توفان در صحرا

در این فصل از لیگ قهرمانان، پرسپولیس حتی با یک حریف عربستانی نیز روبه‌رو نشد و هیچ مسابقه‌ای را در زمین بی‌طرف برگزار نکرد. استقلالی‌ها نیز در نبرد با الهلال مشکل چندانی نداشتند اما در فصل جدید، اوضاع کاملا پیچیده خواهد بود جابر در شروع کار به عنوان رییس باشگاه الهلال، به شدت از کیفیت بازیکنان خارجی این تیم انتقاد کرده است. او تاکید کرده که قصد دارد یک انقلاب بزرگ را در این باشگاه رقم بزند و هدف چنین انقلابی، تنها رسیدن به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود

آریا  طاری

حضور عربستانی‌ها در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا، کمرنگ‌تر از همیشه بود. مسائل مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها و قوانین خاص ای.اف.سی، موجب شد که تنها دو تیم عربستانی در لیگ قهرمانان 2018 حاضر باشند. الهلال که فصل گذشته به فینال این تورنمنت رسیده بود، این بار لیگ قهرمانان را چندان جدی نگرفت و ترجیح داد همه انرژی‌اش را برای کورس قهرمانی لیگ عربستان کنار بگذارد. آنها در همان مرحله گروهی از تورنمنت کنار رفتند اما الاهلی سرگروه شد تا در اولین بازی حذفی قافیه را به السد واگذار کند. عربستانی‌ها در فصل جدید لیگ قهرمانان، تنها یک انگیزه دارند. آنها برای جبران این فصل و رسیدن به عنوان قهرمانی، دست به هر کاری خواهند زد.

«سامی الجابر» در مربیگری به اهدافش دست پیدا نکرد و در لیگ‌های عربستان، قطر و امارات به موفقیت چندانی نرسید. او بلافاصله از این شغل جدا شد و تصمیم گرفت در جایگاه متفاوتی قرار بگیرد. مهاجم سابق تیم ملی عربستان، مهم‌ترین ستاره تاریخ باشگاه الهلال به شمار می‌رود. او که در چهار جام جهانی متوالی برای عربستانی‌ها توپ زده، کاریزمای لازم را برای مدیریت یک باشگاه پرهیاهو دارد. جابر در شروع کار به عنوان رییس باشگاه الهلال، به شدت از کیفیت بازیکنان خارجی این تیم انتقاد کرده است. او تاکید کرده که قصد دارد یک انقلاب بزرگ را در این باشگاه رقم بزند و هدف چنین انقلابی، تنها رسیدن به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. الهلال در تابستان، هزینه‌های هنگفتی انجام داده تا به یکی از پرستاره‌ترین ترکیب‌های تمام تاریخش دست پیدا کند. آنها که برای مدتی با مشکل گل‌زنی دست و پنجه نرم می‌کردند، در خط حمله به سراغ بهترین گل‌زن فصل گذشته لیگ ترکیه بافوتیمی گومیس رفته‌اند. الهلال برای جذب این مهاجم فرانسوی، حدود 6 میلیون پوند پرداخت کرده است. آبی‌ها «عمر عبدالرحمن» را نیز با یک قرارداد قرضی به خدمت گرفته‌اند تا مهم‌ترین استعداد فوتبال آسیا را نیز در اختیار داشته باشند. آلبرتو بوتیا مدافع اسپانیایی المپیاکوس نیز به جمع نفرات الهلال ملحق شده و این باشگاه آندره کاریو ستاره تیم ملی پرو در جام جهانی 2018 را نیز به خدمت گرفته است. ازکوئل سروتی آرژانتینی و لئو بوناتینی نیز بعد از حضور قرضی در ایندیپنته و وولورهمپتون، دوباره پیراهن الهلال را بر تن کرده‌اند. رئال مادرید آسیا، فصل جدید لیگ عربستان را با سه پیروزی متوالی کلید زده است. این باشگاه روی نیمکت، ژرژ ژسوس سرشناس را در اختیار دارد. مردی که سال‌ها در فوتبال پرتغال مربیگری کرده و در این کشور به موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای رسیده است. بدون تردید او یکی از مهم‌ترین مربیان این فصل فوتبال آسیا به شمار می‌رود.

الهلال فصل جدید لیگ عربستان را با دو پیروزی مقتدرانه آغاز کرده است. آبی‌ها اما برای رسیدن به عنوان قهرمانی، یک رقیب کاملا جدی دارند. النصر نه از رقابت بر سر قهرمانی در لیگ و نه از جنگیدن بر سر عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا دست نخواهد کشید. این باشگاه در تابستان بیشتر از 41 میلیون پوند هزینه کرده تا مهره‌های محبوبش را به خدمت بگیرد. خرید 15 میلیون پوندی احمد موسی از لسترسیتی، یک انفجار بزرگ برای فوتبال آسیا محسوب می‌شود. موسی در جام جهانی در ترکیب نیجریه استثنایی ظاهر شد و دو گل تماشایی به ایسلند زد اما در فصل جدید به جای انتقال به تیمی بزرگ‌تر در لیگ جزیره، پیراهن النصر را بر تن کرد.

النصری‌ها هافبک هجومی فنرباغچه گیلیانو را نیز با 10 میلیون پوند به جمع نفرات‌شان اضافه کرده‌اند. نورالدین آمرابات خرید بزرگ دیگر این باشگاه به شمار می‌رود. ستاره‌ای که بهترین بازیکن مراکش در جام جهانی روسیه بود و در ازای هشت میلیون پوند، واتفورد را به مقصد لیگ عربستان ترک کرد. النصر برای خط حمله، به سراغ یک مراکشی دیگر رفته و عبدالرزاق حمدا... را از الریان قطر خریده است. مهاجم فوق‌العاده‌ای که هیچ موقعیتی را در زمین به سادگی از دست نمی‌دهد. برد جونز استرالیایی که سابقه حضور در لیورپول را دارد، از آیندهوون برای خط دروازه خریداری شده و پتروس از سائوپائولو برزیل و کریستین راموس از لیگ مکزیک، خریدهای دیگر النصر هستند. درست همانند الهلال، در این باشگاه نیز یک انقلاب بزرگ رخ داده و ترکیب نفرات خارجی کاملا عوض شده است.

 النصر نیز هر سه بازی‌اش در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا را با پیروزی سپری کرده و در صدر جدول در کنار الهلال دیده می‌شود. هدف بزرگ هر دو تیم اما، قرار گرفتن روی سکوی اول لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. هدفی که این دو تیم برای رسیدن به آن، همه معادله‌های بازار را به هم ریخته‌اند.

در شکل جدید برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، الهلال عربستان چهار بار به مرحله نیمه‌نهایی رسیده و دو بار نیز راهی دیدار فینال شده اما هرگز نتوانسته جام قهرمانی را لمس کند. آنها در حالی به عنوان رئال مادرید آسیا شناخته می‌شوند که از سال 2000 به بعد هرگز دست‌شان به جام قهرمانی لیگ قهرمانان نرسیده است.

از آخرین قهرمانی یک تیم عربستانی در این تورنمنت، 13 سال می‌گذرد. آخرین بار الاتحاد در سال 2005 موفق شد روی سکوی اول آسیا بایستد و پس از آن هیچ تیم عربستانی دیگری به این موفقیت دست پیدا نکرد.

 الاتحاد و الاهلی، درست مثل الهلال سابقه شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا را دارند و به نظر می‌رسد حالا فوتبال عربستان همه انگیزه‌اش را صرف تلاش برای بردن این تورنمنت خواهد کرد. ماجراهای این فصل لیگ قهرمانان، تلنگر بزرگی برای عربستانی‌ها بود تا توجه بیشتری به باشگاه‌های‌شان نشان بدهند. آن‌چه در این تابستان برای النصر و الهلال اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که عربستانی‌ها برای بردن لیگ قهرمانان، تا دندان مسلح شده‌اند.

قدرت‌گرفتن تیم‌های عربستانی برای به دست آوردن نتایج فوق‌العاده در لیگ قهرمانان آسیا، خبر خوبی برای باشگاه‌های ایرانی نخواهد بود، چراکه عرب‌ها به کمک روابط خاص‌شان با کنفدراسیون فوتبال آسیا، همچنان از سفر به ایران و بازی در جو سنگین ورزشگاه آزادی فرار می‌کنند. آنها در چند سال گذشته بارها باشگاه‌های ایرانی را وادار به انتخاب زمین بی‌طرف کرده‌اند و شرایط سختی را برای این تیم‌ها به وجود آورده‌اند.

در این فصل از لیگ قهرمانان، پرسپولیس حتی با یک حریف عربستانی نیز روبه‌رو نشد و هیچ مسابقه‌ای را در زمین بی‌طرف برگزار نکرد. استقلالی‌ها نیز در نبرد با الهلال مشکل چندانی نداشتند اما در فصل جدید، اوضاع کاملا پیچیده خواهد بود. به نظر می‌رسد برانکو و شاگردها باید در همین فصل با تمام توان‌شان برای قهرمانی آسیا مبارزه کنند چراکه عبور از کیفیت تیم‌های عربستانی در فصل آینده بسیار دشوار و پیچیده خواهد بود. تیم‌هایی که در بازار تابستانی نقل و انتقالات گرد و خاک به پا کرده‌اند و درست در روزهایی که قیمت دلار اجازه تمدید قرارداد با مهره‌های خوب خارجی را از فوتبال ایران گرفته‌، با ستاره‌‌های بین‌المللی‌شان به دنبال رسیدن به آرزوهای بزرگی هستند.