نگار رشیدی

بعد از درخشش در لیگ ملت‌های والیبال، انتظارها برای دیدن عملکرد بلندقامتان در نخستین مرحله انتخابی المپیک آغاز شد. انتظارهایی که البته دو گروه را تشکیل داده بود. عده‌ای معتقد بودند با توجه به میزبانی روسیه، خبری از سهمیه نخواهد بود و عده‌ای دیگر بر این اصل سوار بودند که نمی‌شود شانسی را برای شاگردان کولاکوویچ در نظر نگرفت. در هر حال تیم ملی کارش را از جمعه برابر کوبا آغاز کرد. کوبایی که همه تلاش‌هایش برای پیروزی به در بسته خورد و در نهایت مقابل تیم ایران تسلیم شد. این مسابقه با نتیجه سه بر دو و با امتیازهای 23 - 25، 26 - 28، 25 - 17، 25 - 16 و 15 بر 10 به سود ایران خاتمه پیدا کرد و این نشان می‌دهد که کوبا چقدر تشنه پیروزی بوده و چقدر کار را برای برد ایران سخت کرده است. تا جایی که علی شفیعی که در پایان این دیدار امتیازآورترین بازیکن میدان شناخته شد، گفت:«مردیم تا بردیم!» در هر حال تیم کولاکوویچ هرچقدر لرزان، گام اول را با برد برداشت.

شاگردان کولاکوویچ در دومین دیدار خود دیروز به مصاف مکزیک رفتند. تیمی که روسیه آن را مقتدرانه سه بر صفر شکست داد تا به عنوان مدعی اصلی کسب سهمیه، میخ خود را محکم بکوبد. ایران، امشب در دیدار آخر خود رودرروی میزبان قرار می‌گیرد که برای قطعی کردن سهمیه‌اش تا دندان مسلح شده است. این مسابقه به میزبانی سالن سیبور آره‌نا شهر سن‌پترزبورگ برگزار خواهد شد. روسیه چند وقتی است که در روزهای اوج خود به سر می‌برد. تزارها یکی از تیم‌هایی بودند که در لیگ ملت‌ها از نفرات دوم خود استفاده کردند تا مهر المپیک را در انتخابی، پای مسابقات بزنند. آنها با وجود بهره بردن از تیم دوم و نداشتن ستاره‌های‌شان، قهرمانی لیگ ملت‌ها را در مصاف با آمریکا در خاک این کشور به دست آوردند تا با قهرمانی در آخرین تورنمنت رسمی به میزبانی‌شان در مرحله نخست انتخابی المپیک مشغول شوند. تیم والیبال روسیه در رده پنجم رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارند و طبیعی است که از هیچ تلاشی برای تمام کردن کار در سن‌پترز‌بورگ دریغ نکنند.

بازگشت ستاره‌های روسیه به تیم ملی چهره قدرتمندی به رقیب امشب ایران داده است. ستاره‌هایی مثل ماکسیم میخائیلوف و موزرسکی و ... که در لیگ ملت‌ها غایب بودند تا تمرکزشان را روی المپیکی شدن بگذارند. روسیه برخلاف ایران که بدون هیچ بازی تدارکاتی راهی سن‌پترزبورگ شد، دو دیدار تدارکاتی با استرالیا هم برگزار کرد که در هر دو دیدار توانست این حریف را شکست دهد. دیدار امشب ایران و روسیه به عنوان آخرین مسابقه این رقابت‌ها می‌تواند حکم فینال را نیز داشته باشد. چراکه انتظار می‌رود هر دو تیم بازی‌های اول و دوم خود برابر کوبا و مکزیک را با برد پشت سر بگذارند که این اتفاق در دیدارهای نخست برای روسیه و ایران رخ داده است. در صورت رخ دادن این اتفاق، برنده نبرد امشب مستقیم راهی المپیک می‌شود. ناگفته نماند روس‌ها چهار مدال طلای المپیک را در کارنامه دارند و از الان به عنوانی یکی از شانس‌های قهرمانی در المپیک 2020 نیز به شمار می‌روند.

با توجه به اینکه گروهی اعتقاد دارند ایران برابر روسیه بدون شانس نیست، شاید بد نباشد نگاهی داشته باشیم به دیدارهای سابق ایران و روسیه. این دو تیم نخستین بار در جام جهانی 2011 به مصاف هم رفتند که آن بازی با برتری سه بر صفر روسیه مقابل شاگردان خولیو ولاسکو سرمربی تیم ملی والیبال ایران به پایان رسید. در آخرین رویارویی هم تیم ایران در لیگ ملت‌های 2019 توانست با نتیجه سه بر صفر روسیه را در ارومیه از پیش‌رو بردارد. حال باید دید امشب کدام پیش‌بینی درست از آب درمی‌آید؟در  جنگ بلندقامتان ایران با تزارها سهمیه به کدام تیم می‌رسد؟ در اینکه تمام جامعه می‌خواهند ایران در روسیه جشن المپیکی شدن بگیرد، هیچ شکی نیست اما شاید بهتر باشد کمی نگاه معتدل و منطقی هم چاشنی خواسته‌های‌مان کنیم. ایران برای بردن کوبا کار سختی داشت. سرمربی از دادن دو ست به کوبا ناراحت بود و کاپیتان سعید معروف هم از غافلگیری‌شان در این دیدار خبر داد. در هر صورت اگر بازی دیروز برابر مکزیک با برد ایران همراه شده باشد، باید در دیدار دشوار با میزبان نگاهی واقع‌بینانه داشته باشیم و به فرصت دوم المپیکی شدن فکر کنیم. هرچند والیبال ایران بارها نشان داده در شرایط سخت چقدر می‌تواند قوی باشد و شگفتی خلق کند.

در اینکه تمام جامعه می‌خواهند ایران در روسیه جشن المپیکی شدن بگیرد، هیچ شکی نیست اما شاید بهتر باشد کمی نگاه معتدل و منطقی هم چاشنی خواسته‌های‌مان کنیم. ایران برای بردن کوبا کار سختی داشت

مسابقات انتخابی المپیک 2020 توکیو در رشته والیبال، در دو مرحله برگزار می‌شود. ابتدا 24 تیم برتر رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی در انتخابی جهانی به میدان می‌روند. این 24 تیم در 6 گروه چهار تیمی، مسابقه می‌دهند و در نهایت تیم برتر هر گروه راهی المپیک می‌شود. تیم ملی والیبال ایران در این مرحله از مسابقات کوبا را از پیش رو برداشت و دیروز بعد از ظهر برابر مکزیک به میدان رفت. روسیه هم آخرین حریف شاگردان ایگور است. در صورتی که ایران نتواند در مسابقات سن‌پترزبورگ، بلیت توکیو را به دست آورد، باید در مسابقات انتخابی قاره آسیا دوباره شانس خود را امتحان کند. مسابقات انتخابی المپیک در آسیا از 16 تا 22 دی با حضور هشت تیم برتر قاره برگزار می‌شود.