آریا رهنورد

جدال این هفته پرسپولیس و سپاهان در آزادی، تفاوت‌های بزرگی با آخرین مسابقه دو تیم در همین ورزشگاه داشت. آخرین بار که قرمزها و زردها در این استادیوم به مصاف هم رفتند، درگیری‌های زیادی شکل گرفت و 300 هوادار نیز مصدوم شدند. در آن مسابقه راننده‌های آمبولانس از گلرهای دو تیم پرکارتر بودند اما این بار دیگر خبری از رد خون در آزادی نبود. در نگاه اول به نظر می‌رسد این یک «پیشرفت» بزرگ باشد اما ظاهرا راهی که فدراسیون و سازمان لیگ برای مهار جو ورزشگاه‌ها در نظر گرفته‌اند، برگزاری بازی در ورزشگاه‌های خالی و نیمه‌خالی است. سامانه بلیت‌فروشی به جای تسهیل ‌کردن شرایط ورود به ورزشگاه، اوضاع را برای هواداران سرخابی‌ها سخت‌تر کرده است.

«کم‌تماشاگر بودن» یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های لیگ برتر نوزدهم است. به جز مسابقه تراکتورسازی و پرسپولیس در هفته دوم لیگ برتر، سایر دیدارها با استقبال فوق‌العاده‌ای همراه نشدند. حتی در شهرآورد نیز سکوها خلوت‌تر و خالی‌تر از همیشه به نظر می‌رسیدند. دلیل کاهش چشمگیر حضور تماشاگران روی سکوها، به «انتخاب» خود هوادارها برنمی‌گردد. موضوع از این قرار نیست که ظاهرا تصمیم گرفته شد که استادیوم‌ها در این فصل تا حد قابل توجهی «خلوت» باشند. بعد از برگزار کردن شهرآورد در یک ساعت نامناسب در روز غیرتعطیل منتهی به اول مهرماه به بهانه عجیب برگزاری مسابقات والیبال در مجموعه ورزشی آزادی، حالا نبرد پرسپولیس و سپاهان که می‌توانست یکی از پرتماشاگرترین جدال‌های این فصل لیگ برتر باشد، به جای روز جمعه در روز پنج‌شنبه برگزار شد. ساعت برگزاری مسابقه نیز با توجه به شرایط فصلی، اصلا مناسب به نظر نمی‌رسید. فصل گذشته علاوه بر پر شدن همه سکوهای آزادی برای دیدار این دو تیم، تعدادی از تماشاگران در راهروها و یا روی پله‌ها نیز مستقر شدند. در واقع تعداد تماشاگران حاضر در این جدال، از ظرفیت ورزشگاه آزادی نیز بیشتر بود. حیرت‌آور است که در فوتبال ایران، اساسا مساله‌ای به نام «تعادل» در فروش بلیت‌ها معنا ندارد. یا بلیت‌ها را اضافه بر ظرفیت می‌فروشند تا تماشاگران دچار مشکل شوند و یا بلیت‌ها را کم‌تر از میزان ظرفیت می‌فروشند تا جو هیجان‌انگیز ورزشگاه‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن از دست برود. پایان عصر بلیت‌های «کاغذی» در لیگ برتر، شروع سردرگمی بسیاری از تماشاگران در ورزشگاه‌های مختلف بود. فصل گذشته، بلیت‌فروشی بسیاری از دیدارها به صورت آنلاین انجام می‌شد اما تماشاگرها می‌توانستند با حضور در اطراف ورزشگاه در ساعت‌های قبل از برگزاری بازی، بلیت را به صورت کاغذی نیز تهیه کنند. با این وجود پس از سپری شدن چند هفته از فصل جدید، دیگر خبری از بلیت‌های کاغذی نیست و هنوز هم تعداد زیادی از تماشاگرها موفق نمی‌شوند که بلیت ورود به استادیوم را تهیه کنند. آن‌چه در سامانه بلیت‌فروشی بازی پرسپولیس و سپاهان اتفاق افتاد، نشان از عدم علاقه مسئولان برگزاری مسابقه به شلوغ بودن سکوها داشت. بلیت‌فروشی این نبرد دیرتر از همیشه کلید خورد و در فاصله تنها دو روز به آغاز بازی، سامانه برای هوادارها باز شد. در حالی که مسابقه قرار بود ساعت 16:30 روز پنج‌شنبه برگزار شود، بلیت‌فروشی از شب قبل از برگزاری بازی تمام شد. سامانه به شکل عجیبی اعلام کرد که همه بلیت‌ها از دسترس خارج شده‌اند و دیگر امکان خرید بلیت جدید وجود ندارد. همه جای دنیا اگر «صندلی خالی» در استادیوم وجود داشته باشد، تماشاگران یک تیم به سادگی می‌توانند تا دقایقی قبل از شروع بازی و یا حتی بین دو نیمه، با تهیه بلیت خودشان را به استادیوم برسانند. همه تماشاگرانی که قصد داشتند صبح بازی پرسپولیس و سپاهان بلیت بخرند اما به در بسته خوردند و موفق به انجام چنین کاری نشدند. این حجم از عجله برای بستن سامانه بلیت‌فروشی نه‌تنها سودی به دنبال ندارد، بلکه به باشگاه‌های میزبان به شدت لطمه می‌زند. بخش مهمی از درآمدزایی سالانه باشگاه‌های پرطرفدار در فوتبال ایران، باید از طریق بلیت‌فروشی به دست بیاید اما در این فصل، پرسپولیس و استقلال قرار است دائما مقابل سکوهای نسبتا خالی به میدان بروند. موضوعی که هم یک ضرر بزرگ مالی را برای آنها به دنبال دارد و هم بخش مهمی از قدرت‌شان را در دیدارهای خانگی تضعیف می‌کند.

بلیت‌فروشی دیدارهای لیگ برتر برای بسیاری از باشگاه‌ها، به خود این تیم‌ها واگذار شده است. آنها بدون هیچ مزاحمتی از طریق وبسایت رسمی‌شان، بلیت می‌فروشند و تا آخرین لحظه قبل از رسیدن هر بازی نیز، بلیت‌ها را در اختیار تماشاگران‌شان قرار می‌دهند. سامانه‌ای که برای فروش بلیت‌های پرسپولیس و استقلال در نظر گرفته شده اما چندان قابل اعتماد نیست. چراکه به نظر می‌رسد این سامانه تا امروز شرایط بلیت‌فروشی در لیگ برتر را سخت‌تر از حد استاندارد کرده است. البته که فروش بلیت دقیق با شماره صندلی، خواسته‌ همیشگی تماشاگران فوتبال ایران بوده اما یار دوازدهم تیم‌های پرطرفدار، نباید قربانی «نظم ساختگی» سکوها شود. 19 دوره بعد از شروع لیگ «حرفه‌ای» فوتبال در ایران، ظاهرا مدیران مستقر به این نتیجه رسیده‌اند که برای برقراری نظم و امنیت، باید سکوها را خالی از هوادار کنند. مدیران سکوهای خالی با این تصمیم، یک «عقب‌گرد» تاریخی را برای فوتبال ایران رقم زده‌اند.