کاظم محمد بریسم العقابی، رئیس کمیته گذرگاه‌های مرزی عراق گفت که نخست‌وزیر این کشور با گشایش گذرگاه مرزی القائم از روز دوشنبه (هشتم مهر ماه) موافقت کرده و گذرگاه را برای عبور مسافران و همچنین مبادلات تجاری آماده دانست.

ناظران سیاسی می‌گویند، نخستین دلیل این اهمیت در این است که با بازگشایی گذرگاه‌های البوکمال و اتصال تهران به دمشق از طریق بغداد ائتلاف سه جانبه آن‌ها قوی‌تر شده و تلاش‌های آمریکا به‌خصوص برای تضعیف روابط میان ایران و عراق یا عراق و سوریه بیش از پیش بر باد می‌رود.

دومین دلیل اهمیت بازگشایی این گذرگاه فراهم شدن راه رسیدن نیروهای الحشد الشعبی به داخل سوریه به‌منظور مبارزه نهایی با گروه‌های تروریستی و آزادسازی کامل خاک سوریه است. سومین دلیل اهمیت بازگشایی گذرگاه اقتصادی است و از این طریق ایران و عراق می‌توانند مبادلات تجاری خود را با سوریه تقویت کنند. چهارمین دلیل هم این است که گشایش گذرگاه، نمونه‌ای از خودکفایی کشورهای منطقه از کمک بیگانگان برای تامین امنیت گذرگاه‌هاست. پنجمین دلیل این‌که چنین اتفاقی غربی‌ها را بیش از پیش متوجه قدرت محور مقاومت می‌کند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از متصل شدن عراق به سوریه و باز شدن مسیر برای ایران برای رسیدن به ساحل مدیترانه هشدار داده بودند.