آخرین موز آقای مدیر!

با وجود همه تکذیب‌ها در روزهای گذشته، سرانجام ایرج عرب از مدیریت باشگاه پرسپولیس کنار رفت و محمدحسن انصاری‌فرد، جایگزین او شد. عرب هرگز مقبولیت چندانی برای کار کردن در پرسپولیس به دست نیاورد و هیچ‌وقت نتوانست هواداران باشگاه را مجاب که گزینه ایده‌آلی برای این تیم به شمار می‌رود. انصاری‌فرد برای رسیدن به صندلی مدیریت باشگاه، یک رقیب جدی به نام سعید آذری داشت اما سابقه نه‌چندان خوب رابطه آذری با پرسپولیسی‌ها، ورق را به طرف یکی از مدیران اسبق این باشگاه برگرداند. هواداران قرمزها از این انتخاب استقبال کرده‌اند اما دوران حضور انصاری‌فرد در باشگاه، فراز و نشیب‌های قابل توجهی داشته است.

آریا رهنورد

سابقه کم ایرج عرب در جایگاه‌های مدیریتی و البته «ورزشی» نبودن این مدیر، یکی از دلایلی بود که پرسپولیسی‌ها هیچ‌وقت با انتخاب او کنار نیامدند و همواره خواهان پایان هرچه سریع‌تر دوران حضور عرب در پست مدیرعاملی بودند. این اتفاق سرانجام رخ داد و مدیرعامل جدید باشگاه با سابقه‌ای کاملا متفاوت نسبت به مدیر پیشین معرفی شد. محمدحسن انصاری‌فرد یکی از ستاره‌های قدیمی باشگاه پرسپولیس به شمار می‌رود و در دهه 60، هفت سال برای این تیم به میدان رفته است. این چهره شناخته‌ شده، مدتی نیز مدیرعامل باشگاه بود و حالا بعد از 13 سال، دوباره این جایگاه را تصاحب کرده است. آقای مدیرعامل در دوران کار کردن در پرسپولیس، دستاوردهای نسبتا قابل توجهی داشت. کشاندن همه ستاره‌های بایرن‌مونیخ به تهران برای برگزاری بازی بزرگداشت احمدرضا عابدزاده، هنوز هم به عنوان یکی از دستاوردهای انصاری‌فرد در پرسپولیس شناخته می‌شود. او همچنین در یک انتقال جنجالی، موفق شد علیرضا نیکبخت‌واحدی را از باشگاه استقلال جذب کند و بازار نقل و انتقالات را با این حرکت جنجال‌برانگیز، به هم بریزد. اصرار به استفاده از مربیان خارجی، یکی دیگر از ویژگی‌های خاص انصاری‎فرد به شمار می‌رفت. او پای مصطفی دنیزلی را به پرسپولیس باز کرد. با وجود ناکامی در بردن جام، در آن دوره زمانی پرسپولیس به خاطر نمایش‌های چشم‌نوازش در زمین از حمایت حداکثری هوادارانش برخوردار بود. انصاری‌فرد در زمینه جذب اسپانسرها نیز نسبتا خوب عمل کرد اما شرایط مالی امروز سرخابی‌ها تفاوت‌های بسیار بزرگی با شرایط آن روزهای دو باشگاه دارد.

اگر تصور کنیم که در دوران مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد همه چیز به بهترین شکل ممکن در باشگاه سپری شده بود، بخشی از حقیقت را نادیده گرفته‌ایم. این دوران سایه‌روشن‌های خاص خودش را داشت و در کنار نکات مثبت، گاهی اتفاق‌های نه‌چندان امیدوارکننده‌ای نیز در این باشگاه به وقوع پیوست. ماجرای امضای قرارداد با هپاتیتی‌ها، در همین بخش از تاریخ پرسپولیس اتفاق افتاد. طبیعتا در هر باشگاهی از کره زمین، یک بازیکن قبل از سپری کردن تست‌های پزشکی قرارداد رسمی امضا نمی‌کند اما این اشتباه بزرگ در دوران مدیریت انصاری‌فرد رخ داد و پرسپولیس را با یک چالش بزرگ مواجه کرد. ماجرای کسر 6 امتیاز از پرسپولیس نیز در واقع مربوط به همین دوران بود. انصاری‌فرد پس از جدایی بازیکن خارجی از باشگاه، با او تسویه‌حساب نکرد تا کار به شکایت بکشد. حتی بعد از رسیدن این شکایت نیز، تحرک چندانی از سوی باشگاه دیده نشد. کسر 6 امتیاز البته در نهایت در دوران مدیریت حبیب کاشانی اعمال شد و همان‌جا بود که هر دو مدیر همدیگر را مقصر اصلی رقم خوردن این وضعیت می‌دانستند. در واقع هم انصاری‌فرد و هم کاشانی به سهم خودشان در این ماجرای تلخ سهیم بودند. پرسپولیس در دوران مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد، موفقیت خاصی نداشت و هیچ جامی به دست نیاورد. پس از ترک باشگاه پرسپولیس نیز، این مدیر دیگر توفیق چندانی به دست نیاورد. او برای مدتی مدیرعامل باشگاه راه‌آهن بود و پس از آن دیگر هرگز در هیچ‌کدام از تیم‌های لیگ برتری مشغول به کار نشد. او بعد از راه‌آهن مدیرعامل هیچ تیم دیگری نبود و از چندین سال قبل، دیگر در جایگاه مدیریت مورد آزمایش قرار نگرفته است. انصاری‌فرد برای مدتی در کمیته فوتسال نیز مسئولیت داشت اما با مصاحبه‌هایی تند، این مسئولیت را واگذار کرد. رابطه این مدیر با فدراسیون فوتبال، در شرایط فعلی چندان مثبت به نظر نمی‌رسد. تجربه نشان می‌دهد که راضی نگه‌ داشتن هوادارها برای محمدحسن انصاری‌فرد، کار چندان دشواری نخواهد بود. چراکه حتی طاهری و گرشاسبی با وجود همه ضعف‌ها تنها به خاطر تزریق آرامش به تیم و دوری از حواشی، چهره‌های محبوبی برای سکوهای سرخ به شمار می‌رفتند. ایرج عرب در ماه‌های گذشته، سطح انتظارها از مدیرعامل پرسپولیس را به شدت پایین آورده است. او به جز انداختن مدال گردن بازیکن‌ها، فعالیت خاص دیگری نداشته است. مذاکره‌های عجیب و غریب او در هتل حیات استانبول با گزینه‌های مدیریتی پرسپولیس، کاملا لو رفتند و عملا به یک افتضاح مدیریتی تبدیل شدند. 

ماجرای امضای قرارداد با هپاتیتی‌ها، در همین بخش از تاریخ پرسپولیس اتفاق افتاد. طبیعتا در هر باشگاهی از کره زمین، یک بازیکن قبل از سپری کردن تست‌های پزشکی قرارداد رسمی امضا نمی‌کند اما این اشتباه بزرگ در دوران مدیریت انصاری‌فرد رخ داد و پرسپولیس را با یک چالش بزرگ مواجه کرد

تصور تماشاگران پرسپولیس این است که همه جلسه‌های کادر مدیریتی پرسپولیس، تنها با خوردن «موز» سپری شده و حالا عرب با خوردن آخرین موز، تیم را ترک کرده است. سابقه بازی و مدیریتی انصاری‌فرد در پرسپولیس، از همین حالا کار را برای او راحت کرده است. حالا تنها مسئولیت این مدیر، در پاک کردن خاطره عرب از ذهن هواداران باشگاه خلاصه خواهد شد.