آریا طاری

جنگ اولین کلمه‌ای است که در مورد ایران و عراق به زبان می‌آید اما رقابت‌های فوتبالی دو تیم در همه این سال‌ها نیز دست‌کمی از جنگ نداشته است. فوتبال ایران به لحاظ استعدادهای فردی، شباهت زیادی به فوتبال ایران دارد و همین موضوع، جدال‌های اخیر دو تیم را به شدت نزدیک و حساس کرده است. به بهانه جدال‌ پیش ‌روی دو تیم، حساس‌ترین نبردهای دو کشور تا امروز را مرور کرده‌ایم.

اولین برخورد

نخستین برخورد تیم ملی با عراق، یازدهم خرداد سال 1341 اتفاق افتاد. جایی که تیم ملی در یک بازی دوستانه در ورزشگاه امجدیه، میزبان عراقی‌ها شد. جمیل عباس گل اول مسابقه را برای تیم مهمان به ثمر رساند اما در آخرین دقایق بازی، پرویز کوزه‌کنانی گل تساوی را وارد دروازه حریف کرد. دو تیم تنها دو روز بعد دوباره بازی دوستانه دیگری را در امجدیه برگزار کردند. این بار هم پرویز کوزه‌کنانی موفق به گل‌زنی برای تیم ملی شد اما عراقی‌ها با نتیجه دو بر یک ایران را شکست دادند و تهران را با یک پیروزی و یک تساوی در دو بازی دوستانه، با دست پر ترک کردند.

اولین پیروزی

دو سال بعد از برگزاری اولین مسابقه، تیم ملی بالاخره موفق به شکست دادن عراق شد. اولین برخورد رسمی دو تیم، آذرماه سال 1343 در جریان بازی‌های مرحله مقدماتی المپیک 1964 رقم خورد. با هت‌تریک حمید شیرزادگان و تک گل مصطفی عرب، ایران موفق شد عراق را با چهار گل در هم بکوبد و یک پیروزی دلچسب را در استادیوم امجدیه جشن بگیرد. این اولین بار بود که تیم ملی زمین مسابقه با عراق را به عنوان تیم برنده ترک کرد.

30 سال بدون شکست!

موفق‌ترین دوره فوتبال ایران در نبرد با تیم ملی عراق، در فاصله سال‌های 1344 تا 1355 شکل گرفت. جایی که ایران در 6 مسابقه متوالی، موفق به شکست دادن عراقی‌ها شد. فاصله فوتبال دو تیم در آن سال‌ها، زیاد به نظر می‌رسید و فوتبال ایران، کاملا برتر از فوتبال عراق بود. در آن 6 مسابقه که در دو دوره جام ملت‌ها، مقدماتی المپیک و بازی‌های آسیایی برگزار می‌شدند، ایران 11 گل به ثمر رساند و فقط دو گل از حریف دریافت کرد. جالب است بدانید تیم ملی در فاصله سال‌های 1341 تا 1372، حتی در یک مسابقه نیز نتیجه را به تیم ملی عراق واگذار نکرد و بیش از سه دهه برابر این حریف، بدون شکست ماند.

تساوی، بعد از جنگ

اولین مسابقه دو تیم بعد از پایان جنگ، سال 1368 در کاظمه کویت برگزار شد. ایران و عراق کم‌تر از یک سال بعد از آتش بس و در شرایطی که هنوز تنش‌هایی میان دو کشور وجود داشت، در جام صلح و دوستی به مصاف هم رفتند و آن مسابقه، با تساوی بدون گل به پایان رسید.

وقتی طلسم شکست

سه دهه بی‌شکستی تیم ملی برابر عراقی‌ها، سال 1372 در دوحه قطر به پایان رسید. در مرحله مقدماتی جام جهانی 1994، راضی خیلی زود برای عراق گل‌زنی کرد و دایی تنها یک دقیقه بعد، پاسخ گل او را داد اما در همان نیمه، کاظم گل دوم حریف را به ثمر رساند و در نهایت، این عراقی‌ها بودند که مسابقه را به سود خودشان تمام کردند. هضم شکست برابر عراق، آن روزها اصلا ساده نبود. تیم ملی کمی بیشتر از دو سال بعد، با مایلی‌کهن در جام ملت‌های 1996 روبه‌روی عراق قرار گرفت و برای دومین بار متوالی، نتیجه را به این حریف واگذار کرد.

سکوت صدامی‌ها!

یکی از حساس‌ترین دوئل‌های ایران و عراق، در مرحله مقدماتی جام جهانی 2002 رقم خورد. تیم ملی برای اولین بار بعد از جنگ، به کشور عراق سفر کرد و در خاک این کشور، مسابقه داد. آن روزها هنوز صدام بر عراق حکومت می‌کرد و سکوهای حامی رقیب با بلندگو، علیه ایران شعار می‌دادند. این سکوها اما با نمایش خارق‌العاده علی کریمی وادار به سکوت شدند. ایران که گل اول را از حریف دریافت کرده بود، با دو گل جادوگر و شهریار، میزبانش را شکست داد. تیم بلاژ در دیدار برگشت در آزادی نیز، موفق به پیروزی برابر عراق شد.

تیمی که باخت و قهرمان شد

ایران و عراق در رقابت‌های غرب آسیا سال 2007 با هم مسابقه دادند و تیم ملی که با ترکیب دومش در این رقابت‌ها شرکت کرده بود، با گل‌های هاشم بیگ‌زاده و حسین بادامکی، حریف را شکست داد. جالب اینکه تیم ملی با ترکیب اصلی‌اش در جام ملت‌های همان سال نتایج خوبی نگرفت اما عراق با همان ترکیب بازنده بازی‌های غرب آسیا، قهرمان جام ملت‌ها شد!

ایمان به ایران

اولین بازی مرحله گروهی تیم ملی در جام ملت‌های 2011، روبه‌روی عراق برگزار شد. حریف اولین گل بازی را از خط دروازه ایران عبور داد اما غلامرضا رضایی در همان نیمه اول بازی را به تساوی کشاند و ایستگاهی تماشایی ایمان مبعلی، وارد دروازه عراق شد تا تیم افشین قطبی، یک پیروزی حیثیتی را جشن بگیرد.

افسانه کانبرا

بدون تردید فراموش‌نشدنی‌ترین برخورد ایران و عراق، در جام ملت‌های 2015 اتفاق افتاد. یک بازی کلاسیک با یک تساوی پرگل سه- سه. روزی که ایران قصد حذف شدن نداشت و با وجود کارت قرمز ناعادلانه بنجامین ویلیامز، تا نفس آخر جنگید اما سرانجام در ضربه‌‌های پنالتی، نتیجه را به حریف واگذار کرد و در یک‌چهارم نهایی، از جام ملت‌های استرالیا کنار رفت.

جنگ سرد!

آخرین نبرد ایران و عراق تا امروز، بازی دو تیم در جام ملت‌های 2019 بود. یک جنگ سرد که در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید. جدالی که نشان داد قدرت و سطح بازی دو تیم، تا حدودی زیادی نزدیک به هم است.