آریا طاری

حتی نفس ‎کشیدن گابریل کالدرون و آندره‌آ استراماچونی در تمرین پرسپولیس و استقلال، به سوژه‌ای برای گزارش‌های مختلف تبدیل می‌شود. این دو نفر در کنار مصطفی دنیزلی و امیرقلعه‌نویی، تنها مربیانی هستند که فصل جدید را با «فشار قهرمانی» شروع خواهند کرد. با این وجود، لیگ نوزدهم مربیان جوان جذابی نیز دارد که بیشتر از همیشه به دنبال اثبات توانایی‌های‌شان هستند. البته که دوگانه داخلی-خارجی در فوتبال روز دنیا دیگر بی‌معنی شده اما این مربیان تصمیم دارند ثابت کنند که تولید مربی خوب در فوتبال ایران هنوز به بن‌‌بست نرسیده است. آنها قصد دارند این حقیقت را به باشگاه‌ها بفهمانند که تنها راه خوشبختی در لیگ برتر، امضای قراردادهای دلاری با یک مربی خارجی نیست. 

‌یحیی گل‌محمدی

تابستان برای او، پرسروصداتر از هر مربی داخلی دیگری آغاز شد. یحیی پس از جدایی برانکو، مورد توجه باشگاه پرسپولیس قرار داشت و به نظر می‌رسید در آستانه امضای قرارداد با این باشگاه است. مدیران باشگاه شهرخودرو اما اجازه این جدایی را صادر نکردند و یحیی در فصل تازه نیز روی نیمکت باشگاه مشهدی باقی ماند. شهرخودرو برای حفظ سرمربی‌اش، قید پیشنهادهای تیم ملی امید و پرسپولیس را زد و به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن این مربی نبود. این تمایل به حفظ گل‌محمدی، از نتایج و نمایش‌های بی‌نقص فصل گذشته تیم او نشات گرفته بود. یحیی برای اولین بار در تمام تاریخ، یک تیم مشهدی را به لیگ قهرمانان آسیا رساند و برای مدتی، این تیم را به یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر تبدیل کرد. قرمزهای مشهد تقریبا در تمام هفته‌های فصل، فوتبال مدرن و جذابی را ارائه می‌کردند و هواداران‌شان را به وجد می‌آوردند. شهرخودرو در تابستان، نفراتی کلیدی مثل مسعود ریگی، مرتضی منصوری، محمد قاسمی‌نژاد و رضا ناصحی را از دست داده اما در مقابل نفرات شناخته‌ شده‌ای مثل مهدی رحمتی و روح‌ا... باقری را به خدمت گرفته است. یحیی یک فصل حساس و حیاتی را در مشهد پشت سر خواهد گذاشت. چراکه حالا دیگر انتظار فراوانی از تیم او وجود دارد.

علیرضا منصوریان

از شروع دوران مربیگری علیمنصور سال‌های نسبتا زیادی گذشته اما روند پیشرفت او، همیشه رو به جلو نبوده است. پس از موفقیت بزرگ در نفت، حضور در استقلال به یک سکته بزرگ برای منصوریان تبدیل شد. او مدتی خانه‌نشین بود و سپس شروع امیدوارکننده‌ای در ذوب‌آهن نداشت اما رفته رفته تیم ایده‌آلش را ساخت و ذوب را به تنها تیم ایرانی موفق مرحله گروهی لیگ قهرمانان 2019 تبدیل کرد. سفید و سبزها به عنوان سرگروه راهی دور بعد شدند و در نیم‌فصل دوم لیگ نیز نتایج قابل توجهی را به دست آوردند. ذوب در فصل جدید پوست انداخته و ستاره‌های مهمی را از دست داده است. رشید مظاهری، اوساگونا، محمدرضا حسینی و رحیم زهیوی تیم را ترک کرده‌اند و باشگاه در کنار محمد مشایخ و یوسف بهزادی، ایبا بووی باکر را نیز به خدمت گرفته است. همزمانی رقابت‌های لیگ با ادامه لیگ قهرمانان آسیا، فصل دشوار و فشرده‌ای را برای سرمربی این باشگاه خواهد ساخت. حالا علیمنصور دوباره به عنوان یک مربی مستعد شناخته می‌شود و برای فاصله گرفتن از یک بحران دیگر، باید به روزهای خوبش در فوتبال اصفهان تداوم ببخشد.

کاپیتان سابق تیم ملی در شروع فصل جدید جانشین افشین قطبی در فولاد خوزستان شده است. محمد آبشک، روح‌ا... سیف‌اللهی، شهاب گردان، احمد عبدا...زاده، محمد قاسمی‌نژاد، موسی کولیبالی، وحید حیدری و وحید نامداری، لیست خرید شلوغ نکو برای اهوازی‌ها را ساخته‌اند

جواد نکونام

اگرچه روزهای حضور نکو در کنار کارلوس کی‌روش به عنوان دستیار طولانی نشد اما این مربی همواره چهره محبوب مرد پرتغالی بود. کی‌روش، جواد را تنها گزینه ایده‌آل برای هدایت تیم ملی امید می‌دانست اما نکو راه دیگری را برای خودش انتخاب کرد. او برای مدتی در خونه به خونه بابل مشغول به کار بود اما در نهایت راهی نساجی شد و در رقابت تنگاتنگ با بابلی‌ها، این تیم را به رقابت‌های لیگ برتر رساند. پس از این موفقیت مهم، نکونام یک نیم‌فصل نیز روی نیمکت نساجی نشست و پس از حاشیه‌های عجیب و غریب از این باشگاه جدا شد. کاپیتان سابق تیم ملی در شروع فصل جدید جانشین افشین قطبی در فولاد خوزستان شده است. محمد آبشک، روح‌ا... سیف‌اللهی، شهاب گردان، احمد عبدا...زاده، محمد قاسمی‌نژاد، موسی کولیبالی، وحید حیدری و وحید نامداری، لیست خرید شلوغ نکو برای اهوازی‌ها را ساخته‌اند. او با جدایی عبدا... کرمی، رضا میرزایی، ناصر سالاری و مهدی زبیدی موافقت کرده است. جواد به زودی دومین فصل سرمربیگری در لیگ برتر را آغاز می‌کند و امیدوار است با یک روند خوب، در سال‌های آینده نیمکت تیم ملی را به دست بیاورد.

ابراهیم صادقی

پس از جواد نکونام، ابراهیم صادقی دومین مربی جوان فصل لیگ برتر نوزدهم خواهد بود. او فصل گذشته را به عنوان دستیار علی دایی در سایپا شروع کرد اما پس از برکناری شهریار، مرد اول نیمکت باشگاه شد. این اولین تجربه سرمربیگری ابراهیم صادقی در لیگ برتر به شمار می‌رفت. نارنجی وفادار سال‌های زیادی برای سایپا به میدان رفت و در پایان این دوران طولانی، به عنوان مربی و حالا سرمربی به حضور در باشگاه ادامه داد. او در تابستان 12 بازیکن را برای سایپا جذب کرده که آرمین سهرابیان و مجید علیاری در میان آنها از همه شناخته‌شده‌تر هستند. آرش رضاوند، علی دشتی و محمد اکبرمنادی نیز در تابستان از نارنجی‌ها جدا شده‌اند. در سایپا فشار زیادی روی سرمربی وجود ندارد اما صادقی برای رسیدن به آرزوهای بزرگش در پست تازه، باید یک فصل فوق‌العاده را برای تیمش رقم بزند.