آریا رهنورد

دومین دوران کاری در پرسپولیس، تفاوت‌های بسیار بزرگی با اولین دوره دارند. در آن مقطع، او به عنوان دستیار مانوئل ژوزه، فرصت سرمربیگری تیم را بعد از جدایی مرد پرتغالی به دست آورد اما حالا یحیی به عنوان یک مربی پرتجربه به این تیم برگشته است. در آن مقطع، گل‌محمدی مرد اول نیمکت تیمی بود که از آخرین قهرمانی‌اش چندین سال می‌گذشت اما حالا او با هدف پوکر قهرمانی به تیم اضافه شده است. همه چیز با گذشته متفاوت است و انتظارات از این مربی نیز متفاوت خواهد بود. این دومین و شاید «آخرین» شانس او برای اثبات توانایی‌هایش به عنوان سرمربی باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس است.

 مدیریت مهره‌های بزرگ

آن‌چه اولین تجربه سرمربیگری یحیی در پرسپولیس را به بن‌بست کشاند، ناکامی این مربی در تعامل با بازیکنان بزرگ تیم بود. رفتار او با مهدوی‌کیا و چند بازیکن سرشناس دیگر، عملا تیم را در معرض حواشی بزرگ قرار داد و در نهایت آن تیم، در فینال جام حذفی شکست خورد. گل‌محمدی حالا سرمربی تیمی است که یکی از گرانقیمت‌ترین و بهترین ترکیب‌های فوتبال ایران را در اختیار دارد. تا امروز، برخی بر این باور بوده‌اند که یحیی، از اتوریته لازم برای کار کردن در باشگاه‌های بزرگ و پرهیاهو برخوردار نیست. این فرضیه یک بار در پرسپولیس به اثبات رسیده و حالا گل‌محمدی برای نتیجه گرفتن در تیم جدیدش، باید با آن بجنگد. او نسبت به گذشته، تجربه به مراتب بیشتری دارد اما در همه این سال‌ها، هدایت تیم‌های پرستاره را بر عهده نگرفته و حالا در پرسپولیس، چالش تازه‌ای را تجربه خواهد بود. اگر او این ماموریت را با موفقیت پشت سر بگذارد و بازیکنان سرشناس تیم را به درستی مدیریت کند، یک قدم رو به جلوی کلیدی در مسیر مربیگری‌اش برداشته است.

حل مشکل گل‌زنی

گل‌زنی، کلیدی‌ترین مشکل قرمزها در نیم‌فصل اول لیگ برتر بوده است. پرسپولیس در نقل و انتقالات نیم‌فصل، اوساگونا را به خدمت گرفته اما خرید این بازیکن نمی‌تواند به تنهایی مشکلات هجومی تیم را حل کند. جالب اینکه خود یحیی نیز در شهرخودرو با چنین معضلی دست و پنجه نرم کرده است. تیم او در 16 مسابقه نیم‌فصل اول لیگ، تنها 13 گل به ثمر رساند. این عدد برای پرسپولیس 20 گل بود. قرمزها برای قهرمانی در کنار حفظ آمار درخشان دفاعی، باید در خط حمله به مراتب آماده‌تر و گل‌زن‌تر ظاهر شوند. کمک به اوج گرفتن مهره‌های هجومی فعلی تیم در کنار استفاده از نفرات جدید، شاید این مشکل را در تیم یحیی کمرنگ کند. علی علیپور در مجموع، فصل خوبی را پشت سر نگذاشته اما شاید سرمربی جدید، اعتماد به نفس از دست رفته را دوباره به این بازیکن برگرداند. علاوه بر این، یحیی باید کیفیت بالای نفراتی مثل ترابی را نیز حفظ کند و به بهترین شکل از آنها در تیمش بهره ببرد. 

بازی زیبا

در فوق‌العاده بودن نتایج گابریل کالدرون، تردیدی وجود ندارد اما تیم او تقریبا هیچ‌وقت فوتبال زیبایی ارائه نکرد. البته که نمایش‌های فصل آخر برانکو نیز نسبت چندانی با فوتبال زیبا و شورانگیز نداشت. حالا هواداران پرسپولیس امیدوارند یحیی، فوتبال مدرن و تماشایی را با خودش به این باشگاه بیاورد. اساسا وقتی سرمربی یک تیم «صدرنشین» می‌شوید، انتظارها از شما تنها به نتیجه محدود نخواهد بود. تیم‌های گل‌محمدی در این سال‌ها، همیشه فوتبالی مالکانه، رو به جلو، دلچسب و پرموقعیت را ارائه داده‌اند و حالا که او در پرسپولیس ابزار کافی را برای ارائه این بازی در اختیار دارد، همه در انتظار تماشای نمایش‌های جذاب این تیم هستند. تیمی که باید هم خوب نتیجه بگیرد و هم خوب فوتبال بازی کند. 

نیمکت قدرتمند

سرمربی جدید سرخپوشان، هنوز نفرات مدنظرش را برای نیمکت تیم معرفی نکرده است. او برای نتیجه ‌گرفتن در پرسپولیس، به یک کادر فنی قدرتمند نیاز خواهد داشت. از دست دادن کریم باقری، می‌تواند یک اشتباه نابخشودنی تلقی شود. کریم در این سال‌ها یکی از عوامل مهم موفقیت پرسپولیس بوده است. دستیاری که بدون حاشیه به کارش ادامه می‌دهد، نقش یک بزرگ‌تر را برای بازیکنان بازی می‌کند و هرگز به دنبال «جانشینی» سرمربیان پرسپولیس نیست. احتمالا همان کادری که در شهرخودرو همراه یحیی هستند، در پرسپولیس نیز او را همراهی خواهند کرد. این مربی در مشهد، از داوود فنایی به عنوان مربی گلرها استفاده می‌کرد. مردی که خودش چند سال روی خط دروازه پرسپولیس حضور داشت. حمید مطهری نیز یکی دیگر از دستیارهای یحیی در مشهد بوده که سابقه حضور در پرسپولیس پروین را دارد. در کنار همه این چهره‌های آشنا، شاید یک مربی بدنساز خارجی نیز برای این تیم مفید باشد.

حداقل یک جام

هواداران پرسپولیس در این سال‌ها به گرفتن جام‌های مختلف عادت کرده‌اند و اصلا دوست ندارند که به هر دلیلی، ناچار به ترک این عادت باشند. قرمزها این فصل هم شرایط ایده‌آلی برای بردن حداقل یک جام دارند. این تیم در جمع چهار تیم نهایی جام حذفی قرار گرفته و در لیگ برتر نیز صدرنشین است. گرفتن حداقل یک جام در این فصل، می‌تواند به دوران حضور یحیی روی نیمکت سرخ‌ها تداوم ببخشد. اگر او این بار هم بدون جام بماند، بعید نیست خیلی زود اعتماد هواداران باشگاه را از دست بدهد.