ملی‌پوش کم‌تر، زندگی بهتر!

اردوی قبلی تیم ملی، تنها یک نماینده از باشگاه پرسپولیس داشت که آن هم در دیدار تدارکاتی با ازبکستان به میدان نرفت. قرمزها این بار دو بازیکن در اردو دارند و همچنان به نحوه انتخاب نفرات ملی‌پوش از سوی کارلوس کی‌روش معترض هستند اما آیا این موضوع واقعا به ضرر آنها تمام شده است؟ آیا فرستادن چندین و چند بازیکن به اردوهای تیم ملی در گرماگرم نبردهای حساس آسیایی، به سود این باشگاه بود؟

آریا رهنورد

علیرضا بیرانوند و احمد نوراللهی، تنها مهره‌های پرسپولیسی حاضر در دور تازه اردوهای تیم ملی هستند. تقریبا همه بازیکنان این باشگاه بعد از جدال با السد قطر، راهی مسافرت شدند تا برای چند روز دوران تعطیلات‌شان را پشت سر بگذارند اما بیرو و احمد نوراللهی بدون استراحت خودشان را به مرکز پک رساندند و به جلسه‌های تمرینی تیم ملی ملحق شدند. حضور تنها دو بازیکن از پرسپولیس در اردوی تیم کی‌روش، برای پیشکسوتان باشگاه پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد. علی پروین از یک سو علیه این اتفاق موضع گرفته و بعد از او، نوبت محمود خوردبین شده تا روی آنتن زنده تلویزیون از خصومت سرمربی پرتغالی با قرمزها صحبت کند. به نظر می‌رسد داستان جنجال‌برانگیز تیم ملی برای گروهی از پرسپولیسی‌ها، حتی از دوئل‌های حساس آسیایی نیز مهم‌تر شده است. سرخپوشان در یکی از تعیین‌کننده‌ترین برهه‌های همه تاریخ‌شان قرار گرفته‌اند و طبیعتا باید همه تمرکزشان را معطوف لیگ قهرمانان آسیا کنند. پرسپولیس هرگز به فینال جام باشگاه‌ها و یا لیگ قهرمانان آسیا نرسیده و این روزها به همه بضاعتش برای جنگیدن در این تورنمنت نیاز دارد. حتی با وجود پیروزی در زمین السد، کار آنها برای عبور از مرحله نیمه‌نهایی آسیا هنوز بسیار پیچیده و دشوار به نظر می‌رسد. فینالیست‌ شدن در آسیا، ابدا دستاورد کوچک‌تری از بازی در تیم ملی نخواهد بود و طبیعتا فکر کردن به تیم کی‌روش در شرایط فعلی، تنها مزاحم پسران برانکو خواهد بود.

دعوت از احمد نوراللهی به تیم ملی، نشان می‌دهد که کارلوس کی‌روش بازی‌های پرسپولیس را کاملا زیر نظر دارد و نسبت به این تیم «بی‌توجه» نیست. احمد یکی از مهره‌های درخشان سرخپوشان در هفته‌های گذشته بوده و حالا پاداش همه این نمایش‌های جذاب را با دعوت شدن به تیم ملی گرفته است. به جز او و علیرضا بیرانوند، کدام بازیکن دیگر پرسپولیس در شرایط فعلی سزاوار دعوت‌ به تیم ملی به نظر می‌رسد؟ بدون تردید سیدجلال حسینی همین حالا نیز در اوج آمادگی قرار دارد و می‌تواند به تیم ملی کمک کند اما به هر دلیلی رابطه او با کی‌روش سرد شده و تیم کارلوس نیز در مرکز دفاع، مهره‌های جوان و مستعدی دارد. هوادارانی که امروز به فهرست تیم ملی معترض هستند، به خوبی می‌دانند که محمد انصاری و کمال کامیابی‌نیا از دوران اوج فاصله گرفته‌اند و در بهترین سطح خودشان قرار ندارند. شجاع خلیل‌زاده هنوز به یک مدافع کاملا مطمئن تبدیل نشده و امید عالیشاه نسبتی با بازیکن آماده چند سال قبل ندارد. سیامک نعمتی هنوز به اندازه کافی محک نخورده و تجربه کافی را برای رسیدن به سطح ملی به دست نیاورده و علی علیپور نیز بهتر از سردار آزمون، سامان قدوس، کاوه رضایی، کریم انصاری‌فرد و سایر ستاره‌های خط حمله تیم ملی نیست. پرسپولیس به عنوان یک «تیم»، فوق‌العاده است. یک مجموعه کامل برای رسیدن به یک هدف بزرگ. تیم بودن قرمزها اما به آن معنا نیست که تک تک بازیکنان این تیم به لحاظ فردی نیز در شرایطی استثنایی قرار گرفته‌اند. نتایج عالی این تیم، با هماهنگی نفرات به دست آمده و بیشتر از آن‌که حاصل نبوغ فردی باشد، نتیجه یک کار موثر نتیجه‌بخش تیمی است.

مهم نیست که چه بازیکنانی در فهرست‌های کارلوس کی‌روش برای تیم ملی قرار بگیرند، پرسپولیسی‌ها در هر صورت به این انتخاب‌ها معترض خواهند شد. اگر نفرات زیادی از تیم برانکو فراخوانده شوند، این تصور به وجود می‌آید که کی‌روش تصمیم دارد با گرفتن چندین و چند مهره از سرخپوشان، هماهنگی تیم برانکو را به هم بزند و اگر تعداد نمایندگان این تیم در اردو به حداقل برسد، این باور شکل خواهد گرفت که کی‌روش با نادیده گرفتن ستاره‌های پرسپولیس، به دنبال لطمه زدن به این تیم است. در شرایط فعلی، حضور کمرنگ پرسپولیسی‌ها در اردو به هیچ وجه به ضرر این باشگاه نیست. بازیکنان این باشگاه از یک سو به استراحت بیشتری می‌پردازند و از خطر مصدومیت در اردوها و دیدارهای تدارکاتی تیم ملی در امان می‌مانند. از سوی دیگر نیز برانکو به خوبی فرصت دارد تا قبل از بازی با السد، کارهای تاکتیکی مدنظرش را با حضور حداکثری بازیکن‌ها انجام بدهد. علاوه بر این، انگیزه بازیکنانی که هنوز به پیراهن تیم ملی نرسیده‌اند، بیشتر خواهد شد و آنها با درخشش در زمین مسابقه، تلاش خواهند کرد که مثل احمد نوراللهی مورد توجه سرمربی تیم ملی قرار بگیرند. پرسپولیس با ملی‌پوشان کم‌تر، زندگی بهتری دارد و بر هم زدن این وضعیت، ابدا به سود باشگاه نخواهد بود.