رام کردن بخت سرکش!

پرسپولیس کالدرون دوباره برنده شد و همچنان در یک قدمی صدر جدول باقی ماند. حالا آنها در کنار سپاهان، یکی از دو تیم این فصل لیگ هستند که می‌توانند در پایان نیم‌فصل، به میانگینی بهتر از دو امتیاز در هر مسابقه برسند. قرمزها شانس خوبی برای بردن نیم‌فصل دارند و این هفته‌ها کاملا به اوج برگشتند. پیروزی مهم این تیم برابر سایپا، به کمک مهره‌هایی به دست آمد که روزهای بسیار سختی را در فوتبال پشت سر گذاشته‌اند. ستاره‌هایی که حالا انگار «برنده» زورآزمایی با بخت سرکش هستند.

آریا رهنورد

شروع پرسپولیس کالدرون در این فصل آنقدر متزلزل و اعتماد خراب کن بود که هیچ‌کس نمی‌توانست روی آنها به عنوان یک مدعی جدی قهرمانی حساب باز کند. تیمی که در یک نیم‌فصل هم به سپاهان، هم به تراکتور و هم به شهرخودرو باخته، طبیعتا نباید یکی از شانس‌های جدی رسیدن به جام قهرمانی باشد اما در عمل، اتفاق‌های دیگری برای این تیم رخ داده‌اند. آنها اهمیت بازی با تیم‌های کوچک‌تر را درک کرده‌اند و دیگر به سادگی به هیچ حریفی امتیاز نمی‌دهند. در واقع پرسپولیس هر فصل تعداد زیادی مساوی زاید داشت که حالا همه این تساوی‌ها را یک به یک حذف کرده و آنها را به پیروزی تبدیل کرده است. تیمی که می‌خواهد قهرمان لیگ شود، همیشه نباید «فوق‌العاده» بازی کند. تیمی که می‌خواهد قهرمان لیگ شود، همیشه باید با ذهنیت برنده وارد زمین شود و حتی از متوسط‌ترین نمایش‌هایش نیز پیروزی را بیرون بکشد. مرد آرژانتینی در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر، دائما روی فوتبال هجومی و نمایش جذاب تاکید داشت اما به مروز زمان متوجه شد که این، همه خواسته هوادارها از او نیست. طرفداران پرسپولیس در هر شرایطی از تیم‌شان پیروزی می‌خواهند و این همان اتفاقی‌است که می‌تواند به معنای واقعی کلمه خوشحال‌شان کند. آنها می‌توانند چشم‌شان را روی «جذاب ‌نبودن» تیم ببندند اما اصلا نمی‌توانند «باختن» به قیمت داشتن یک تیم تماشایی را بپذیرند. تیم کالدرون حالا باهوش‌تر فوتبال بازی می‌کند. این تیم در 14 بازی 9 بار برنده شده و از این حیث، رکورددار لیگ نوزدهم به شمار می‌رود. آنها تنها تیمی هستند که می‌توانند در پایان نیم‌فصل، بردهایی دو رقمی داشته باشند. این یعنی پرسپولیس در مسیر رقم زدن یکی از بهترین نیم‌فصل‌های تاریخش در فوتبال ایران است. کنار زدن سایپا، برای تثبیت بیشتر پرسپولیس در جدول اهمیت زیادی داشت. حالا این تیم در لیگ برنده سه جدال متوالی شده و در چهار مسابقه گذشته لیگ و حذفی، برنده بوده است. از آن مهم‌تر اینکه کالدرون توانسته ترکیب اصلی‌اش را پیدا کند تا دیگر نیازی به تغییرات متوالی در ترکیب نداشته باشد. بازیکن‌ها هم حالا دوباره برای بردن، سرشار از انگیزه شده‌اند.

در جدال با سایپا، پرسپولیس به کمک مهره‌هایی به پیروزی رسید که روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته‌اند. روی خط دروازه، رادوشوویچ باز هم «استثنایی» بود. بازیکنی که در این تیم «ذخیره» است و تا علیرضا بیرانوند باشد، فیکس نمی‌شود اما ظاهرا قصد تسلیم ‌شدن هم ندارد. در دو فصل گذشته لیگ، رادو 10 بار برای قرمزها به میدان رفته و تیم هرگز در حضور او شکست نخورده است. او هر بار به کمک سیوهای استثنایی به کمک تیم می‌آید. حتی با وجود اینکه می‌داند به زودی به نیمکت برخواهد گشت. از نقش مهدی شیری نیز نباید در این پیروزی عبور کرد. بازیکنی که در مقطعی از این فصل به نیمکت تبعید شد اما دوباره برگشت، برای جایگاهش جنگید و آن را پس گرفت. محمد انصاری نیز یک نیمه مقابل سایپا بازی کرد. مهره‌ای که پس از مصدومیت شدیدش، کمتر کسی فکر می‌کرد دوباره در جمع قرمزها فیکس شود. درست مثل محسن ربیع‌خواه که همه تصور می‌کردند بعد از برانکو، محکوم به فراموشی خواهد بود. گل اول پرسپولیس به سایپا، با ضربه وحید امیری رقم خورد. بازیکنی که در ترکیه فقط «بدشانسی» آورد اما این بار در ترکیب قرمزها، توپش با خوش‌شانسی به تور دروازه رسید. او پس از انتقال به لیگ ترکیه به شدت افت کرد اما بالاخره توانست آن روزهای ناامیدکننده را پشت سر بگذارد. احمد نوراللهی که نزدیک به یک سال از فوتبال محروم بود، آنقدر قدرتمندانه به پرسپولیس برگشت که پای ثابت اردوهای تیم ملی هم شد. حتی از فرشاد احمدزاده نیز نباید به سادگی عبور کرد. بازیکنی که بالاخره با یک پاس گل، به کابوس طولانی این فصل پایان داد و به همه ثابت کرد که هنوز تمام نشده است.

تیم کالدرون حالا باهوش‌تر فوتبال بازی می‌کند. این تیم در 14 بازی 9 بار برنده شده و از این حیث، رکورددار لیگ نوزدهم به شمار می‌رود. آنها تنها تیمی هستند که می‌توانند در پایان نیم‌فصل، بردهایی دو رقمی داشته باشند

بجز سپاهان، پرسپولیس نیم‌فصل دوم میزبان همه مدعی‌های دیگر لیگ خواهد بود. آنها صاحب ترکیب خوبی هستند و حتی اگر همه چیز به ضررشان به نظر برسد، پا پس نمی‌کشند. به نظر می‌رسید پرسپولیس این فصل دیگر شانسی برای قهرمانی نخواهد داشت اما نمایش این هفته‌های تیم کالدرون، چیز دیگری می‌گوید. آنها برگشته‌اند تا چهارمین قهرمانی متوالی را جشن بگیرند و به نظر می‌رسد حتی اگر به این هدف مهم دست پیدا نکنند، تا آخرین روز از آخرین هفته لیگ برای رسیدن به آن مبارزه خواهند کرد.