ترس  پنالتی‌ها  از  دروازه‌بان!

گلرها غالبا از ایستادن مقابل ضربه‌های پنالتی می‌ترسند اما در مورد بیرانوند، ماجرا کمی فرق می‌کند. این پنالتی‌زن‌ها هستند که از حضور این سنگربان روی خط دروازه، هراس دارند. مرد شماره یک دروازه تیم ملی، قبل از صحنه فراموش‌ نشدنی مهار پنالتی کریستیانو، کم و بیش پنالتی می‌گرفت اما آن اتفاق اعتماد به نفس او را چنان به اوج رساند که حالا دیگر در دیدارهای تیم ملی و پرسپولیس، رسیدن تیم حریف به ضربه پنالتی بیشتر از آن‌که برای بیرو نگران‌کننده باشد، هواداران تیم رقیب را در معرض نگرانی قرار می‌دهد.

آریا رهنورد

دروازه بسته بیرو، نقش مهمی در صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2018 روسیه داشت و حالا به نظر می‌رسد که این روند قرار است در این مرحله از مقدماتی جام جهانی نیز تکرار شود. علیرضا در دو مسابقه ساده با هنگ‌کنگ و کامبوج، دروازه‌اش را بسته نگه داشته است. در بیشتر دقایق این دو بازی، او تقریبا هیچ کاری برای انجام دادن در زمین نداشت اما در هر دو مسابقه، او لحظاتی خوش درخشید و در کانون توجه قرار گرفت. یک خروج عالی در زمین هنگ‌کنگ، خطر گل خوردن ایران را برطرف کرد و یک مهار پنالتی برابر کامبوج نیز، اجازه نداد که حریف نیمه دوم مسابقه را با گل زدن شروع کند. سیو کردن پنالتی بازیکن گمنام کامبوج برای گلری که سابقه گرفتن پنالتی یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ را دارد، نباید چندان دشوار باشد. به جز این دو ضربه، بیرانوند در جام ملت‌های آسیا نیز ضربه پنالتی مبارک عمانی را نیز مهار کرد. او حالا اولین دروازه‌بان تاریخ تیم ملی به شمار می‌رود که در «جریان مسابقه» سه بار مانع گل‌زنی رقبا از روی نقطه پنالتی شده است. به نظر می‌رسد با داشتن این دروازه‌بان، خیال ایران کاملا از ضربات پنالتی در تورنمنت‌های مختلف، راحت خواهد بود. بیرو شروع فوق‌العاده‌ای در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر نداشته اما به تدریج، در حال رسیدن به استانداردهای همیشگی است. در بازی حساس فردا در زمین بحرین نیز، ویلموتس روی او به شدت حساب خواهد کرد. سرمربی بلژیکی بازیکنان زیادی را در پست‌های مختلف مورد آزمایش قرار داده و تغییراتی را نیز در تیم ملی به وجود آورده اما از شواهد این‌طور پیداست که همان دروازه‌بان اول تیم کارلوس کی‌روش را در ترکیب اصلی تیمش حفظ خواهد کرد. چراکه هنوز هیچ گلری در فوتبال ایران، در موقعیت‌های سخت و غیرمنتظره به خوبی بیرانوند عمل نمی‌کند.

در روزهای رسیدن به شهرت با پیراهن نفت تهران، بیرانوند گاهی ضربه‌های پنالتی را مهار می‌کرد اما حتی بعد از ملحق‌ شدن به پرسپولیس، «پنالتی‌ گرفتن» هیچ‌وقت یکی از خصوصیت‌های مهم این سنگربان نبود. آن‌چه میان او و رونالدو اتفاق افتاد اما بیرانوند را دگرگون کرد. او دیگر هیچ ترسی از روبه‌رو شدن با این ضربه‌ها نداشت و می‌دانست که بازیکنانی که مقابلش قرار می‌گیرند، بهتر از کریستیانو نیستند. بعد از آن شب به یاد ماندنی، بیرانوند 14 بار در معرض ضربه‌های پنالتی قرار گرفته و تنها پنج بار تسلیم شده است. در واقع از این 14 پنالتی، 9 ضربه هرگز راهی به دروازه او پیدا نکرده‌اند. البته که بازیکنانی مثل فرشید اسماعیلی و مهدی کیانی، با بی‌دقتی ضربات‌شان را جایی دور از دروازه فرستادند اما کمی چاشنی خوش‌شانسی، هرگز نمی‌تواند شایستگی‌های پنالتی‌گیرترین دروازه‌بان این روزهای فوتبال ایران را زیر سوال ببرد. نشان دادن نقطه پنالتی توسط داور، می‌تواند یک تهدید بزرگ برای هر تیمی باشد اما بیرو در این یک سال، از این تهدید یک «فرصت» برای خودش ساخته است. او نه‌تنها موقعیت گل حریف را نابود می‌کند، بلکه روحیه بازیکن رقیب را کاملا از بین می‌برد و به تیم خودی، انگیزه می‌دهد تا بازی را در اختیار بگیرد. این ماه‌ها، حرف و حدیث‌های زیادی در مورد میزان دستمزد این گلر در پرسپولیس به میان آمده اما شاید تنها مرور عملکرد او در آخرین شهرآورد و واکنش تماشایی‌اش مقابل پنالتی حریف، ثابت کند که او سزاوار تبدیل شدن به یکی از گرانقیمت‌ترین بازیکنان شاغل در فوتبال ایران است. اگر او محرومیت‌های کم‌تری برای خودش بخرد، اگر کمی حرفه‌ای‌تر نشان بدهد و از دست‌هایش هم نیز تنها برای گرفتن توپ استفاده کند، جاودانگی در انتظار این دروازه‌بان خواهد بود.

این ماه‌ها، حرف و حدیث‌های زیادی در مورد میزان دستمزد این گلر در پرسپولیس به میان آمده اما شاید تنها مرور عملکرد او در آخرین شهرآورد و واکنش تماشایی‌اش مقابل پنالتی حریف، ثابت کند که او سزاوار تبدیل شدن به یکی از گرانقیمت‌ترین بازیکنان شاغل در فوتبال ایران است

کابوس پنالتی‌ها، در چند دوره از جام ملت‌های آسیا همراه تیم ملی ایران بوده است. تیم ژنرال در ضیافت پنالتی‌ها از جام ملت‌های 2007 حذف شد و تیم کی‌روش نیز در حالی از جام ملت‌های 2015 کنار رفت که سنگربان اصلی تیم تقریبا روی همه ضربه‌ها جهت اشتباهی را برای شیرجه زدن انتخاب کرده بود. دوران شیرجه‌های اشتباهی در تیم ملی اما حالا دیگر به پایان رسیده است. بیرانوند می‌تواند خیال سرمربی، هم‌تیمی‌ها و همه هواداران تیم ملی را از خط دروازه راحت کند. به ویژه وقتی که پای یک ضربه پنالتی در میان باشد، دست‌های امن و چسبناک او، همه معادله‌ها را به سود ایران تغییر خواهند داد.