکن، این مسابقه خاص را تجربه کرده‌اند. آن هم در روزهایی که شهرآورد، به مراتب حساس‌تر، نفس‌گیرتر و جنجالی‌تر از این روزها بود.

داستان دربی برای یحیی، از سال 1374 شروع شد. او اولین بازی‌اش برای قرمزها در این جدال سنتی را در دیدار برگشت همان سال انجام داد. او و فرهاد یک بار در تاریخ شهرآورد روبه‌روی هم قرار گرفتند. این بازی، همان مسابقه معروف خداحافظی فرشاد پیوس بود که با برتری سنگین سه به صفر قرمزها همراه شد. پرسپولیسی‌ها از این بازی که تیرماه 76 در لیگ آزادگان ششم برگزار شد، به عنوان یکی از بهترین خاطره‌های‌شان از شهرآورد نام می‌برند. اشتباه منجر به گل سریع علی سامره در لیگ برتر دوم، تلخ‌ترین خاطره گل‌محمدی از دربی به شمار می‌رود اما خود او، خیلی زود جبران کرد و در شهرآورد برگشت همان فصل، موفق شد اولین و آخرین گلش را به استقلال بزند و زمینه‌ساز پیروزی قرمزها شود. تنها شکست گل‌محمدی در این مسابقه، به لیگ برتر سوم برمی‌گردد. جایی که خود او می‌توانست در دقایق پایانی تیمش را نجات بدهد اما ضربه‌اش به دیرک دروازه برخورد کرد. چهار تساوی، سه پیروزی و یک شکست، حاصل کار گل‌محمدی در هشت دربی به عنوان بازیکن بوده است. فرهاد مجیدی اما به عنوان بازیکن، 16 دربی را تجربه کرده است. او که شروعش در شهرآوردها با شکست سه بر صفر مقابل پرسپولیس بود، در فاصله دربی‌های 43 تا 47 هرگز به عنوان برنده از زمین خارج نشد. فرهاد حتی در مسابقه معروف «9 نفره» نیز نتوانست دروازه قرمزها را باز کند. اولین گل مجیدی در دربی‌ها، سال 88 به ثمر رسید تا استقلال که اولین گل مسابقه را از تیم کرانچار دریافت کرده بود، یک امتیاز از این نبرد به دست بیاورد. در دربی برگشت همان سال، فرهاد که حالا موتور گل‌زنی‌اش در دربی‌‌ها روشن شده بود، دوباره دروازه پرسپولیس را باز کرد اما این بار قرمزها با گل هادی نوروزی و شلیک استثنایی کریم باقری پیروزی را جشن گرفتند. کابوس نبردن در شهرآورد برای این بازیکن بالاخره در هم شکسته شد. فرهاد در آخرین ثانیه‌های دربی 69 با یک فرار تماشایی از عمق دفاع پرسپولیس، توپ را به درون دروازه فرستاد تا اولین برد از سریال بردهای چهارگانه استقلال مظلومی مقابل پرسپولیس خلق شود. آخرین گل مجیدی در این بازی هم در دربی 71 پیروزی دیگری را برای او رقم زد. چهار پیروزی، چهار شکست و هشت تساوی در 16 مسابقه، حاصل کار بازیکنی بود که حالا به عنوان خالق نماد چهار در شهرآوردها شناخته می‌شود. یحیی همیشه یک فوتبالیست آرام بود و هیچ‌وقت یک چهره جنجالی در دربی به شمار نمی‌رفت. درست بر عکس فرهاد مجیدی که به خاطر پست بازی‌اش، همیشه در کانون توجه قرار داشت. آنها در قامت بازیکنان این دو باشگاه، شروع متفاوتی را در شهرآورد تجربه کردند و حالا باید دید که به عنوان سرمربی، چه شروعی در این جدال خواهند داشت. شاید هیچ‌کس به جز این دو نفر، نمی‌توانست پس از پر کردن جای مربی خارجی، به همین سرعت روی سکوها و در بین بازیکن‌ها پذیرفته شود. یحیی و فرهاد، دو چهره امیدوارکننده برای دو باشگاه هستند و امیدوارند فرمول رسیدن به پیروزی در دربی، امروز توی جیب کت‌شان باشد!