یک کارشناس حوزه خودرو عنوان کرد: پیش از اینکه مدیریت شرکت دولتی ایران‌ خودرو خصوصی شود، شرکت کروز خود را به آب و آتش زد تا مدیریت این مجموعه خودروساز را به دست گیرد. آنها چنین ادعا می‌کردند که مدیریتش را به دست ما دهید تا این شرکت را سودده و به‌روز کنیم. آن زمان شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری وجود داشت، اما الان می‌گویند باید قیمت‌ها را افزایش دهیم. در صورتی که اواخر سال گذشته به شرط افزایش تولید، قیمت‌ها را افزایش دادند؛ اما افزایش قیمت را دیدیم ولی افزایش تولید را خیر. الان باز هم می‌خواهند قیمت را گران‌تر کنند.

عماد جعفری در پاسخ به اینکه آیا ایران‌ خودرو مجاز است که بدون مصوبه وزارت صمت یا شورای رقابت قیمت محصولاتش را به صورت مستقل افزایش دهد؟ به اقتصاد ۲۴ گفت: ایران‌ خودرو اصلا نمی‌تواند چنین کاری کند، چون پرونده جدیدی تشکیل می‌شود که مصداق گران فروشی است. ما با پدیده‌ای در کشور مواجه هستیم که ابتدا مظلوم‌نمایی می‌کند، اما وقتی به دست می‌آورد، شاخ و شانه می‌کشد. تا جایی که همه ما به خاطر داریم ایران‌ خودرو و سایپا همیشه شرکت‌های زیان‌دهی برای دولت بوده‌اند. درست یا غلط، قانون هم بدین شکل بوده که یک شورایی به نام شورای رقابت وجود داشته است.

او افزود: زندگی نرمال بدین شکل است که یک شرکت خودروساز یا مونتاژکار ماشینش را تولید و هر قیمتی که دوست دارد را تعیین می‌کند، اما در زندگی نرمال دیگر قانون و شروطی برای واردات وجود ندارد. یعنی واردات خودرو در شرایط عادی بدون قوانین من‌درآوردی، سقف و کف دلاری، تعداد سیلندر و... است. در چنین شرایطی خودروساز می‌تواند هر قیمتی که می‌خواهد ارز‌ش‌گذاری کند و از آن طرف مردم هم حق انتخاب دارند که خودروی باکیفیت انتخاب کنند یا خودرو‌های داخلی که کیفیتش روز به روز دارد افت می‌کند را بخرند.

این تحلیلگر با اشاره به نقش ممنوعیت واردات در افزایش قیمت خودرو‌های داخلی، بیان کرد: دلیل اینکه یک شرکت خودروساز آنقدر متوهم می‌شود که فکر می‌کند خودروی ۲۰۷، دو میلیارد تومان ارزش دارد خیلی ساده است؛ در واردات را به روی کشور بسته‌اید، مردم هیچ حق انتخابی ندارند و بازار را از محصولات ایران‌ خودرو، سایپا و چری پُر کرده‌اید. این شرکت‌ها هم، چون رقیبی ندارند، با هر قیمتی که دلشان می‌خواهد خودروهایشان را می‌فروشند.

جعفری ادامه داد: ایران‌ خودرو دغدغه‌ای ندارد، چون قانون وارداتی وجود ندارد و در‌های واردات را بسته‌اند و بازار را دو دستی تقدیمش کرده‌اند؛ بنابراین بدین شکل شاخ و شانه می‌کشد. همین که مصوبه فروش خودرو در بورس را گرفته‌اند، خود ارفاقی به ایران خودرو بوده است چراکه هیچ جای دنیا خودرو در بورس به فروش نمی‌رود و ایران‌ خودرو بدین وسیله می‌خواهد محصولاتش را در بورس عرضه کند. کما اینکه دو سال پیش که خودرو در بورس عرضه می‌شد، با یکسری راهکار‌های بورسی تقاضا و قیمت را بالا می‌بردند و این وسط دلال حذف می‌شد ولی خود شرکت خودروساز تبدیل به دلال شده بود.

او تصریح کرد: ایران‌ خودرو به صورت خودسر نمی‌تواند، چراکه اگر بدون اجازه باشد، مصداق گران فروشی می‌شود. شرکتی که تا سه ماه پیش دست و پا می‌زد تا مدیریت ایران‌ خودرو را بگیرد، حالا که به آن رسیده، می‌گوید ماشین نمی‌فروشم. الان به این شرکت مجوز افزایش قیمت نمی‌دهند و می‌گوید من خودم قیمت را افزایش می‌دهم و کسی هم نمی‌تواند کاری کند. اما باید دقت کنیم که ایران‌ خودرو می‌تواند مانند ادوار گذشته با لابی‌هایی که با وزارتخانه کردند و به عنوان مثال با اضافه کردن آپشن یک میلیون تومانی، قیمت محصول را ده میلیون تومان افزایش دهند. از چنین راهکار‌هایی ممکن است استفاده کنند ولی اگر خودسر باشد، مصداق گران‌فروشی است. اینکه راهکار‌های خاص خود را به کار گیرند تا بالاخره مجوز افزایش قیمت را بگیرند، همیشه رخ داده است و الان هم دور از ذهن نیست. داستانی که ما با آن مواجه هستیم سر دراز دارد؛ تا قانون را درست اصلاح نکنند، وزارتخانه واردات را آزاد نکند و رقابت شکل نگیرد، این مشکل پابرجاست.