دیگر وقت کار است سینیور!

استراماچونی حق داشت که مقابل بدقولی‌های باشگاه بایستد. او به درستی برای تغییر یک روند اشتباه طغیان کرد و در نهایت شرایطی را به وجود آورد که امیرحسین فتحی، کوله‌بار ناکامی‌اش را بردارد و کادر مدیریتی باشگاه را ترک کند. اصلا مهم نیست که دشمنان استراما در مورد او چه می‌گویند. اصلا مهم نیست که امثال محمد بنا که خودشان بارها و بارها از تیم ملی قهر کرده‌اند، قهر او را سوژه کنند. اصلا مهم نیست که مربیان ایرانی و چهره‌های نزدیک به نیمکت استقلال چه باوری در ذهن دارند. استراماچونی کار اشتباهی انجام نداد اما حالا دیگر هوادارها هم حق دارند که انتظار بیشتری از مرد ایتالیایی داشته باشند. حق دارند که در همین فصل از او «جام» بخواهند.

آریا طاری

ساعاتی قبل از جدال استقلال با ماشین‌سازی در تبریز، آندره‌آ استراماچونی با سفیر ایران در ایتالیا ملاقات کرد. خبرنگار واحد مرکزی خبر در «رررررم» هم بالاخره به آرزویش رسید و توانست یک مصاحبه اختصاصی با این مربی انجام بدهد. در ظاهر همه چیز خوب است و به نظر می‌رسد مرد ایتالیایی همان‌طور که از چند روز قبل وعده داده شده، در بازی سپاهان روی نیمکت آبی‌ها خواهد نشست. متهم کردن استراما کار چندان دشواری نیست. خیلی‌ها او را به سادگی قضاوت می‌کنند و دست روی این نکته می‌گذارند که این مربی باید تحمل بیشتری از خودش نشان می‌داد. کلمه‌ای که در فوتبال حرفه‌ای عملا بی‌معنی به نظر می‌رسد. وقتی یک قرارداد امضا می‌شود، طرفین باید به مفاد آن وفادار باشند. در چنین شرایطی، صحبت از «تحمل» و مسائلی از این دست، بیش از اندازه آماتور است. مرد ایتالیایی، نارضایتی‌اش را با غیبت در تمرین‌ها علنی کرد. او پالس‌های آشکاری به باشگاه فرستاد اما مدیران استقلال، عملا هیچ واکنشی نشان ندادند و تصمیم گرفتند این ماجراها را مثل همه ماجراهای دیگر، نادیده بگیرند. آندره‌آ ایران را ترک کرد و جست‌وجوی باشگاه برای بازگرداندن او آغاز شد. در غیاب استراما، استقلال سه بازی نسبتا ساده پیش رو داشت. در شرایط عادی، انتظار می‌رفت آنها از پیکان، شاهین شهرداری بوشهر و ماشین‌سازی تبریز، 9 امتیاز بگیرند و با قدرت در صدر جدول بمانند اما سهم یک تیم نگران و ماتم‌زده، تنها چهار امتیاز بود. استقلال به همین سادگی پنج امتیاز از دست داد و روند بی‌شکستی‌اش نیز در لیگ برتر قطع شد. حالا دیگر استقلال «صدرنشین» نیست و برای بازگشت به بالاترین رده جدول، کار راحتی در پیش ندارد. شواهد این طور نشان می‌دهند که مرد ایتالیایی در حال بازگشت به باشگاه است. شاید تا همین چند روز قبل، به نظر می‌رسید دوران حضور او در تیم به پایان رسیده اما اصرار هوادارها، مانور محبوبیت مدیرها و البته بی‌میلی گزینه داخلی اصلی باشگاه برای نشستن روی نیمکت، همه راه‌ها را به طرف استراماچونی برده است. او برمی‌گردد اما استقلال، دیگر هیچ زمانی برای هدر دادن نخواهد داشت. او برمی‌گردد اما به محض ورود به ایران، باید کارش را با تمام جدیت شروع کند.

این وضعیت دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند. این وضعیت دیگر نباید ادامه پیدا کند. تیمی که استراماچونی آن را ترک کرد، صدرنشین لیگ و شانس اول قهرمانی نیم‌فصل بود اما تیمی که مرد ایتالیایی قرار است دوباره به آن برگردد، حالا با یک بازی بیشتر نسبت به پرسپولیس و سپاهان، در رده سوم جدول ایستاده و ممکن است چهار امتیاز عقب‌تر از این دو حریف بایستد. اگر قرمزها و زردها دیدارهای معوقه‌شان را با پیروزی پشت سر بگذارند، اوضاع برای استقلال اصلا ایده‌آل نخواهد بود. هرچند که استراماچونی نشان داده که تغییر دادن شرایط را به خوبی بلد است. نمایش دقایق پایانی استقلال مقابل پیکان و البته عملکرد این تیم در نیمه دوم دیدار با ماشین‌سازی، به روشنی نشان از یک «تیم بدون مربی» داشت. پس از مسابقه نیز ماجراهایی در رختکن رقم خورد که اصلا برای یک باشگاه حرفه‌ای مناسب به نظر نمی‌رسید. تا پیش از دیدار با سپاهان، زمان بسیار کمی باقی مانده و استقلال نباید شانس پیش‌روی در جام حذفی را به همین سادگی از دست بدهد. شاید شوک مثبت بازگشت استرا، تیم را احیا کند و آبی‌ها را در مسیر به مراتب بهتری قرار بدهد اما با این کیفیت و این روند، آنها قدرت شکست دادن تیم ژنرال را ندارند. لیگ نوزدهم، هنوز مهم می‌تواند یکی از بهترین لیگ‌های تاریخ باشگاه استقلال باشد اما به شرطی که این بلاتکلیفی، هرچه زودتر به پایان برسد و این تردیدها، درباره تیم برطرف شوند.

تا پیش از دیدار با سپاهان، زمان بسیار کمی باقی مانده و استقلال نباید شانس پیش‌روی در جام حذفی را به همین سادگی از دست بدهد. شاید شوک مثبت بازگشت استرا، تیم را احیا کند و آبی‌ها را در مسیر به مراتب بهتری قرار بدهد

همانقدر که آن پیروزی‌ها متعلق به استراماچونی بودند، این ناکامی‌ها نیز به او تعلق دارند. او در همین چند مسابقه هم از راه دور «سرمربی» تیم بوده و حتی در تعویض‌های استقلال نیز نقش داشته است. دوری از تهران، رابطه صمیمانه میان استراما و شاگردانش را از میان برده است. مرد ایتالیایی در بازگشت به تهران، باید همه چیز را از نو شروع کند و دوباره تلاش برای ساخت یک تیم رویایی را کلید بزند. دستاوردهای قبلی او در پایتخت، نمی‌توانند دلیل خوبی برای بازگشت استقلال به فرم مطلوب باشند. اگر نگرانی‌های مالی مرد اول نیمکت باشگاه برطرف شود، او باید هرچه زودتر نگرانی هوادارها را نیز برطرف کند. فعلا توپ در زمین این مربی است اما چند نتیجه نامطلوب، ممکن است نگاه‌ها را نسبت به او تغییر بدهد.