در این شرایط سخت، هر ایرانی باید از خود بپرسد برای کشورش چه می‌تواند بکند. هر یک از ما در هر کجا که هست و در هر موقعیتی که قرار دارد، باید سعی کند برای ایران مفید واقع شود. هر چه فردی توانایی‌اش بیشتر باشد، وظیفه‌اش نیز به مراتب بیشتر است.

امیر حسین جهانشاهی با انتشار کتابی در فرانسه با عنوان «ایران بزرگ تعهد من»  اعتقاد راسخ دارد که باید بسان تخم چشم از کشور و وطن مادری  در مقابل هجمه اجنبی‌ها و بیگانگان محافظت کرد و حفاظت از هویت، تاریخ، دین، فرهنگ و هنر و ادبیات کهن و غنی ایران را مسئولیت ناتمام خود می داند که باید آن را به اتمام برساند.

او عمیقاً متدین و معتقد است که ایران بروی دو پایه بنا شده است: تاریخ بزرگ ایران و مذهب شیعه، که در جهان اسلام در اقلیت است.

وی با بیان برنامه‌های اقتصادی خود در این کتاب و با تجربیاتی که بیش از 40 سال در عرصه اقتصادی اروپا کسب کرده است، می‌خواهد یک بار دیگر این جمله را معنا کند که «همبستگی ملی، موجب اعتماد به نفس ملی و در نتیجه اقتدار و حاکمیت ملی یک کشورخواهد بود».

انتشار این کتاب در فرانسه ما را بر آن داشت که سوالاتی چند از فردی که در گذشته مخالف و امروز حامی تمام قد جمهوری اسلامی است، داشته باشیم:

  شما در کتاب خود ایرانیان داخل را از ایرانیان خارج از کشور جدا می‌دانید و می‌گویید آنها به هیچ عنوان حق دخالت در مسائل کشور را ندارند؛ می‌توانید در این خصوص توضیح دهید؟

برای من "ایرانیان" کسانی هستند که در داخل کشور زندگی می‌کنند، برای کشورشان کشته و شهید دادند و در عمق وجودشان، از تحریم‌های متفاوتی که از 40 سال پیش و هنوز هم در برابر ایران اتخاذ گشته، رنج می‌برند. در مقابل، کسانیکه به دلایل مختلف کشور را ترک کردند که تنها توجیهشان رفاه شخصی بوده است و امروز آمریکایی، انگلیسی، آلمانی وغیره... هستند "ایرانیان خارج" به حساب می‌آیند. بسیاری از آنها با انتخاب خود از کشورشان جدا شده‌اند.

بله من اعتقاد راسخ دارم کسانی که گذرنامه کشور دیگری را گرفته‌اند حق ندارند به عنوان یک ایرانی درباره کشور زادگاهشان نظر دهند.

در ارتباط با خودم، هنوز 40 سال پس از آمدنم به اروپا پناهنده هستم و هیچگونه ملیت خارجی را قبول نکرده‌ام. با این حال من هم یک ایرانی خارج از کشور هستم و از این امر عمیقا متاثر؛ تمام مبارزه من بر این مبناست که بتوانم تمام آنچه را در 40 سال گذشته بنا ساختم، در خدمت کشورم قرار دهم.

  ارزیابی شما از ایران امروز چیست و جایگاه ایران را چگونه می‌نگرید؟

باید بگویم کشور من مملو است از تناقض‌های آشکار، کشوری است که جوانانش جزو تحصیلکرده‌ترین‌های جهان به حساب می‌آیند و در عین حال بخش عمده‌ای از مردم بسیار مؤمن و متدین هستند. ایران 40 سال است که بی وقفه تحت تحریم‌های پیاپی قرار گرفته. هیچ کشوری در جهان بدین شدت و بدین طولانی مدت مورد تحریم نبوده است، مگر احتمالاً کره شمالی. ولی کماکان ایستاده‌ایم، همانگونه که داخل کتابم صریحا بیان کرده‌ام به عنوان قدرتی بزرگ در منطقه، و اراده ما برای از بین بردن تحقیرهایی که به ما تحمیل شده بیش از پیش قوی است. این است ایران و در چنین شرایطی است که می‌خواهم برای کشورم مفید باشم و در چهارچوب جمهوری اسلامی.

  در کتاب شما صریحا عنوان شده که "دوست ندارم هیچ فرد خارجی در مورد کشورم و حاکمان آن قضاوت کنند" در این خصوص توضیح دهید.

 مسائل کشور ما فقط به خودمان ارتباط دارد و باید به غربی‌ها یادآوری کنم که هرگاه در امور دیگران مداخله نمودید، اشتباه کردید. فاجعه به بار آوردید و سرانجام شکست خوردید. گرچه سیاست استعماری سبب شده که بتوانید به قدرت‌هایی بزرگ تبدیل شوید، ولی چون مستعمره‌های خود را از دست داده‌اید، تا 15 یا 20 سال دیگر به قدرت‌هایی کوچک تبدیل خواهید شد.

   شما بارها در کتاب خود دخالت‌ها و تحریکات غرب را محکوم کرده‌اید، ریشه این اختلافات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما 40 سال است که از همان روز نخست تأسیس جمهوری اسلامی ایران، از سوی جهان خارج و به ویژه دنیای غرب تحقیر شده‌ایم. تمامی جهان مخالف این رویداد بودند. هیچگاه در تاریخ بشریت، گروه‌هایی بدین حد متفاوت از یکدیگر با اراده مشترک برای نابودی انتخاب یک ملت، چنین ائتلافی نکرده بودند. در حالی که شرق و غرب، جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخته بود، در پشت پرده طرح نابودی آن را دنبال می‌کرد. نابودی انتخاب یک ملت، همانند نابودی موجودیت خود آن ملت است.

   در کتاب خود عنوان کرده‌اید حمایت از شیعیان به ویژه شیعیان منطقه وظیفه جمهوری اسلامی ایران می‌دانید.

ایران کشوری‌است که بخش‌اعظم آن‌را شیعیان تشکیل می‌دهند. ما شیعیان در جهان اسلام اقلیت به حساب می‌آییم و تنها 20 درصد جمعیت مسلمان جهان را تشکیل می‌دهیم. از دیرباز سنی‌های افراطی و وهابیون با شیعیان برخوردی خصومت‌آمیز داشته‌اند. عربستان سعودی که «ناکشوری» است با امکانات مالی چشمگیر که طی 40 سال گذشته با کشور ما دشمنی عیانی داشته است. بنابراین ایران حق دارد، مسئولیت دارد و در نتیجه وظیفه دارد که نه تنها از مردم ایران حمایت کرده، بلکه تمامی شیعیان جهان و خصوصاً شیعیان منطقه را تحت حمایت خود قرار دهد.

  در  کتاب شما از عربستان سعودی به عنوان دشمن ایران نام برده شده؛ نظر صریح شما در این خصوص چیست؟

 40 سال است که ایران بی وقفه ستمگری جهان خارج را تحمل می کند؛ از جنگ تحمیلی صدام گرفته تا تحریم های مداوم و غیر انسانی امریکا، که عامل و تحریک کننده اصلیش عربستان سعودی است. سران عربستان سعودی تنها مسوول و عامل این اوضاع غیر قابل قبول است و این شرایط نمی‌تواند ادامه داشته باشد. عربستان سعودی یک "ناکشور" است که هیچ‌گاه ملت به حساب نیامده و نخواهد آمد.

   شما در بخشی از کتاب خود سخن از اتحادیه اقتصادی و سیاسی ایران، عراق، سوریه، لبنان «UIISL»  می‌گویید و معتقدید که این اتحادیه راهگشای مسایل مهم داخلی و خارجی کشور است...

باید به مردم این چهار کشور و در وهله نخست به مردم کشورمان لازمه این اتحادیه را شرح دهیم. هر چند این تشریح نیاز به زمان داشته باشد. کسی برای ملت ما دلایل حضورمان در عراق، سوریه و لبنان را تشریح نکرده است. کسی برای ملت ما تشریح نکرده که این حضور سالانه چقدر برای ما هزینه در بر دارد و در عوض در چند دهه آینده چقدر برای ما بازدهی خواهد داشت. کسی برای ملل سه کشوری که نجاتشان دادیم، دلایل حضورمان در خاکشان را تشریح نکرده است. کسی برای این سه ملت میزان هزینه مالی و انسانی اقدامات ما برای تضمین استقلال آنها را تشریح نکرده است. باید به هوش و بلوغ فکری ملل اطمینان کرد و یقین دارم که اکثریت قریب به اتفاق مردمان این چهار کشور به طرح بنای این اتحادیه خواهند پیوست.

   طرح اتحادیه  «UIISL»  به نظر غیر ممکن می‌رسد در چه شرایطی می‌توان امیدوار بود این غیر ممکن، ممکن شود؟

این اتحادیه تنها به شرطی می‌تواند به وجود آید و پایدار بماند که اعضایش مکمل هم باشند، واقعیت جغرافیایی، تاریخی و سیاسی امروز این چهار کشور در منطقه این غیر ممکن را ممکن کرده است. وظیفه ما توجیه و شکل دادن به حقیقتی است که انکارش اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

   نظر شما درخصوص ترور سردار سلیمانی به دستور رئیس‌جمهور آمریکا و ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان  شهید فخری‌زاده چیست؟

ترور سردار سلیمانی به دستور رئیس‌‌ جمهور امریکا چیزی جز جنایتی پست و بزدلانه نیست. بدون شک شهید سلیمانی بزرگ‌ترین سرلشکری است که ایران در قرن‌های اخیر به خود دیده است. وی افتخار ملت ایران بود و همچنین مظهر قدرت، شجاعت و صداقت برای مردم ما. و اما ترور اخیر آقای فخری‌زاده و ترور دیگر دانشمندان کشورمان که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده چیری بجز یک تروریسم دولتی نیست؛ اما مطمئن هستم که این گونه اقدامات کوچکترین انحرافی در مسیری که برای کشورمان ترسیم شده نخواهد داشت.

   شما در کتاب خود نوشته‌اید اقتصاد بر دموکراسی ارجحیت دارد، دلایل خود را ذکر کنید.

 بله، اقتصاد کاملاً به دموکراسی ارجحیت دارد. تنها سودمندی دموکراسی این است که به ملت امکان می‌دهد با شرکت در انتخابات، کسانی را در رأس حکومت قرار دهند که بیشترین قابلیت را برای تضمین دستیابی آن‌ها به زندگی بهتر و تقسیم عادلانه ثروت ملی، داشته باشند. بله هر بار که باید بین توسعه اقتصادی و توسعه دموکراسی یکی را انتخاب کرد، گزینه باید توسعه اقتصادی باشد.

   در کتاب طرحی بسیار گسترده درخصوص بحث گردشگری مطرح کرده‌اید، جزئیات آن چیست؟

بزرگ‌ترین طرح من برای ایران، تبدیل کشور ما به یکی از بزرگ‌ترین مراکز توریستی جهان بوده و هست. طی دو سال قبل از لغو برجام توسط ترامپ کار بسیار بزرگی انجام دادیم و در نتیجه دقیقاً می‌دانیم که مرکز این قلمرو در کجا قرار خواهد گرفت و حتی حدوداً بودجه لازمه را نیز محاسبه کرده‌ایم، نه تنها برای تأسیس این قلمرو، بلکه همچنین برای تغییرات لازم به منظور تبدیل تهران به یک پایتخت بزرگ توریستی: بزرگسازی و نوسازی فرودگاه‌های کنونی و خصوصاً ساخت فرودگاهی عظیم (یکی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان)، بازسازی و ساخت مجموعه عوامل زیربنایی لازمه در تهران (شبکه‌های آب‌رسانی، آب‌های آلوده، راه‌سازی و خطوط راه‌آهن برای تردد مسافرین به سوی این قلمرو، نوسازی و تأسیس مجموعه هتل‌های پایتخت...) تا بتوانیم تهران را به مرکزی تبدیل کنیم که توانایی استقبال و پذیرایی از ده‌ها میلیون گردشگر در سال را، داشته باشد.

  چه شرایطی لازم است تا چنین سرمایه‌‌گذاری‌هایی پس از حذف تحریم‌ها در کشور ما به سرانجام برسد؟

 داشتن یک دیدگاه روشن و اراده‌ای راسخ در رأس حکومت، برای تعیین یک مسیر و چشم‌اندازی شفاف برای آینده‌ کشورمان. باید  هر آنچه در توان داریم به کار بریم تا ایران بتواند در کمتر از یک دهه به یکی از 10 قدرت‌ برتر اقتصادی جهان تبدیل شود. ما برای رسیدن به این هدف از امکانات انسانی، فکری، طبیعی و جغرافیایی- سیاسی لازمه برخورداریم.

  معتقدید هر ایرانی باید برای کشورش مفید واقع شود، شما چگونه می‌خواهید برای زادگاهتان مفید واقع شوید؟

در این شرایط سخت، هر ایرانی باید از خود بپرسد برای کشورش چه می‌تواند بکند. هر یک از ما در هر کجا که هست و در هر موقعیتی که قرار دارد، باید سعی کند برای ایران مفید واقع  شود، و هر چه توانایی‌اش بیشتر باشد، وظیفه‌اش نیز به مراتب بیشتر است .شخصاً باید تا حد توانم برای کشورم مفید واقع گردم و در این زمان که به سوال شما پاسخ می دهم نمی توانم نقشی جز اقتصادی برای خود تجسم کنم.