تنها سوپراستاد بزرگ شطرنج زیر پرچم فیده

فدراسیون شطرنج به تازگی باید بخش عمده تمرکزش را روی چالش‌هایی بگذارد که یکی پس از دیگری به سراغش می‌آیند. بعد از اینکه شنیده شد پرهام مقصودلو و سیدمحمدامین طباطبایی در اسپانیا با شطرنج‌بازی از رژیم صهیونیستی مسابقه داده‌اند، حالا شنیده می‌شود این فدراسیون در آستانه از دست دادن نخستین و تنها سوپراستاد بزرگ شطرنج ایران است. ماجرا از این قرار است که تیم شطرنج ایران قرار بود با ۱۰ بازیکن در مسابقات سریع و برق آسای جهان که از امروز به میزبانی روسیه آغاز می‌شود حضور داشته باشد اما صادر نشدن مجوز اعزام برای تیم پسران و انصراف یکی از دختران، در نهایت منجر به حضور سه شطرنج‌باز کشورمان در مسکو شد؛ هیچ‌یک از این شطرنج‌بازان هم از ایران راهی مسابقات نشده‌اند! سارا خادم‌الشریعه، آتوسا پورکاشیان و میترا حجازی‌پور شطرنج‌بازان ایرانی حاضر در رقابت‌ها هستند که به ترتیب از چین، آمریکا و فرانسه راهی روسیه شده‌اند. در این میان علیرضا فیروزجا که اخیرا عملکرد بسیار خوبی در تورنمنت‌های مختلف داشته و نظر بسیاری را به سمت خود جلب کرده، اعلام کرد قصد دارد در این رقابت‌ها با پرچم فدراسیون جهانی شرکت کند.

مدتی پیش درباره فیروزجا که به فرانسه رفته بود، صحبت‌هایی مبنی بر تغییر تابعیتش به گوش رسید. موضوعی که با واکنش مهرداد پهلوان‌زاده رییس فدراسیون همراه شد و او ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرد فیروزجا قرار است برای یک تیم باشگاهی در فرانسه بازی کند و ضمن آن قصد دارد مثل بسیاری از لژیونرهای ورزش دیگر اقامت کشوری که در آن بازی می‌کند را بگیرد. فیروزجا حتی به همراه رییس فدراسیون و پدرش به ملاقات وزیر هم رفت و سلطانی‌فر وعده‌هایی برای حفظ او داد. اما حالا ماجرا کاملا متفاوت شده و مشخص نیست چه اتفاقی در حال رخ دادن است. تصمیم سوپر استاد بزرگ شطرنج برای رقابت با پرچم فیده به معنای تغییر تابعیت است. تنها نکته امیدوارکننده برای مسئولان ورزش ایران این است که در پروفایل فیروزجا در سایت فدراسیون جهانی هنوز مقابل فدراسیون وی نام «ایران» به چشم می‌خورد. البته این موضوع در شطرنج تقریبا به امری تکراری تبدیل شده و پیش از این هم افرادی همچون الشن مرادی و امیر باقری هم با پرچم کشورهای آمریکا و فرانسه در مسابقات حضور پیدا کرده بودند.

مهرداد پهلوان زاده رییس فدراسیون شطرنج در این باره گفت:«بعد از این که شورای برون مرزی مخالفت خود را برای اعزام تیم مردان به مسابقات شطرنج سریع و برق آسای قهرمانی جهان اعلام کرد، فیروزجا به من گفت که قصد شرکت در این مسابقات را دارد که من مخالفت خود را در این زمینه اعلام کردم و گفتم فدراسیون اجازه چنین کاری را به او نمی‌دهد اما او گفت که قصد دارد با پرچم فیده در این مسابقات شرکت کند. وی در حال حاضر اقامت فرانسه را دارد و ممکن است تغییر تابعیت او حتی برای آمریکا نیز باشد و بخواهد زیر پرچم فرانسه یا آمریکا در مسابقات شرکت کند اما در شرایط کنونی از نظر قانونی تغییر پرچم برای فیروزجا وجود ندارد و حداقل تا شهریور ۱۴۰۰ باید زیر پرچم ایران در مسابقات حضور پیدا کند.»

او در ادامه این چنین گفت:«من اعتراض خود را به فیده اعلام کردم و قرار است این موضوع در هیات رییسه فدراسیون جهانی بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ شود. هیات رییسه فدراسیون جهانی شطرنج می‌تواند به تنهایی در این باره تصمیم‌گیری و رای نهایی را صادر کند. در واقع این موضوع بدون آنکه ما بتوانیم در ایران کاری انجام دهیم، در فیده حل می‌شود. با توجه به سابقه‌ای که سراغ دارم، بعید می‌دانم فدراسیون جهانی با این مسئله مخالفت کند.»

مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان با یک میلیون دلار جایزه نقدی برگزار می‌شود.