جنگ سهمیه روی دیوار چین

مهم‌ترین تورنمنت والیبال ایران امروز کلید می‌خورد. مسابقه‌ای که آخرین شانس بلندقامتان ایران است تا با قهرمانی در آن نام خود را به لیست کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو اضافه کنند.

نگار رشیدی

پس از اینکه تیم ایران در خاک روسیه قافله رقابت بر سر کسب سهمیه المپیک را به میزبانش باخت، تمام هم و غم این رشته به رقابت‌های قاره‌ای انتخابی المپیک معطوف شد که چین میزبان آن است. در همین راستا بالاخره انتخابات این فدراسیون که یک سال بدون رییس در بلاتکلیفی بود برگزار شد و این محمدرضا داورزنی بود که مطابق پیش‌بینی‌ها به ریاست والیبال بازگشت تا این رشته یک بار دیگر با حضور او به اوج برگردد. داورزنی از نخستین دقایق انتخابش تاکید کرد که اولویت فدراسیون تیم ملی و موفقیت در انتخابی المپیک است. به همین خاطر او خیلی زود تصمیم گرفت لیگ برتر را تعطیل کند تا اردوی تیم ملی را تشکیل دهد. اردویی که بخشی از آن بدون بازیکنان لژیونر برگزار شد. مصدومیت قائمی و به دنبال آن امیر غفور که حضور در انتخابی المپیک را از دست دادند اتفاقات تلخی بود که برخی نگرانی‌ها را ایجاد کرد. همچنین نداشتن اردوی تدارکاتی در حالی که چین و استرالیا دو رقیب اصلی ایران در این رقابت‌ها به خوبی هرچه تمام‌تر آماده این رویداد شدند، نگرانی بزرگ‌تری را ایجاد کرد که مبادا شاگردان کولاکوویچ در چین المپیکی نشوند. اما کادر فنی خیلی زود جایگزین غفور را انتخاب کرد و شهرام محمودی را به تیم ملی برگرداند تا از تجربه او کنار پاس‌های سعید معروف استفاده کند. البته نباید فراموش کرد تیم ملی یک قدیمی دیگر را هم در جمع خود دارد و او کسی نیست جز مجتبی میرزاجانپور که پس از مدت‌ها دوباره نظر سرمربی را جلب کرد. از سوی دیگر خبر خوش برای والیبال ایران این بود که در مرحله گروهی رقابت‌ها دو بازی نخست مقابل چین‌تایپه و قزاقستان حکم دیدار تدارکاتی را دارد و بلندقامتان به خوبی از این دو مسابقه استفاده خواهند کرد. هرچند آنها پیش از آغاز رقابت‌ها بعد از تمرین با تیم قطر یک مسابقه هم برگزار کردند و البته این دیدار را باختند ولی با این حال این تیم ایران است که بخت صعود به المپیک را بیشتر از رقیبانش دارد.

این مسابقات آخرین شانس تیم‌های آسیایی برای المپیکی شدن است و والیبال ایران که در دوره قبلی با شکستن طلسم 52 ساله راهش به المپیک را پیدا کرد، هیچ‌جوره قصد ندارد قید دومین حضور متوالی در این رقابت‌ها را بزند. شاید به همین خاطر تمام اعضای کادر فنی و ملی‌پوشان متفق‌القول می‌گویند که محکوم به صعود به المپیک هستند و این کار را خواهند کرد.

شاگردان ایگور کولاکوویچ از نظر روحی و فنی آماده‌اند تا بار دیگر قدرت خود را به رقبا دیکته کنند. آنها به تازگی قهرمان آسیا شده‌اند و روی کاغذ شانس نخست صعود به المپیک هستند. تنها باید در زمین هم حواس‌شان به حساسیت باشد تا با بلیت توکیو به ایران برگردند. حساسیت این مسابقات به حدی است که محمدرضا داورزنی هم چمدان‌هایش را بست و با تیم به چین رفت تا از نزدیک این رقابت‌ها را دنبال کند و البته تلاش کند تا نخستین سفرش در دوره جدید ریاست بر فدراسیون والیبال با جشن صعود به المپیک همراه باشد.

جیانگمن، از امروز میزبان هشت تیمی است که بر سر سهمیه المپیک خواهند جنگید چون با نرسیدن به موفقیت و دور ماندن از سکوی نخست این رقابت‌ها باید با المپیک 2020 خداحافظی کنند. سعید معروف، جواد کریمی، سیدمحمد موسوی، علی شفیعی، علی‌اصغر مجرد، رضا عابدینی، شهرام محمودی، پوریا یلی، میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، مجتبی میرزاجانپور، مرتضی شریفی، محمدرضا موذن و محمدرضا حضرت‌پور 14 والیبالیستی هستند که ایگور کولاکوویچ انتخاب‌شان کرده تا در چین تیم ملی را به المپیک برسانند. 

مهم‌ترین تورنمنت والیبال ایران امروز کلید می‌خورد. مسابقه‌ای که آخرین شانس بلندقامتان ایران است تا با قهرمانی در آن نام خود را به لیست کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو اضافه کنند

ملی‌پوشان با هدایت ایگور کولاکوویچ در مرحله گروهی مسابقات ابتدا با تیم‌های چین‌تایپه، قزاقستان و چین رقابت خواهند داشت. به نظر می‌رسد با توجه به بازی ایران با قطر، سعید معروف، سیدمحمد موسوی، علی‌اصغر مجرد، شهرام محمودی، میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی و محمدرضا حضرت پور(لیبرو) ترکیب تیم ملی را در نخستین بازی انتخابی المپیک تشکیل بدهند. کارشناسان والیبال معتقدند که ایران در رقابت با هشت تیم آسیایی، باید سهمیه المپیک بگیرد و این سهمیه را حتی اگر 80 درصد آماده باشد هم به دست می‌آورد.