آریا رهنورد

 

 

 در روزهای شلوغ و پرهیاهوی باشگاه استقلال، تیم رقیب بدون سروصدا مشغول جمع‌کردن امتیاز از دیدارهای لیگ برتر است. آنها دو مسابقه قبلی‌شان را با پیروزی پشت سر گذاشتند و در دو جدال باقی‌مانده از نیم‌فصل نیز از تهران خارج نمی‌شوند. با این روند، سرخپوشان شانس زیادی برای قهرمانی نیم‌فصل خواهند داشت. میانگین امتیاز آنها تقریبا نزدیک دو امتیاز برای هر جدال است اما این تیم قصد دارد تا پایان هفته پانزدهم، از مرز 30 امتیاز عبور کند. اتفاقی که در یک دهه گذشته به ندرت در یک نیم فصل و «فقط سه بار» برای این باشگاه رخ داده است.

پرسپولیس امروز در شرایطی با سایپا روبه‌رو می‌شود که با تصاحب 25 امتیاز در 13 هفته، شرایط قابل قبولی را تجربه می‌کند. آنها در هفته پایانی نیم‌فصل روبه‌روی تیم ابراهیم صادقی قرار می‌گیرند و در تعطیلات نیم‌فصل، مسابقه معوقه با نساجی قائمشهر را برگزار می‌کنند. به نظر می‌رسد قرمزها توان رسیدن به پیروزی در هر دو مسابقه را دارند. چراکه هر دو بازی نیز در پایتخت برگزار می‌شود. رسیدن به 6 امتیاز از دو دیدار باقی‌مانده، آنها را به هدف مهم‌شان برای عبور از میانگین دو امتیاز در هر بازی می‌رساند. پرسپولیس همین حالا نیز خوب امتیاز جمع کرده و با این دو برد، قطعا هیچ تیمی در جدول پایانی نیم‌فصل بیشتر از این تیم امتیاز نخواهد داشت. شاید تعداد باخت‌های فصل این تیم نسبت به چند فصل گذشته کمی زیاد به نظر برسد اما از طرفی آنها مساوی‌های چندانی نداشته‌اند و پیروزی‌های زیادی نیز به دست آورده‌اند. در یک دهه گذشته، پرسپولیس فقط سه بار در نیم‌فصل اول لیگ برتر بیشتر از 30 امتیاز جمع کرده و امسال می‌تواند برای سومین بار در 10 سال، دست به چنین کاری بزند. پرسپولیس در این فصل نمی‌تواند بهترین نیم‌فصل این یک دهه را تجربه کند اما حداقل می‌تواند با این دو پیروزی در هفته‌های باقی‌مانده، یکی از موفق‌ترین نیم‌فصل‌هایش را پشت سر بگذارد. حالا همه چیز به این دو دیدار با سایپا و نساجی بستگی خواهد داشت.

پرسپولیس در 10 سال اخیر، تنها سه نیم‌فصل اول را با امتیاز بیشتر از 30 به پایان رسانده و هر سه نیم‌فصل اول نیز در دوران برانکو اتفاق افتاده‌اند. تیم پروفسور فصل گذشته، نیم‌فصل را با هشت پیروزی و هفت تساوی سپری کرد و در پایان هفته پانزدهم لیگ برتر 31 امتیازی شد. بهترین نیم‌فصل اول باشگاه در این یک دهه اما مربوط به لیگ برتر هفدهم است. جایی که تیم پروفسور با 11 برد، سه تساوی و تنها یک شکست، نیم‌فصل را با اختلاف زیاد نسبت به رقبا و رسیدن به 36 امتیاز به پایان برد. در لیگ شانزدهم نیز این تیم 9 پیروزی، چهار تساوی و یک باخت را تجربه کرد و 32 امتیاز به دست آورد. در واقع می‌توان به این نتیجه رسید که هر وقت سرخپوشان در نیم‌فصل اول لیگ بیشتر از 30 امتیاز به دست آورده‌اند و از میانگین دو امتیاز به ازای هر بازی عبور کرده‌اند، در نهایت قهرمان لیگ برتر شده‌اند. حتی خود برانکو هم در اولین فصل هدایت کامل سرخپوشان، نتوانست در نیم‌فصل اول چنین عملکردی را به جا بگذارد. تیم پروفسور در نیم‌فصل اول لیگ برتر پانزدهم، هفت پیروزی، چهار شکست و چهار تساوی را تجربه کرد و 25 امتیاز به دست آورد. حالا کالدرون این شانس را دارد که حتی در صورت رسیدن به یک امتیاز از دو دیدار با نساجی و سایپا، شروعی بهتر از برانکو در اولین فصل رقم بزند. هرچند که فقط «شروع» به تنهایی اهمیتی نخواهد داشت.

پرسپولیس نیم‌فصل اول لیگ چهاردهم، محصول مشترک علی دایی و حمید درخشان بود. تیمی که در 15 بازی، 6 برد پنج تساوی و چهار باخت را پشت سر گذاشت و نیم‌فصل را با 23 امتیاز به پایان برد. در لیگ سیزدهم اما اوضاع متفاوت به نظر می‌رسید. تیم شهریار که جوان و جذاب شده بود، با هشت برد، چهار تساوی و سه شکست در نیم‌فصل، از 15 بازی به 28 امتیاز رسید. پیش از این دوره، رقابت‌های لیگ با حضور 18 تیم برگزار می‌شد و نیم‌فصل 17 هفته‌ای بود. با این وجود باز هم پرسپولیس نتوانست در لیگ‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، در زمان رسیدن تعطیلات نیم‌فصل 30 امتیاز بگیرد. در لیگ دهم قرمزها در پایان هفته هفدهم، تنها 27 امتیاز در کارنامه داشتند. در لیگ برتر یازدهم نیز پرسپولیس با پنج برد، پنج شکست و هفت تساوی در 17 هفته، 22 امتیازی بود. ضعیف‌ترین عملکرد پرسپولیس در یک نیم‌فصل در 10 سال گذشته به لیگ دوازدهم برمی‌گردد. جایی که تیم مانوئل ژوزه در 17 بازی، تنها و تنها 21 امتیاز به چنگ آورد. آن تیم در نیم‌فصل اول لیگ، پنج پیروزی، 6 تساوی و 6 شکست را پشت سر گذاشت. با وجود لغزش‌های هفته‌های ابتدایی، پرسپولیس هنوز در کورس دوام آورده و به رقابت ادامه می‌دهد. این تیم در جدال با چهار تیم مدعی قهرمانی این فصل فقط سه امتیاز گرفته اما تنها نتایج این دیدارها مهم نیستند و رقابت با تیم‌های کم‌ستار‌ه‌تری مثل سایپا نیز سه امتیاز دارند. شاگردان کالدرون اهمیت مسابقه امروز را درک می‌کنند. جدالی که می‌تواند به آنها برای بالاتر ایستادن از رقیب سنتی در پایان نیم‌فصل کمک کند.