نگار رشیدی

هجدهمین دوره جام جهانی بسکتبال 2019 امروز در شهر گوانگجو با رویارویی با تونس برای تیم ملی کشورمان دنبال می‌شود. آسمانخراش‌های ایران در سومین حضور خود در جام جهانی به دنبال تجربه نخستین صعود و پس از آن المپیکی شدن هستند. به همین خاطر هم آنها اردوی 70 روزه‌ای را پشت سر گذاشتند تا با آمادگی کامل در چین به میدان بروند. نخستین بازی ایران در جام جهانی برابر پورتوریکو نشان داد که آنها چقدر انگیزه صعود دارند و می‌توانند با شکست این تیم و سپس برد در دیدار دوم برابر تونس به هدف‌شان برسند. اما عوض شدن روند بازی در ثانیه‌های آخر و در نهایت پیروزی رقیب با نتیجه 83 بر 81 شوک بزرگی را به تیم وارد کرد و در اوج امیدواری، در عین ناباوری شاگردان مهران شاهین‌طبع به عنوان بازنده زمین را ترک کردند.

حامد حدادی ستاره ایران در دیدار با پورتوریکو که با ۲۲ امتیاز و ۱۶ ریباند بهترین عملکرد انفرادی را در این بازی داشت، بعد از مسابقه در گفت‌وگویی با رسانه‌ها دلایل شکست تیم ملی را تعداد بالای توپ‌های از دست رفته و البته فرصت‌طلبی بازیکنان رقیب عنوان کرد. با این حال او مانند خیلی‌های دیگر امیدوار به دو بازی دیگر جام جهانی است. حدادی از تلاش تیم برای فراموشی نتیجه بازی اول و تمرکز روی بازی‌های آینده حرف زد تا با پیروزی بتوانند به آنچه که برایش ماه‌ها تلاش کردند، برسند. حدادی درباره رقیبی حرف زد که بازگشتش به بازی و تغییر نتیجه مسابقه به یکی از بهترین بازگشت‌های تاریخ بسکتبال تبدیل شد. پورتوریکو در حالی در ثانیه‌های آخر موفق به تغییر نتیجه بازی به سود خود شد که با این کار یکی از بهترین بازگشت‌های تاریخ بسکتبال را رقم زد. این تیم پس از پایان نیمه نخست ۱۸ امتیاز عقب بود که در کوارتر سوم این اختلاف به ۱۴ امتیاز رسید. در ۲ دقیقه و ۴۷ ثانیه به پایان بازی فاصله دو تیم 11 امتیاز بود اما پورتوریکو توانست جبران کند تا با رکورد بهترین بازگشت تاریخ جام جهانی برابر شود. برزیل سال ۲۰۰۲ اختلاف ۱۴ امتیازی را در کوارتر چهارم جبران کرده بود.

در هر حال ایران امروز تیمی را در پیش رو دارد که یک بار در جام جهانی موفق به شکستش شده است. اما اهمیت این دور از جام جهانی پیش‌بینی رقابت سختی را بین دو تیم رقم می‌زند. این دو تیم در حالی امروز برابر هم به میدان می‌روند که ایران در نخستین بازی‌اش در عین شایستگی بازنده میدان بود اما تونس مقابل اسپانیای قدرتمند با نتیجه 101 بر 62 شکست سختی را متحمل شدند. در هر حال هر دو تیم ایران و تونس امروز به دنبال برد هستند. این دیدار از ساعت 13 به وقت ایران در گوانگجو آغاز می‌شود. ایران با رنکینگ  ۲۷ جهان در جام جهانی شرکت کرده است. تونس هم رنکینگ ۵۱ جهان را در اختیار دارد. همچنین در جدول رده‌بندی گروه سوم جام جهانی، تیم‌های اسپانیا و پورتوریکو، هر یک با دو امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار دارند. ایران و تونس هم با امتیاز مشابه یک به ترتیب جایگاه‌های سوم و چهارم را در اختیار گرفته‌اند. تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۰ اسپانیا موفق به شکست تونس شد و قطعا امروز به دنبال تکرار این نتیجه در جام جهانی 2019 است.

انگیزه بازی امروز برابر تونس شاید نگاه آسمانخراش‌ها به دیدار تونس و پورتوریکو است. چراکه با توجه به اینکه اسپانیا نه‌تنها مدعی اول صعود از گروه بلکه مدعی قهرمانی در رقابت‌ها بعد از آمریکاست، تیم‌های دیگر گروه برای عنوان دومی تلاش می‌کنند. به همین خاطر مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی هم که البته مثل حامد حدادی به آینده و بازی‌های باقی‌مانده در جام جهانی امیدوار است، می‌گوید در صورت اینکه ایران تونس را شکست بدهد و در ادامه رقابت‌ها تونس بتواند پورتوریکو را از پیش رو بردارد، تیم ملی ایران هنوز شانس‌هایی برای صعود دارد. بسکتبال، اولین رشته گروهی ایران بود که حضور در مسابقات المپیک را تجربه کرد. این تیم حالا می‌خواهد بار دیگر مسیرش را به سمت این تورنمنت تغییر دهد و البته خیلی‌ها هم آنها را شایسته المپیکی شدن می‌دانند. حال باید صبر کرد و دید چه سرنوشتی در انتظار آسمانخراش‌های ایران است. 

آیا آنها می‌توانند از چین با موفقیت برگردند ؟